janbebe
دلیل وجود ترشی در سنتِ غذایی ایرانی ها

دلیل وجود ترشی در سنتِ غذایی ایرانی ها

وجودِ عادتِ غذایی ای به نام ترشی در کنار غذا، ریشه در عادات و رسومِ دیرینه ما ایرانی ها دارد. عده از متخصصان بر این باورند که مقدارِ مشخصی از ترشی دارای سرکه در کنار غذا، می تواند مقدار قابل توجهی از چربی غذا را از بین ببرد

ترشی ها غنی از ترکیبات آنتی اکسیدان ها، پروبیوتیک ها، ویتامین هاو مواد معدنی می باشند و قرن هاست که  به عنوان بخشی از رژیم غذایی که “سالم”  است ثبت شده اند.

هنگامی که سبزیجات تبدیل به ترشی می شود، هنوز حاوی تمام مواد مغذی است که پیش از آن بوده است، زیرا هیچ چیز جوشیده شده یا پخته نشده است. اما با توجه به نوع ترشی که می خورید، از مزایای سبزیجات آن  هنوز بهره می برید، زیرا مواد آن خام می باشد.

امروزه به طور طبیعی به غذاهای تخمیر شده طبیعی با سرکه ( ترشی ها) از سوی کارشناسان تغذیه توجه زیادی می شود،  زیرا ممکن است باعث تقویت میکروبیوم روده شما شوند – باکتری ها و میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش شما زندگی می کنند. _ مواد غذایی در سرکه  با استفاده از یک فرآیند سالم حفظ می شوند که نه تنها باعث افزایش طول عمر مواد غذایی می شود بلکه باعث حفظ ارزش غذایی آن نیز می شود.

 

 

سرکه، حرف اول را در خاصیت می زند

 

بخش اصلی و وجه مشترک تمام ترشی ها حضور سرکه است. سرکه بر اثر تخمیر قند میوه ها به وسیله باکتری تولید می شود. سرکه اسید استیک دارد و این ماده با تغییر PH محیط از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری می کند و جلوی فساد خوراکی ها را می گیرد. خود سرکه بر اثر تخمیر به وجود می آید و مقدار زیادی از خواص خوراکی های تخمیری مثل آنتی اکسیدان را داراست. باکتری های مفید که باعث تخمیر غذا ها می شوند موجب به وجود آمدن ترکیبات شیمیایی خاصی شده که برای سلامت مفید هستند. تحقیقات جدید نشان داده مصرف روزانه ۲۰ میلی لیتر سرکه چه به تنهایی و چه به صورت مخلوط با غذا ها مثل ترشی یا سالاد، باعث کاهش اندکس گلیسمی مواد غذایی که کربوهیدرات دارند، می شود. کاهش اندکس گلیسمی چه در افراد دیابتی و چه غیر دیابتی باعث می شود قندخون در بدن به آهستگی بالا برود. اسید سیتریک موجود در سرکه جذب کلسیم را بهبود می بخشد و در افزایش سوخت و ساز بدن موثر است. سرکه می تواند باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین ببرد و از بروز گاز معده جلوگیری کند. علاوه بر این سرکه به عملکرد سم زدایی کبد هم کمک می کند و صفرا را از بین می برد.

 

 

 

 

 

 

سیر ترشی

خواص سیر ترشی چند ساله بیشتر بوده و برای بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا مفید می باشد. اشخاصی که یبوست، فشار خون پایین، بواسیر، آلرژی و معده ضعیفی دارند و یا گرم مزاج هستند به جای مصرف سیر که برایشان مضر است، از سیر ترشی استفاده نمایند. سیر ترشی بودار که ترکیبات گوگردی آن از بین نرفته برای بدن مفید می باشد. ضد ویروس، ضد سرطان، دفع سموم از کبد و سرعت بخشیدن به روند هضم غذا از دیگر خواص سیر ترشی می باشند اما بایستی در مصرف آن زیاده روی نکرد. 

از خواص سیر ترشی می توان به این مساله اشاره کرد که آنتی اکسیدان قوی موجود در سیر، رادیکال آزاد را که باعث بیماری می‌شود خنثی می‌کند.

از دیگر فواید سیر ترشی می توان به ویتامین‌های B، C ، پتاسیم، فسفر، آهن موجود در سیر اشاره کرد. این ویتامین B موجب کارکرد مناسب روده می شود. همچنین فسفر موجب در سیر ترشی در ازدیاد حافظه موثر است.

از دیگر خواص سیر می توان به خاصیت ضد انعقادی خون و کاهش دهنده غلظت خون، از بین برنده سلول‌های سرطانی و درمان تنگی اشاره کرد.

درباره خواص سیر ترشی باید بگوییم که بسیاری از خواص سیر در سیر ترشی هم هست و کسانیکه سیر دوست ندارند، می توانند سیر ترشی بخورند. ولی خب همین طور که می دانید هیچ چیز خواص سیر خام را ندارد.

هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه‌ تر و خاصیت بیشتری دارد. سیر‌ترشی‌ های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. در سیر ترشی، سیر پخته شده یا سرخ می شود و طی فرآیندهایی موادش را کمی از دست می دهد و خو‌اص آن کمتر است.

این‌که گفته می‌شود مصرف سیر‌ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق جامع و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. ضمن این‌که باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به سیر‌ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات سیر می‌کاهد.

 

 

ترشی بادمجان

بخش زیادی از آن حاوی پتاسیم و فسفات می باشد . جهت درمان برای روماتیسم، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، کلسترول بالا و یبوست استفاده می شود. همچنین کمک کننده به هضم، آبرسان، تسکین دهنده و آرام بخش است، کاهش زخم معده و به عنوان یک محرک خوب برای کبد و روده می باشد.

“ترشی بادمجان” شکم پر یکی از ترشی های خوش طمع است که طرز تهیه ای بسیار ساده دارد و مواد اولیه آن همیشه و در تمام فصول در دسترس می باشد.

 

مواد لازم برای ترشی بادمجان:

بادمجان قلمی : 1 کیلوگرم (بادمجان ها نباید زیاد تپل باشند و بادمجان دلمه ای برای این ترشی مناسب نیست)

سرکه : به مقدار لازم

سیر: 250 گرم

هویچ :200 گرم

سبزی ترشی :نعناع و ترخون و..   به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه:

ابتدا موادی که قرار است داخل شکم بادمجان ها را با آن پر کنیم یعنی فلفل, هویج, سیر و سبزی را خرد کرده و با هم مخلوط می کنیم.

بادمجان ها را با دادن یک برش عمودی و باز کردن شکم آنها در داخل سرکه به مدت 5 الی 7 دقیقه می پزیم  و بعد از پختن آنها را از سرکه بیرون آورده و اجازه می دهیم تا خوب سرد شوند .

سپس شکم بادجان ها را با موادی که از قبل خرد و مخلوط کرده ایم پر می کنیم.

بادمجان های شکم پر را درون ظرف مورد نظر ریخته و سرکه را به آن اظافه می نیم به اندازه ای که سرکه تا اندازه ی بالاتر از بادمجان ها باشد, در ظرف را خوب می بندیم و بعد از 10 الی 12 روز ترشی قابل خوردن است.

 

نکاتی که باید در تهیه ترشی بادمجان رعایت کنید

بهترین نوع سرکه از انگور، کشمش و سیب تهیه میشود.

به دلیل ناخالص بودن سرکه ، آن را چند دقیقه ای بجوشانید و بعد از سرد شدن استفاده کنید.

سرکه را به مقداری داخل ظرف ترشی بریزید که روی مواد را بگیرد.

هرگز از ظروف پلاستیکی و روی برای ترشی استفاده نکنید و فقط از ظروف سفالی، بلوری یا چوبی استفاده کنید. 

ظرف های ترشی باید در جای خنک قرار دهید.

 برای تندتر شدن ترشی در هر لایه میتوانید از فلفل سبز قلمی استفاده کنید.

اگر با غذای تند ناسازگاری دارید سیر و فلفل کمتری داخل ترشی بریزید. 

به جای نعنا خشک میتوانید از سبزی چوچاق یا زولنگ که یک سبزی محلی شمالیست استفاده کنید. 

استفاده از مقداری سیاه دانه در این ترشی باعث خوش عطری آن خواهد شد.

بادمجان ها را فقط در حدی بپزید که خامی آنها گرفته شود. 

