تنها بانوی مکانیک هواپیما در ایران را بشناسید

تنها بانوی مکانیک هواپیما در ایران را بشناسید

در سال‌های اخیر، بانوان زیادی وارد عرصه خلبانی شده و حتی دو نفر از آن‌ها به درجه خلبانی تمام رسیده‌اند که همیشه مورد تحسین و سوژه مدنظر رسانه‌ها هم بودند، ولی اینکه یک خانم، پرواز را تائید کرده و اجازه پرواز دهد، کمتر کسی به آن توجهی کرده است

 

خانم نرجس مرتضوی متولد ۶۲/۹/۹ ساکن شهر مشهد است، دارای مدرک کارشناسی تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران است که از هشت سال پیش به‌عنوان مکانیک هواپیما‌های ایرلاین تابان و مدیر آموزش قسمت فنی و مهندسی این ایرلاین فعالیت می‌کند. خودش که می‌گوید، برای گرفتن عنوان شغلی «مکانیک هواپیما»، هفت خان رستم را پشت سر گذاشته است.

 

روایت زندگی دختر مکانیک ایرباس

از بچگی عاشق رشته‌ام بودم، ولی هیچ اطلاعی نداشتم که چنین رشته‌ای در دانشگاه هم هست و به‌طور اتفاقی وقتی دفترچه کنکور را پُر می‌کردم با این رشته آشنا شدم. کلی از ذوق بالا و پایین پریدم و به خاطر همین با عشق و علاقه در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما فارغ‌التحصیل شدم. این صحبت‌ها را نرجس مرتضوی می‌گوید.

او ادامه می‌دهد: وقتی بچه بودم، همیشه به آسمان نگاه و غرق هواپیما‌های در حال تردد از آسمان بودم. همیشه خودم را جای خلبان آن هواپیما‌ها تصور می‌کردم، ولی بزرگتر که شدم احساس کردم که من یک دختر فنی هستم و دوست دارم از هواپیما سر در بیاورم و الان رشته تحصیلی‌ام، دقیقاً همان چیزی بود که می‌خواستم.

۴ سال تمام دنبال کار بودم

خانم مرتضوی از دیدگاه‌هایی که نسبت به رشته‌اش برای یک خانم وجود دارد هم تعریف می‌کند: وقتی وارد این رشته شدم، خیلی‌ها به من گفتند که این یک رشته مردانه هست و امکان دارد بعداً با مشکل روبه رو شوم و آنگونه هم شد، ولی من توجهی نکرده و به کارم ادامه دادم، زیرا به خود و توان و تخصص‌ام اطمینان داشتم، البته پروسه سخت و طولانی را طی کردم به‌طوریکه برای پیدا کردن کار مناسب و متناسب با رشته‌ام چهار سال مداوم پیگیر بودم.

آقای عبدالله‌پور بین هزاران "نه" "آری" گفت

او ادامه می‌دهد: در چهار سالی که دنبال کار می‌گشتم، هر جا مراجعه می‌کردم، همه تعریف و تمجید می‌کردند که یک خانم چنین مدارکی دارد، ولی بار‌ها جنسیت را به رخم می‌کشیدند و می‌گفتند که ما به آقا نیاز داریم و فکر نمی‌کنیم تو بتوانی از عهده این کار بر بیایی! ولی با این حال، من هنوز هم امید داشتم تا اینکه به‌طور اتفاقی با ایرلاین تابان آشنا شدم؛ مدارکم را بردم، آقای عبدالله‌پور، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این خط هوایی تنها فردی بود که نگاه جنسیتی نداشت. او به همان اندازه که به آقایان بها می‌دهد، چندین برابر به خانم‌ها ارزش قائل است و آن روز به من گفت که برای من مرد یا زن بودن مهم نیست و فقط کار خود را به خوبی انجام بده؛ من هم همه تلاشم را کردم تا بهترین باشم.

آن‌طور که خانم مرتضوی می‌گوید، وقتی آقای عبدالله پور به او اعتماد کرد و اجازه فعالیت در این خط هوایی را داد، او هم تلاش کرد تا مدرک md را بگیرد و سپس cat c برای تایپ md را کسب کرد و بعد هم مدرک خود از تایپ ایرباس را اخذ کرده است.

 

خانم نرجس مرتضوی در حال حاضر اولین و تنها بانوی دارنده گواهینامه cat c تعمیرات بر روی هواپیمای md سری ۸۰ است. اختیارنامه cat c به شخصی اعطا می‌شود که به عنوان بالاترین شخص در تعمیرات سنگین این هواپیما اجازه صدور "گواهی ترخیص هواپیما از سنگین‌ترین چک‌های هواپیما" یا اصطلاحا اجازه صدور crs پس از اتمام چک‌های سنگین را دارد و این در حالی است که تعداد افرادی که در ایران این اختیار به آن‌ها اعطا شده به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد.

نرجس علاقه‌ای به مهاجرت ندارد و معتقد است که هیچ محدودیتی برای پیشرفت او در کار وجود ندارد و می‌تواند به همه اهداف و خواسته‌های خود در ایران برسد.

خانم‌مرتضوی می‌گوید:‌ای کاش ایرلاین‌های دیگر هم فرصت به جوانان و بانوان بدهند، مدیرعامل ما این فرصت را برای همه ما ایجاد کرد تا کسی به فکر مهاجرت هم نباشد و توان و نیروی خود را برای کشور خودمان بگذاریم در حالیکه من افراد زیادی را می‌شناسم که چنین شرایطی برایشان فراهم نیست و به یک نیروی متخصص بلااستفاده و کشف نشده تبدیل شده‌اند.

خانم مهندس از ساعات کاری‌اش هم برایمان می‌گوید: من از ساعت ۸ صبح تا ۱۷ بعداز ظهر سر کار هستم و این روال به صورت دو روز کار و یک روز استراحت در حال گردش است، ولی در مواقعی که پیک کاری‌امان هست، در روز‌های استراحت هم سر کار می‌رویم.

 

 

دختر مکانیک هواپیما: هنگام تعمیر هواپیما‌ها با آن‌ها حرف می‌زنم

او در خصوص تعداد هواپیما‌هایی که تا به امروز تعمیر کرده، توضیح می‌دهد: هواپیما‌هایی بی‌شماری را در این هشت سال تعمیر کردم، ولی ایرلاین ما پنج هواپیمای md و یک ایرباس دارد که برای چک‌های مختلف و تعمیر زیر دست من رفته‌اند.

خانم مرتضوی ادامه می‌دهد: هنگام تعمیر هواپیما‌ها با آن‌ها حرف می‌زنم و از آن‌ها می‌خواهم که خراب نشوند و مراقب مسافر‌ها هم باشند، ولی تاکید مراقبت از مسافر‌ها را ابتدا به خودم می‌کنم، البته به قدری در کارم حساس هستم که یقین دارم وقتی یک پرواز را امضا می‌کنم، آن پرواز، مسافرهایش را به سلامت به مقصد خواهد رساند.

او بر سه شاخص تلاش، حس مسوولانه و بار اطمینان در کارش تاکید کرده و می‌گوید: بار‌ها از سوی هواپیمایی کشور به خاطر کارم تشویق شده‌ام و این حس و انگیزه وافری به من می‌دهد تا بهتر از قبل باشم.

 

من تنها خانم فنی و مکانیک هواپیما در ایران هستم

از او در مورد دیگر همکاران خانم خود در ایرلاین‌های متفاوت کشور می‌پرسم که می‌گوید: تا جایی که اطلاع دارم، به غیر از من هیچ خانم فنی و مکانیک هواپیما در کشور وجود ندارد، ولی خلبان خانم و همکار در دفاتر داریم.

خانم مرتضوی به روز‌های نخست کاری و تدریس در هنرستان هم اشاره می‌کند: آن روز‌ها با دست‌های سیاه و روغنی و با عجله از سر کار برای تدریس می‌رفتم و همه به من می‌گفتند که با دست‌های سیاه چطور می‌توانی چیزی بخوری؟ ولی من همیشه لبخند می‌زدم، زیرا این دست‌های سیاه به خاطر کاری بود که من عاشقانه آن را انجام می‌دادم و برای لحظه به لحظه‌اش زحمت کشیده بودم.

 

من یک دختر فنی هستم

این بانوی مکانیک هواپیما می‌گوید: شاید اوایل کار استرس‌هایی داشتم، ولی الان به‌قدری در کارم خبره هستم که نگرانی ندارم، هیچ‌وقت روز‌های اول را فراموش نمی‌کنم؛ روز‌هایی که یک قطعه هواپیما را با کلی ذوق و شوق تعمیر می‌کردم و از این کار، لذت می‌بردم.

او ادامه می‌دهد: مشوق اصلی‌ام در ابتدا، عشق و علاقه و پشتکارم بود، ولی بعد از ورود به دانشگاه، مادرم نقش محرکی برایم داشت و همیشه به من امید می‌داد که تو می‌توانی، ولی از حق نگذریم در کارم نیز آقای عبدالله‌پور بسیار مشوق من بودند به‌طوریکه وقتی مدرک md را گرفتم، آقای عبدالله‌پور به من گفت که به تو افتخار می‌کنم و من هیچ وقت آن جمله را فراموش نخواهم کرد.

به باور خانم مرتضوی، همه آدم‌ها می‌توانند به آن چیزی که می‌خواهند برسند. او می‌گوید: این بستگی به میزان خواستن ما دارد، چراکه این خواستن‌ها در فرد و بسته به شرایط متفاوت است؛ یادم هست وقتی چهار سال دنبال کار می‌گشتم از همه جا نه شنیدم، ولی کوتاه نیامدم، زیرا هدف داشتم و برای آن باید تلاش می‌کردم، در نهایت به هدفم رسیدم و الان که اینجا هستم هم کلی مشکلات را سپری کردم، زیرا در آن زمان هیچ خانم مجردی نمی‌توانست وارد آشیانه شود و یا شیفت شب بماند، ولی با تلاش، نامه‌نگاری و صحبت، همه این مشکلات حل شد.

 

از عشق به آسمان و تماشای هواپیما تا تعمیرکار خبره ایرباس و ام دی

نرجس می‌گوید: من از اول شاگرد درس‌خوان و زرنگی بودم و حتی در دانشگاه هم نمرات خوبی می‌گرفتم، زیرا رشته‌ای را می‌خواندم که همیشه آرزویش را داشتم و به خاطر همین در همه امتحانات تایپ هواپیما اولین بار قبول می‌شدم.

 

آرزو‌های ایرباسی

اولین بانوی مکانیک هواپیما در ایران ادامه می‌دهد: من دختری با افکار در حال پیشرفت و ترقی هستم، همیشه کاری که می‌خواهم و دوست دارم را انجام می‌دهم به‌طوریکه الان به فکر شرکت در کنکور پزشکی هستم و امیدوارم سال آینده از آن قبول بشوم همچنین مدارک تمام تایپ‌های مختلف را اخذ کنم، از این‌رو من در ۱۰ سال آینده سعی می‌کنم علاوه بر مدرک پزشکی، همه مدارک تایپ‌ها را نیز اخذ و به زبان‌های روسی، ترکی استانبولی، عربی و انگلیسی صحبت کنم، البته الان انگلیسی و عربی را بلد هستم.

او به خاطرات و تلخ و شیرین در کارش اشاره می‌کند: خاطره تلخی از کارم ندارم، ولی پُر از خاطرات شیرین هستم، یکی از آن‌ها روزی است که آقای اسماعیلی از هواپیمایی کشوری آمد تا مدرک cat c را بدهد و آنجا به من گفت که تو تنها کسی هستی که لایق این مدرکی.

او می‌گوید: هواپیما از نظر من عشق است و کار با هواپیما هم، کار یک عاشق است و با لذت این کار را انجام می‌دهم، خوشبختانه خط هوایی ایران با آن نظارت و امتحاناتی که الزامی شده، خیلی امن است و شاید تحریم در تامین قطعات مشکلاتی ایجاد کند، ولی در مجموع مشکل خاصی وجود ندارد.

نرجس می‌افزاید: در پرواز‌های خارجی باید حتما یک مکانیک هم باشد و ایرلاین ما هم به نجف، بحرین، نجف، بغداد و لاهور پرواز دارد که من هم در آن پرواز‌ها معمولاً حضور دارم.

 

اگر برگه تائید پرواز را امضا کردم پس نگران نباش

خانم مرتضوی تعریف می‌کند: از پرواز و ارتفاع هیچ ترسی ندارم و حتی یکبار در یکی از پرواز‌ها خانمی کنارم نشسته و اضطراب شدید به پرواز داشت، به او گفتم که نگران نباش و به امید خدا این پرواز به سلامت به مقصد خواهد رسید و اگر من تائید پرواز را امضا کردم، پس اصلا نباید نگران باشی.

 

منبع: فارس

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه‌ترین‌ها

ترانه «رد پا» با صدای شهاب مظفری ویژه قسمت ۲۴ سریال دل

ترانه «رد پا» با صدای شهاب مظفری ویژه قسمت ۲۴ سریال دل

عبور بن سلمان از ترامپ

عبور بن سلمان از ترامپ

آواز استاد حسام الدین سراج برای رومینا

آواز استاد حسام الدین سراج برای رومینا

کتاب صوتی «دفترچه ممنوع» قسمت پنجم

کتاب صوتی «دفترچه ممنوع» قسمت پنجم

اولین گفتگوی تصویری با بهمن خاوری و پدرش

اولین گفتگوی تصویری با بهمن خاوری و پدرش

حسن ریوندی؛  قصه گل و تگرگ

حسن ریوندی؛ قصه گل و تگرگ

ویدیو / حرف های شنیدنی فریدون آسرایی از عاشق شدن اش

ویدیو / حرف های شنیدنی فریدون آسرایی از عاشق شدن اش

ویدیویی حیرت انگیز از قوی ترین کاتیوشا در جهان

ویدیویی حیرت انگیز از قوی ترین کاتیوشا در جهان

معرفی کامل سریال پرگار؛ خلاصه داستان و بازیگران

معرفی کامل سریال پرگار؛ خلاصه داستان و بازیگران

ویدیویی زیبا از شهر بوینس آیرس پایتخت آرژانتین

ویدیویی زیبا از شهر بوینس آیرس پایتخت آرژانتین

آمار کرونا / هفتم خرداد 99

آمار کرونا / هفتم خرداد 99

تهران لرزید/ اعزام 2 تیم ارزیاب به منطقه

تهران لرزید/ اعزام 2 تیم ارزیاب به منطقه

ناگفته‌های بهمن خاوری دوست پسر رومینا اشرفی از یک رابطه‌ی نافرجام

ناگفته‌های بهمن خاوری دوست پسر رومینا اشرفی از یک رابطه‌ی نافرجام

عکس خصوصی رومینا اشرفی و بهمن دوست پسرش / این عکس پدر تالشی را از خود بی خود کرد

عکس خصوصی رومینا اشرفی و بهمن دوست پسرش / این عکس پدر تالشی را از خود بی خود کرد

چرا حساس هستیم؟ آیا حساسیت بد است؟

چرا حساس هستیم؟ آیا حساسیت بد است؟

نشانه‌های ازدواج موفق؛ آیا ازدواج شما موفق است؟

نشانه‌های ازدواج موفق؛ آیا ازدواج شما موفق است؟

مداحی که کرونا را مسخره می‌کرد کرونا گرفت و فوت کرد؛ آخرین سخنان او قبل از مرگ را بشنوید

مداحی که کرونا را مسخره می‌کرد کرونا گرفت و فوت کرد؛ آخرین سخنان او قبل از مرگ را بشنوید

توضیح مقام قضایی درباره نحوه قتل رومینا؛ چرا بازپرس رومینا را به پدر تحویل داد؟

توضیح مقام قضایی درباره نحوه قتل رومینا؛ چرا بازپرس رومینا را به پدر تحویل داد؟

پدر رومینا به زندان می‌رود

پدر رومینا به زندان می‌رود

تازه ترین آمار از مبتلایان و فوتی های کرونا در ایران؛ 6 خرداد

تازه ترین آمار از مبتلایان و فوتی های کرونا در ایران؛ 6 خرداد

تکرار سناریوی «خانه پدری» برای رومینای ۱۴ ساله

تکرار سناریوی «خانه پدری» برای رومینای ۱۴ ساله

اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد

اجرای طرح ترافیک در تهران لغو شد

4 پدیده تلویزیونی رمضان 99

4 پدیده تلویزیونی رمضان 99

تست بازیگری جالب نیکبخت در دورهمی

تست بازیگری جالب نیکبخت در دورهمی

جدیدترین پیراهن های تابستانی؛ جایگزین‌‌های خوب برای مانتو

جدیدترین پیراهن های تابستانی؛ جایگزین‌‌های خوب برای مانتو