11 خطر جدی که رژیم کتو به بدن میرساند

11 خطر جدی که رژیم کتو به بدن میرساند

ممکن است کتو در کوتاه مدت رژیم مناسبی باش ، اما تعذیه کم چرب و کم کربوهیدرات همواره ایده خوبی برای همه نیست .در این مطلب از بخار مگ کلیه عوارض این روش تغذیه ای را مطالعه کنید:

در حالی که رژیم کتوژنیک ممکن است جدید به نظر برسد ، اما از دهه 1920 به عنوان درمانی برای صرع وجود داشته است. امروزه ، این روش تغذیه به عنوان درمانی برای همه چیز از ناباروری و دیابت نوع 2 گرفته،تا کمک به افراد دارای اضافه وزن، برای کم کردن وزن مورد استفاده می باشد.


کیم یاویتز ، rdn ، متخصص تغذیه در سنت لوئیس می گوید: "رژیم کتو می تواند برای کاهش سریع وزن موثر باشد." "کاهش وزن تا 10 پوند تنها در دو هفته می تواند اتفاق بیافتد ، اگرچه درصدی از آن  آب است."

طبق بررسی ای که در آگوست 2013 در ژورنال اروپایی تغذیه بالینی منتشر شد ، رژیم کتوژنیک به طور معمول میزان مصرف کربوهیدرات را به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می دهد - و در عوض  نیاز به دریافت پروتئین و چربی دارد. به طور تقریبی ، در کتو 70 تا 80 درصد کالری از چربی ، حدود 20 درصد از پروتئین و 5 درصد از کربوهیدرات دریافت خواهد شد.

 

 

1. از دست دادن جدی ماهیچه یکی از  اثرات جانبی کتو است

ادوینا کلارک ، rd ، متخصص تغذیه خصوصی در سان فرانسیسکو می گوید: "کاهش ماهیچه ها در رژیم کتوژنیک وجود دارد." "مطالعات کوچک نشان می دهد که افراد رژیم کتوژنیک حتی در صورت انجام تمرینات مقاومتی ، ماهیچه ها را از دست می دهند. این امر ممکن است به این واقعیت مربوط باشد که جهت عضله سازی پس از ورزش های مقاومتی تاثیر پروتئین به تنهایی کمتر از میزان تاثیر پروتئین و کربوهیدرات ها با هم کمتراست. "در ضمن ، طبق یک مطالعه کوچک که در مارس 2018 در مجله ورزشی منتشر شد، افرادی که به مدت سه ماه رژیم کتو می گیرند، در مقایسه با افرادی که از رژیم های لاغری دیگر تبعیت می کنند، همان میزان وزن کم می کنند و حجم عضله از دست میدهند با این تفاوت که افراد کتویی حجم بیشتری از عضله ساق پا را از دست می دهند.

کلارک خاطرنشان می کند: "از دست دادن توده عضلانی با افزایش سن ، عواقب جدی را به دنبال خواهد داشت."  براساس اعلام انستیتوی پزشکی بخش ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری ، ضعیف عضلانی  عامل اصلی مرگ و میر ناشی از صدمات در افراد مسن است.

 

 

2- کتو با فشار به کلیه ها احتمال بروز سنگ کلیه را بوجود می آورد

سنگ کلیه یک عارضه جانبی احتمالی رژیم کتوژنیک است. تحقیقات منتشر شده در ژورنال عصب شناسی کودکان نشان داد که در بین کودکانی که رژیم کتو را به عنوان درمان بیماری صرع داشته اند، از بین 195 بیماردر 13 مورد سنگ کلیه ایجاد کرده است. اگر سابقه ابتلا به سنگ را دارید با پزشک معالج خود مشورت کنید.

yawitz می گوید: "اگر می خواهید رژیم کتو بگیرید، برای آن روش های خوب و بد  وجود دارد." پر کردن بشقاب با گوشت و به ویژه گوشتهای فرآوری شده ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه و نقرس را افزایش دهد." "مصرف زیاد پروتئین های حیوانی باعث افزایش اسید ادرار می شود و سطح کلسیم و اسید اوریک را افزایش می دهد. این ترکیب شما را نسبت به سنگ کلیه حساس تر می کند ، همچنین اسید اوریک بالا می تواند خطر ابتلا به نقرس را افزایش دهد.
 رژیم کتوژنیک می تواند برای مبتلایان به بیماریهای کلیوی خطرناک باشد ، زیرا این افراد نیاز به پیروی از رژیم غذایی خاص دارند که توسط پزشک تجویزمیشود.