سبزی ها و بادمجان های شسته شده باید کاملا خشک شوند.

در ترشی بادمجان برای زیباتر شدن از آن از سرکه قرمز استفاده کنید.

به میزان نمک گفته شده در هر شیشه ترشی دقت کنید تا شور نشوند.

 در این ترشی به دلخواه میتوانید از از ادویه ی ترشی ، گلپر ،فلفل سیاه و قرمز استفاده کنید.

 

 

نکات تکمیلی در مورد ترشی بادمجان

ترشی بادمجان جزو ترشیجات و شور میباشد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 45دقیقه

و زمان پخت و انتظار آن در حدود 10دقیقه میباشد .

ترشی بادمجان را می توانید در وعده دسر - سرو کنید .

توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .

 

ترشی فلفل سبز

 

فلفل سبز کم کالری است، تقریبا بدون چربی و غنی از مواد مغذی است که می تواند سلامت شما را افزایش دهد، از جمله ویتامین های موجود در آن   A، C و K می باشد که برای درمان آسم، لثه های ملتحب ، روماتیسم و  زخم استفاده می شود.

 

 

مواد لازم:

فلفل سبز تند 500 گرم

سرکه یک لیتر

نمک به مقدار لازم

سیر یک بوته

ترخون و نعناع چند شاخه

گیاه رزماری

 

طرز تهیه ترشی فلفل :


سه لیتر آب رو با سه قاشق نمک مخلوط می کنیم و می جوشونیم .آب جوشیده رو می گذاریم سرد بشه فلفل ها رو هم می شوریم و سه روز توی این آب نمک می زاریم بمونه.بعد از سه روز فلفل ها رو آبکش می کنیم تا آبشون گرفته بشه سیر رو حبه حبه پاک می کنیم .نعناع و ترخون رو هم پاک می کنیم و می شوریم و می گذاریم حتما آبشون بره و خیس نباشه . ظرف مناسب شیشه ای رو در نظر می گیریم و یک ردیف فلفل در اون می زاریم و بقیه اقلام رو یک ردیف دیگه می گذاریم به همین ترتیب تا تمام فلفل ها و موادمون درش پر بشه . بعد شیشه رو با سرکه پر می کنیم یک روز درش رو باز می گذاریم و بعد از یک روز درش رو محکم می بندیم و بعد از حدود پانزده روز ترشی ما آماده است.

 

 

 

روش دیگر تهیه ترشی فلفل سبز و ترشی بامیه و نکاتی در مورد آنها


ابتدا فلفل سبزها را تمیز بشوئید و فلفل های زده دار یا نصف شده را از فلفل های سالم جدا كنید . بهتر است برای زیبا تر شدن ظاهر ترشی ، چوب اضافه سر فلفل ها ( دم ساقه )...

ابتدا فلفل سبزها را تمیز بشوئید و فلفل های زده دار یا نصف شده را از فلفل های سالم جدا كنید . بهتر است برای زیبا تر شدن ظاهر ترشی ، چوب اضافه سر فلفل ها ( دم ساقه ) را با چاقو تا حدی ببرید كه به كلاهك فلفل آسیب نرسد. بعد روی یك پارچه تمیز پهن كنید تا كاملا خشك شود .

فلفل ها را در یك ظرف شیشه ای بریزید و لابه لای آن چند حبه ( برای هر 500 گرم فلفل 4-5 حبه ) سیر بیندازید و روی آن را كاملا با سركه سفید پركنید . میتوانید از انواع فلفل برای ترشی استفاده كنید .

ظرف ترشی فلفل را در جای خشك و خنك و دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری كنید و سعی كنید به مدت 20 روز درب ظرف را باز نكنید .

در مورد مدت ماندگاری ترشی فلفل : از بیست روز به بعد ترشی آماده مصرف است و تا 7-8 ماه هرچه بماند خوشمزه تر میشود . ولی بعد از 7-8 ماه كم كم ترشی ها شروع میكنند به تجزیه شدن داخل سركه . و كم كم بافت خود را از دست میدهد . پس بهتر است ترشی را مقداری تهیه كنید كه حداكثر تا 8 ماه مصرف كنید.
 

 

بیشتر بخوانید:  ترشی بامیه و خواص آن

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده