janbebe
برترین فیلم‌های فضانوردی دهه اخیر

برترین فیلم‌های فضانوردی دهه اخیر

سفر به سیارات دیگر یکی از آرزوهای دیرینه بشر بوده ، در قرن بیستم بشر به این آرزوی خود رسید . هر چند که هنوز راه درازی در این مسیر دارد. فیلم هایی با سبک فضانوردی طرفداران خاص خود را دارد. برای همین در این پست قصد معرفی چند فیلم خوب فضایی را داریم.

12 آوریل 1961 یک روز تاریخی برای بشریت به حساب می آید؛ چرا که فضانورد روس آقای یوری گاگارین موفق شد عصر سفرهای فضایی انسان به فضا را فتح کند و طی یک ساعت و چهل و هشت دقیقه با سفینه "واستوک" مدار زمین را دور بزند و سالم، کنار رود ولگا، به زمین برگردد.

سال 2011 سازمان ملل این روز مهم برای بشریت را گرامی داشت و 12 آوریل را به عنوان روز فضانوردی انتخاب کرد. از انجاییکه برای اکثر ما، نزدیک‌ترین ‌‌تجربه فضانوردی در کل زندگی‌مان تنها با تماشای فیلم‌های فضایی میسر می‌شود. در این لیست که فیلم‌های متنوعی از جمله فیلم‌های علمی-تخیلی و یا درام‌هایی بر اساس داستان‌های واقعی گنجانده شده، ما می‌توانیم به لطف وجود جلوه‌های بصری فوق‌العاده، وارد دنیای جدیدتری شویم و بُعد دیگری از مسائل انسانی را ببینیم. 

 

میان ستاره ای interstellar:

سال ساخت: 2014
هزینه ساخت: صدوشصت میلیون دلار
فروش: ششصدو هفتاد میلیون دلار
کارگردان:کریستوفر نولان

میان‌ستاره‌ای یا بین‌ستاره‌ای فیلمی حماسی علمی–تخیلی به کارگردانی کریستوفر نولان است. متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین و مایکل کین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. ماجرای این فیلم دربارهٔ فضانوردانی است که از طریق کرم‌چاله‌ای سفر می‌کنند تا سیاره‌ای قابل سکونتی بیابند. فیلم‌نامهٔ این فیلم را کریستوفر نولان به همراه برادرش جاناتان نولان نوشته‌است. کریستوفر به همراه لیندا اوبست و اما توماس تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده داشتند. فیزیکدان نظری، کیپ تورن یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی و مشاور علمی فیلم است.
بازیگرانی همچون متیو مک کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل ایروین و مت دیمون ایفای نقش کرده اند.فرش قرمز بین ستاره‌ای ۲۶ اکتبر ۲۰۱۴ در لس آنجلس برگزار شد. این فیلم در گیشه موفق بود و نظرات مثبت منتقدان را در پی داشت، آن‌ها بیشتر صحت علمی فیلم، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و بازی متیو مک‌کانهی، ان هتوی و مکنزی فوی را تحسین کرده‌اند. در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار این فیلم نامزد دریافت ۵ جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی صحنه، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی فیلم شد و از این بین موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه گردید. بین ستاره‌ای همچنین برنده چند جایزه دیگر برای جلوه‌های ویژه، فیلمبرداری و موسیقی فیلم شده‌است.
در آینده زمین به علت آتشک (بادزدگی) محصولات کشاورزی رو به نابودی است و هر روز محصولات بیشتری نابود می‌شود. کوپر (متیو مک‌کانهی) خلبان سابق ناسا که حالا کشاورز شده به همراه پدر زن، پسر جوان و دختر ۱۰ ساله‌اش در یک مزرعه زندگی می‌کنند. مورفی (دختر کوپر) معتقد است که در اتاقش یک شبح وجود دارد که سعی دارد با او ارتباط برقرار کند. کوپر و مورفی کشف می‌کنند شبح یک هوش ناشناخته است که با ارسال پیام با استفاده از امواج گرانشی مختصات دستگاه اعداد دودویی(صفر و یک) در گرد و غبار به جا می‌گذارد که این مختصات آن‌ها را به تأسیسات مخفی ناسا که توسط پروفسور جان برند (مایکل کین) رهبری می‌شود، راهنمایی می‌کند. برند فاش می‌کند یک کرم‌چاله که توسط هوش بیگانه ساخته شده احتمالاً آن‌ها را به یک سیاره جدید که امیدی برای زنده ماندن و ادامه نسل بشر است راهنمایی می‌کند. مأموریت لازاروسِ ناسا، سه سیاره را که به دور یک سیاه‌چاله غول‌پیکر می‌چرخند، به صورت احتمالی قابل سکونت تشخیص داده‌است: میلر،ادموندز[واژگان ۳] و مَن نام این سیاره‌هاست که هر کدام نام فضانوردانی است که به سمت آن‌ها رفته‌اند. برند کوپر را استخدام می‌کند تا یک سفینه فضایی به اسم اِندورنسرا رهبری کند تا اطلاعات آن فضانوردان را به دست بیاورد. اگر یکی از سیارات قابل سکونت باشد بشریت به دنبال او خواهند رفت. عزیمت کوپر مورفی را به شدت ناراحت می‌کند و این دو در شرایط بدی از هم جدا می‌ شوند.