 

3-  احتمال وجود قند خون پایین باعث خطرناک بودن كتو برای افراد مبتلا به دیابت است

کربوهیدرات ها به کنترل میزان قند خون کمک می کنند ، که برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یک مطالعه منتشر شده در ماه مه سال 2018 در ژورنال پزشکی دیابتی نشان می دهد که رژیم غذایی کتو ممکن است به کنترل سطح hba1c (میانگین دو تا سه ماه قند خون) کمک کند ، همچنین ممکن است قسمت های هیپوگلیسمی را ایجاد کند که خطرافت قند خون را بوجود می آورد.
در مورد مبتلایان به دیابت نوع 2 نیز همین اتفاق می افتد. در حالی که برخی تحقیقات اولیه حاکی از آن است که رژیم کتو ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بی خطر و مؤثر باشد ، اما همچنان خطر ابتلا به قند خون پایین ، به خصوص برای افرادی که انسولین میزنند  وجود دارد . رژیم کتو در بعضی از گروه های غذایی معلوم نیست که به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است یا ضرر بیمار. به عنوان مثال ، مطالعه ای که در ماه سپتامبر سال 2016 در مجله nutrients منتشر شد ، اهمیت غلات کامل را برای کمک به کنترل وزن و همچنین کنترل قند خون بالا نشان می دهد. غلات کامل در رژیم کتوژنیک محدود هستند.
بهترین راه عمل این است که قبل از شروع با پزشک متخصص مشورت کنید .

 

 

4-از آنجا که دنبال کردن رژیم کتو آن دشوار است ، می تواند به رژیم غذایی yo-yo تبدیل  شود

 در مطالعه انجام شده در ژورنال آمریکایی journal of clinical nutrition کاهش سریع و یکباره وزن ، که به دلیل کم شدن ذخیره  آب بدن  که آن هم در اثر تخلیه ذخیره گاه های  کربوهیدرات بوجود می آید یک عارضه جانبی رایج در رژیم غذایی کتو است."
جلالی می گوید افرادی که رژیم را رعایت می کنند در صورت پایداری طولانی مدت بهترین شانس خود را برای کاهش وزن دارند. و این همیشه عملی نیست. اگر به عادت های غذایی معمول خود برگردید ، ممکن است این وزن بازگردد. و بازیابی وزن ممکن است منجر به اثرات منفی دیگر شود. کلارک خاطرنشان می کند: "رژیم غذایی مزمن یو یو باعث افزایش تجمع چربی شکمی و خطر دیابت می شود."

مطالعات نشان داده اند توانایی چسبیدن به یک رژیم غذایی برای مدت  طولانی بیشتراز نوع رژیم غذایی اهمیت دارد. کتو بسیار محدود کننده است و مخصوصاً برای کسانی که بیشتر در اجتماع هستند و یا در معرض هوس کربوهیدرات قرار دارند بسیار سخت است.

 

5- رژیم کتوژنیک می تواند منجر به کم آبی و از بین رفتن الکترولیت ها شود

یاویتز می گوید: "كاهش كربوهیدرات ها به طور ناگهانی بدن شما را برای انواع مختلفی از عارضه آماده می کند: "سوخت مورد علاقه مغز گلوکز است که به راحتی از کربوهیدرات ها ایجاد می شود. در رژیم های کم کربوهیدرات ، مغز مجبور است با استفاده از کتون های چربی های هضم شده انرژی اش را تامین کند. برای کمک به این مساله ، کلیه های شما با کاهش سطح انسولین ، الکترولیت بیشتری را آزاد می کنند. نتیجه؟ آنچه به آنفلوآنزا کتو معروف است رخ میدهد که می تواند باعث یبوست ، حالت تهوع ، سردرد ، خستگی ، تحریک پذیری ، گرفتگی و علائم دیگر شود. هر چند نگران نباشید: بسیاری از این علائم کوتاه مدت هستند و فقط چند یک یا هفته می ماند. جهت کمک به بدن درجهت مقابله با این علائم ، حتما آب زیادی بنوشید. در صورت طولانی بودن علائم - خصوصاً حالت تهوع - با پزشک خود تماس بگیرید.

 


6- از آنجا که کتو  به طور جدی میزان مصرف کربوهیدراتها را محدود می کند ، نقصان مواد مغذی را در پی دارد
وقتی میزان مصرف کربوهیدرات کم باشد ، مصرف فیبر نیز کم است. asche می گوید: " وقتی که میوه ها ، غلات سبوس دار و سبزیجات نشاسته ای را در رژیم غذایی خود کاهش دهید." می تواند یک اثر جانبی ناخوشایند را درپی داشته باشد.

از موارد کمبود مواد مغذی می توان به  پتاسیم اشاره کرد که ماده معدنی مهمی برای تعادل الکترولیت و کنترل فشار خون است "درصورتی که مصرف میوه و سبزیجات نشاسته ای کاهش یابد ، مصرف کافی پتاسیم هم کاهش می یابد." او توصیه می کند که منابع از پتاسیم با کربوهیدرات پایین در رژیم غذایی استفاده کنید از جمله آووکادو و اسفناج - و همچنین منابع فیبر کم کربوهیدرات مانند دانه چیا (دانه چیا یک سوپر فود سرشار از فیبر،ویتامینها و مواد معدنی است . منشا اصلی دانه چیا  کشورمکزیک است ) و تخم کتان

 

7- مشکلات روده مانند یبوست نیز در کتو رایج است

بیایید در مورد یک عارضه جانبی keto صحبت کنیم که ممکن است چندان جنسی نباشد: یبوست. کلارک می گوید: "بسیاری از غنی ترین منابع فیبر ، مانند لوبیا ، میوه و غلات کامل در رژیم کتوژنیک محدود شده اند." در نتیجه ، خوراکی های کتوژنیک از مزایای رژیم غذایی غنی از فیبر مانند مسهل شدن منظم و پشتیبانی از میکروبیوم غافل می شوند. این میکروبیوم در همه چیز از عملکرد سیستم ایمنی تا سلامت روان نقش دارد. "در واقع ، در یک مطالعه طولانی مدت در مجله کودکان در آوریل 2015 شده است ، یبوست به عنوان یک اثر جانبی بسیار رایج در کودکانی که رژیم های کتوژنیک را برای درمان صرع دریافت می کنند ، ذکر شد. .

علاوه بر یبوست ، اسهال می تواند به عنوان یک عارضه جانبی رژیم کتو - مخصوصاً در چند هفته اول پیروی از آن ، پیدا شود دکتر. yawitz می گوید: "بعضی از افراد در هضم مقادیر زیاد چربی در رژیم غذایی مشکل دارند که می تواند منجر به اسهال چرب شود."

سایر دلایل اسهال در رژیم غذایی کتو شامل مصرف رژیم غذایی کم فیبر (فیبر کمک می کند تا اسهال را با بزرگ کردن مدفوع از بین ببرد. yawitz پیشنهاد می کند رژیم غذایی خود را در حد غذاهای کم کربوهیدرات با فیبر کم مانند کلم بروکلی ، گل کلم و مارچوبه حفظ کنید." سایر موارد مناسب کتویی ها  که فیبر بیشتری دارد شامل دانه های چیا ، بادام و نارگیل است.

 


8- در حالی که بدن شما با کتو تنظیم میشود، احتمالاً به نفس نفس خواهید افتاد
آنفولانزای کتو ، نفس شما در این رژیم اغلب در ابتدا بوی میوه ای می دهد. براساس یک مطالعه در ژورنال بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی در فوریه 2014 ، استون چند هفته تجربه كند."

استون نوعی کتون است که به دلیل داشتن عطر میوه ای در غلظت های کوچکتر شناخته میشود نمی توان گفت که دقیقا چن روز طول می کشد تا این احساس نفس نفس و بوی میوه ای ازبین برود، بستگی به افراد مختلف متفاوت است.

 

 

 

9- پریود خانم  ممکن است دستخوش تغییراتی شود
یاویتز می گوید: "دوره ها ممکن است دچار بی نظمی شوند یا پریود آنها در حین  رژیم کتو به طور کامل متوقف شود." "که بیشتر به دلیل کاهش سریع وزن است و به دلیل افت هورمون آزاد کننده گنادوتروپین ، هورمون تحریک کننده فولیکول ، هورمون لوتئین کننده (تبدیل کننده تخمک به مایع زرد)، استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد."

اختلال طولانی مدت قاعدگی می تواند عوارض جانبی جدی از جمله کمتر کردن تراکم استخوان داشته باشد."این امر به این دلیل است که استروژن برای سلامتی استخوان بسیار مهم است همچنین بی نظمی قاعدگی در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ، افسردگی ، اضطراب و اختلال عملکرد جنسی است. اگر چرخه های شما نامنظم شود یا اگر دوره ای را متوقف کنید حتما به پزشک زنان مراجعه کنید

اما صبر کنید ، یک نکته وجود دارد. اگربه سندرم تخمدان پلی کیستیک (pcos) دارید رژیم کتو ممکن است به تنظیم دوره های شما کمک کند. یوویتز می گوید: "زنان مبتلا به pcos از انسولین بالایی برخوردار هستند که باعث عدم تعادل هورمون جنسی می شود." در یک مطالعه کوچک که در مجله nutrition & metabolism منتشر شده است ، افراد دارای pcos که مدت 6 ماه رژیم کتوژنیک داشته اند به پیشرفت در چرخه قاعدگی خود اشاره کردند - و تعداد کمی از زنان باردار شدند و بر موانع قبلی ناباروری غلبه کردند. yawitz می گوید: "این مطالعه بسیار اندک بود ، بنابراین ما نمی توانیم براساس آن یافته ها، توصیه هایی را برای همه زنان مبتلا به pcos ارائه دهیم." "درواقع ، هر رژیم غذایی که منجر به کاهش وزن شود باید به pcos کمک کند."

 

 

10- رژیم کتومی تواند باعث سدیمی شدن خون شما شود

یاویتز می گوید: "هنگامی که رژیم کتو را شروع کردید ، سدیم و سایر الکترولیت ها را به دلیل کاهش انسولین در ادرار از دست می دهید." که به علائم آنفولانزای کتو می انجامد. بنابراین مهم است که سدیم را از طریق رژیم غذایی دوباره پر کنید ، به خصوص اگر ورزش یا عرق زیادی دارید.

 

.11- کتو ممکن است منجر به کلسترول بالا و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود

رژیم کتوژنیک محدودیتی برای مصرف چربیهای اشباع یا حتی چربیهای ترانس قرار نمی دهد. دومی چربی هایی هستند که باید از آنها دوری کنید. برچسب های مواد را بخوانید و از خوردن مواد غذایی با روغن های هیدروژنه جزئی ، چربی های ترانس ، خودداری کنید. این چربی ها سطح کلسترول بد یا  ldl شما را افزایش داده و سطح کلسترول خوب  را پایین می آورند. طبق گفته انجمن قلب آمریکا ، این نوع چربی ها  خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی شما را افزایش می دهند.

یاویتز می گوید: "مطمئناً کیفیت چربی ها شمارش می شود." "تفاوت زیادی از نظر تغذیه ای بین بیکن و بادام وجود دارد. تا آنجا که ممکن است ، افرادی که رژیم کتو دارند باید چربی های اشباع نشده گیاهی مانند آجیل ، دانه ها ، روغن زیتون و آووکادو را که حتی برای محافظت از قلب توصیه شده اند، مصرف کنند. »اگر کلسترول بالایی دارید یا سایر عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی ، قبل از شروع رژیم کتو باید با پزشک خود صحبت کنید. دلیل این امر این است که این رژیم ممکن است مقدار زیادی چربی اشباع شده را شامل شود. برخی از مطالعات نشان داده اند که در افراد پیرو این رژیم غذایی میزان کلسترول و تری گلیسیرید افزایش می یابد ، در حالی که تحقیقات دیگر نشان می دهد که رژیم کتو ممکن است خطر بیماری قلبی و همچنین چربی اشباع شده را کاهش دهد.


کاری که همه باید انجام دهند قبل از اینکه رژیم کتو شروع کنند حتما آزمایش خون دهند.

اگر فکر می کنید رژیم کتوژنیک را امتحان کنید ، ابتدا آن را با توصیه و برنامه پزشک خود اجرا کنید  

ترجمه شده توسط بخارمگ

منبع:https://www.everydayhealth.com

 

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تارنماگستر

تازه‌ترین‌ها