 

 

مسافران passengers:

سال ساخت:2016
هزینه ساخت: صدو ده میلیون دلار
فروش:سیصدو سی میلیون دلار
کارگردان:مورتون تیلدام

مسافران  یک فیلم علمی تخیلی ماجراجویی آمریکایی به کارگردانی مورتن تیلدام و نویسندگی جان اسپیتز است. از جمله بازیگران این فیلم می‌توان به کریس پرت، جنیفر لارنس، مایکل شین و لارنس فیشبرن اشاره کرد.
در آینده دور، یک سفینه فضایی به نام ستاره پیمای آوالون، ۵۰۰۰ فرد عجیب را به سیاره هوم استد ۲ می برد تا در آنجا سکونت کنند. این سیاره ۱۲۰ سال از زمین فاصله دارد. خدمه و مسافرین اولین ساکنان این سیاره هستند. تمام مسافرین در حالت انجماد قرار داشته و طی این ۱۲۰ سال تغییر نمی کنند. جیم پرستون یکی از این مسافران است که به دلیل یک مشکل ۹۰ سال زودتر بیدار شده و پس از یک سال وقت گذرانی در سیاره اورورا، زن زیبایی که بر روی زمین روزنامه نگار بود را بیدار می کند. سپس او را متقاعد می کند که به دلیل یک مشکل بیدار شده است. آن ها طی یک سال بعد به هم نزدیک می شوند. سپس مشکلات دیگری رخ داده و جیم باید برای نجات اورورا خود را قربانی کند. یک فیلم زیبا با جلوه های رایانه ای رضایبخش که البته شاید روایت جذابی نداشته باشد.

نخستین انسان first man:

سال ساخت:2018
هزینه ساخت:پنجاه و نه میلیون دلار
فروش:صدو پنج میلیون دلار
کارگردان:دیمن شزل

نخستین انسان  یک فیلم آمریکایی در ژانر حماسی زندگینامه‌ای درام، محصول سال ۲۰۱۸ به کارگردانی دیمین شزل است. فیلم‌نامه این فیلم توسط جاش سینگر و نیکول پرلمن بر اساس کتاب نخستین انسان: زندگی نیل آرمسترانگ، نوشته جیمز آر. هانسن به رشته تحریر درآمده‌است. رایان گاسلینگ در این فیلم در نقش فضانورد آمریکایی، نیل آرمسترانگ ظاهر شده‌است. از دیگر ستارگان فیلم می‌توان به کلر فوی، کوری استول، کایل چندلر و جیسون کلارک اشاره کرد. داستان فیلم در سال ۱۹۶۹ اتفاق می‌افتد و حوادث مأموریت آپولو ۱۱ را با محوریت زندگی نیل آرمسترانگ به تصویر می‌کشد. استیون اسپیلبرگ به عنوان تهیه‌کننده اجرایی با پروژه همکاری داشته‌است.

این فیلم یکی از برترین فیلم های فضایی است، که از طریق نشان دادن حوادثی که به سفر نخستین انسان به ما انجامید، روایت زیبایی را خلق می کند. در سال ۱۹۶۱ نیل آرمسترانگ (رایان گاسلینگ) یک خلبان آزمایشی در کالیفرنیاست که با خانواده زندگی کرده و فرزند دومش را از دست داده است. پس از موفقیت در مصاحبه ماموریت های جمینی، با وجود مشکلات روی داده، ماموریت خود را آغاز می کند. پس از از دست دادن همکارانش، گاس گریسوم و راجر چافی، در ماموریت آپولو ۱ اندوه او بیشتر می شود. او سپس به عنوان کاپیتان ماموریت آپولو ۱۱ که به سفر انسان انجامید، انتخاب می شود. اجرای زیبای رایان گاسلینگ و کلر فوی (در نقش جانت آرمسترانگ، همسر نیل)، جلوه های ویژه و روایت زیبای فیلم، بیننده را مبهوت می سازد.

 

 

جاذبه gravity:

سال ساخت:2013
هزینه ساخت:صد میلیون دلار
فروش:هفتصدو بیستو سه میلیون دلار
کارگردان:آلفنسو کوارون

جاذبه  فیلمی سه‌بعدی علمی–تخیلیو درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۳ به کارگردانی آلفونسو کوارون است که برای اولین بار در هفتادمین جشنواره فیلم ونیز در ماه اوت ۲۰۱۳ به نمایش درآمد.ساندرا بولاک و جرج کلونی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند. این فیلم در جشنواره اسکار سال ۲۰۱۴ برنده هفت جایزه شد.
این فیلم فوق العاده زیباست به طوری که می توان گفت نباید این فیلم را تماشا کنید، باید آن را تجربه کنید. در این فیلم آنقدر صحنه های زیبا دیده می شود که شاید فرصت نکنید نفس بکشید و از دیدن چنین صحنه های زیبای متمادی مبهوت شوید. یک فیلم زیبا و آرام در میان آشوب فضا، جلوه های ویژه و تصاویری که هرگز از ذهن تان فراموش نمی شود. آلفونسو کراون با این فیلم، نگرش ما به فیلم های فضایی را دگرگون کرد.

یک مهندس پزشکی ناسا به نام رایان استون (با بازی ساندرا بولاک) در اولین سفر خود به خارج از کره زمین، به همراه فضانورد باتجربه مت کوالسکی (با بازی جرج کلونی)، دو نفر از اعضای یک تیم ۵ نفره از فضانوردان آمریکایی هستند که ماموریت آنها تعمیر تلسکوپ هابل می‌باشد. در حین یکی از راهپیمایی‌های فضایی، پیغام اضطراری مبنی بر انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه و پراکنده شدن تکه‌های بدنه آن در فضا و برخورد آنها با سایر ماهواره‌های موجود در جو زمین به آنها مخابره می‌شود. پیغام دستوری مبنی بر دور شدن فضاپیما در اسرع وقت از آن محل است ولی به دلیل سرعت بسیار زیاد ترکش‌های انفجار، زمان زیادی برای فرار از صحنه باقی نمی‌ماند و هجوم ترکش‌ها منجر به انهدام فضاپیمای آمریکایی و کشته‌شدن سه فضانورد دیگر می‌شود. از این تیم تنها رایان استون و مت کوالسکی که زنده مانده‌اند، سعی می‌کنند به هر نحو ممکن جان خود را نجات دهند؛ این در حالی است که ذخیره اکسیژن لباس فضایی استون در حال تمام شدن است...

 

 

مریخی the martian:

سال ساخت:2015
هزینه ساخت:صد و هشت  میلیون دلار
فروش:شصد و سی میلیون دلار
کارگردان:ریدلی اسکات

مریخی فیلمی آمریکایی در سبک علمی–تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات است که در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۵ منتشر شد. مت دیمون برای بازی در این فیلم برنده جایزه گلدن گلوب شد. همچنین فیلم نامزد هفت بخش در جوایز اسکار بود که در هیچ‌یک موفق نبود. بازیگرانی چون مت دیمون، جسیکا چستن، کریستن ویگ، مایکل پنیا و جف دنیلز در این فیلم ایفای نقش کرده اند.
داستان فیلم از این قرار است که فضانوردی به نام «مارک واتنی» (با بازی مت دیمون) در کرهٔ مریخ سرگردان و گرفتار می‌شود. او باید تمام قابلیت‌های خود را به‌کار بگیرد تا به مرکز کنترل پرواز در کرهٔ زمین وضعیت خود را اطلاع داده و تقاضای کمک بکند. درحالیکه برای بقای خود در مریخ و زنده ماندش درگیر مشکلات است، ناگهان دچار حادثه می‌شود. دوستانش برای نجاتش تلاش می‌کنند و با کمک نبوغش اتفاقات جالبی برایش رقم می‌خورد. گروهی فضانورد که شش نفر هستند، برای مأموریتی فضایی بانام اریس۴ به سیاره مریخ فرستاده شده‌اند که مأموریت آن‌ها ۳۱ روز خواهد بود اما بااتفاق افتادن طوفانی سهمگین گروه فضایی مجبور به لغو عملیات شده و در روز ۱۸ بازمی‌گردند. هنگام بازگشت، مارک درطوفان گیرکرده و با تکه فلزی آنتن زخمی شده و از هوش می‌رود؛ همین امر باعث می‌شود سیستم علائم حیاتی او از کاربیفتد و دوستان او فکرکنند که او مرده. فردای آنروز مارک به هوش آمده و متوجه می‌شود که دوستان او رفته انداما او ناامید نشده و به فکرنجات خود می‌افتد این گونه می‌شود که مارک از اطلاعات گیاه‌شناسی خود که یک گیاه‌شناس نیز می‌باشد، استفاده کرده و بااستفاده از خاک مریخ، کشاورزی کرده و برای خود سیب زمینی تهیه می‌کند. سازمان ناسا نیزبااستفاده از تصاویر ماهواره‌ای درمی یابد که او هنوز زنده است. ازان پس سازمان ناسا تلاش‌های بسیاری برای نجات مارک انجام می‌دهد که بدون فداکاری هم تیمی‌های مارک (گروه فضایی) قابل انجام نبود.  درپایان مارک باسختی و مشقت بسیار از مریخ خاج شده و به آغوش دوستانش بازمی‌گردد.

 

 

حیات life:

سال ساخت:2017
هزینه ساخت:پنجاه و هشت میلیون دلار
فروش:صد میلیون دلار
کارگردان:دنیل اسپینوزا

حیات  یک فیلم علمی–تخیلی مهیج (هیجان انگیز) آمریکایی به کارگردانی دنیل اسپینوزا و نویسندگی رت ریس و پال ورنیک است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به جیک جیلنهال، ربکا فرگوسن و رایان رینولدز اشاره کرد. این فیلم توسط کلمبیا پیکچرز در ۲۴ مارس ۲۰۱۷ در ایالات متحده اکران شد.
شش فضانورد به فرماندهی «کت» درون ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال مطالعه روی گونه ای هستند که بر روی سیاره مریخ کشف شده‌است و ممکن است مدرکی مبنی بر وجود زیست فرازمینی بر روی مریخ باشد.
خدمه متوجه می‌شوند که این‌گونه از دسته جانداران چندیاخته‌ای هستند و اولین نمونه حیات خارج از زمین را شامل می‌شود؛ ولی حقیقت با چیزی که آنها می‌بینند متفاوت است.
خدمه در حال مطالعه بر روی این‌گونه (که آن را «کالوین» نامیده‌اند) هستند که روش آنها باعث به‌وجود آمدن عواقبی ناگوار و ناخواسته می‌شود.گونه ای که آنها کشف کرده‌اند زنده است و دارای سطح هوشی بسیار بالایی است که مانند انسان‌ها نیاز به اکسیژن، غذا و هوای کافی برای زنده ماندن دارد.

 

به سوی ستارگان ad astra:

سال ساخت:2019
هزینه ساخت:هشتادو هشت میلیون دلار
فروش:صدو سی میلیون دلار
کارگردان:جیمز گری

به‌سوی ستارگان، فیلمی آمریکایی در ژانر حماسی و علمی-تخیلی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی، و نویسندگیِ مشترکِ جیمز گری است که فاکس قرن بیستم در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ منتشر کرد. از بازیگران آن می‌توان به برد پیت، تامی لی جونز، روث نگا، لیو تایلر و دونالد ساترلند اشاره کرد. این فیلم تحسین منتقدان را بر انگیخته و کارگردانی، جلوه‌های ویژه و بازی برد پیت در آن ستوده شده‌است به سوی ستارگان نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین میکس صدا در نودودومین مراسم این جایزه شده‌است.

داستان فیلم در بارهٔ فضانوردی به نام روی مک‌براید (برد پیت) است. روی مک‌براید قرار است در جستجوی پدر خود که حدود دو دهه پیش در مأموریتی یک‌طرفه به سیارهٔ نپتون سفر کرده‌بود تا نشانه‌هایی از حیات موجودات بیگانه بیابد، سفری دور و دراز را آغاز کند اما…

«روی مک‌براید» مأموریت خطرناک کاوش در منظومهٔ شمسی را برای یافتن پدر و تیم نفرین‌شدهٔ همراهش سالها پس از اعزام آنها بر عهده می‌گیرد؛ زیرا زمین با نوسانات ناگهانی و خطرناک انرژی مواجه است که حیات ساکنان آن را تهدید می‌کند و دانشمندان منشأ این نوسانات را از سمت سیارهٔ نپتون و پروژهٔ موسوم به لیما به‌سرپرستی پدر «روی»، کلیفورد مک‌براید (تامی لی جونز) تشخیص داده‌اند.

 

ماه the moon:

سال ساخت:2009
هزینه ساخت: پنج میلیون دلار
فروش:ده میلیون دلار
کارگردان: دانکن جونز

ماه، فیلمی در ژانر علمی–تخیلی و ماجراجویی به کارگردانی دانکن جونز است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. از بازیگران آن می‌توان به سام راکول اشاره کرد.
این فیلم داستان فضانوردی به نام سام بل را نشان می دهد، که به مدت سه سال به همراه کامپیوتری به نام گرتی بر روی ماه تنها بوده و تحقیق می کرده، اکنون به پایان قرارداد سه ماهه اش نزدیک بوده و با این حال با مشکلاتی مواجه می شود. این فیلم رفته رفته به نقطه اوج زیبایی تبدیل می شود که بیننده را به وجد می آورد.

 


 



 

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده