janbebe
جنجالی ترین پرونده های سال 98

جنجالی ترین پرونده های سال 98

مروری برپرونده ها و حوادثی که در سال 98 با حاشیه ها و جنجال های بسیار به همراه بودند:

در سالجاری اتفاقات عجیبی رخ داد که این 5 پرونده از عجیب ترین حوادث و اتفاقات امسال در کشور بود.

‌سال ۹۸ شاهد حوادث و پرونده‌های جنایی مختلفی بودیم، از جنایت‌های لحظه‌ای و درگیری‌های خیابانی تا قتل‌های خانوادگی. از قتل‌های معمایی و دادگاه‌های جنجالی تا پرونده‌ها و حوادث عجیب. پرونده‌های جنجالی‌ سال ۹۸ کم نبودند. پرونده‌هایی که روزها حتی هفته‌ها ذهن مردم را درگیر می‌کرد. از پرونده جنایی شهردار پیشین گرفته تا قصاص آرمان. در این میان هم می‌توان به مرگ دختر آبی و اخراج دانشجوی قلابی و تیراندازی به ‌هانی کُرده اشاره کرد. در ادامه سراغ مهم‌ترین پرونده‌های عجیب و جنجالی‌ سال ۹۸ رفتیم و به بازخوانی این پرونده‌ها می‌پردازیم.

 

جنایی‌ترین پرونده سال

جنجالی‌ترین پرونده جنایی چند دهه اخیر با انتشار خبر مرگ میترا استاد کلید خورد. هفتم خردادماه همسر شهردار سابق تهران در خانه‌اش به ضرب گلوله کشته شد. بعدازظهر همان روز محمدعلی نجفی در اداره آگاهی خودش را معرفی و به قتل اعتراف کرد. اعتراف به قتل این چهره شناخته‌شده همه را در شوک فرو برد.

سیر اتفاقات این پرونده و حواشی آن به سرعت پیش می‌رفت و روزی نبود که شایعه و اخبار ضدونقیضی درباره این حادثه منتشر نشود. رسیدگی ابتدایی به این پرونده در دادسرای جنایی به انجام رسید و درنهایت هم به دور از چشم اهالی رسانه بازسازی صحنه جرم انجام شد. صدور کیفرخواست با عنوان قتل عمد آن هم برای یکی از مسئولان بلندپایه کشور که سابقه حضور در چند وزارتخانه را هم در کارنامه‌اش داشت، باورکردنی نبود، اما آقای شهردار در برابر قاضی کشکولی قرار گرفت، تا کار رسیدگی به جنجالی‌ترین جنایت تاریخ معاصر ایران در شعبه ٩ دادگاه کیفری تهران برگزار شود. خروجی سه جلسه دادگاه تقریبا همان چیزی بود که همه انتظارش را داشتند، قصاص به جرم قتل عمد. از همان لحظه که این حکم اعلام شد، همه نگاه‌ها به خانواده استاد بود. اولیای‌دم پرونده پدر، مادر و مهیار پسر میترا استاد که ساکن کرمانشاه بودند.

اما حضور نیافتن آنها در جلسات دادگاه پیش‌بینی‌ها درباره سرنوشت این پرونده را دشوار‌تر کرد، ولی خیلی زود مشخص شد کلید نهایی این پرونده در دستان مسعود است. مسعود استاد، برادر مقتول که در همه جلسات دادگاه حاضر بود و صحبت‌های گاه و بی‌گاهش با رسانه‌ها هم کم‌کم این شک را به یقین تبدیل کرد که اگر بخششی در راه باشد، آن را باید از زبان این پسر جوان شنید.

هرچند مسعود بارها در صحبت‌هایش به صراحت از واژه قصاص استفاده کرد، اما نوع رفتار و صحبت‌هایش که بیشتر شبیه دیپلمات‌های کارکشته بود، نشان از چیز دیگری غیر از قصاص داشت. درنهایت باز هم همان چیزی شد که خیلی‌ها انتظارش را می‌کشیدند. مسعود استاد در سحرگاه بیست‌وپنجم مرداد ماه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم.» مسعود استاد دلیل این تصمیم را هم پادرمیانی بزرگان کرمانشاه و کشور اعلام کرد که درنهایت باعث گذشت اولیای‌دم از قصاص نجفی شد. اما این پایان کار نبود، نجفی از جنبه عمومی جرم و نگهداری سلاح بدون مجوز هم محکوم شده بود. البته در خلال این چند ماه او چند روزی را با قید وثیقه آزاد شد، اما دوباره به زندان منتقل شد. اما آخرین خبر درباره این پرونده درخواست حمیدرضا گودرزی، وکیل‌مدافع برای مرخصی نجفی به دلیل شرایط جسمی نامناسب و احتمال ابتلای او به کرونا بود.

گودرزی در اینباره گفت: «با توجه به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و دیابت از مواردی است که در صورت بیماری کرونا خطر مرگ برای افراد دارد و موکلم تحت عمل جراحی قرار گرفته است و دیابت دارد؛ به همین علت خطر مرگ بیش از همیشه او را تهدید می‌کند.»

 

دختر آبی

شهریور ماه که از نیمه گذشت، دختر جوانی مقابل دادگاه انقلاب تهران خودش را به آتش کشید. سحر بیست‌ونه ساله اهل قم ظاهرا به دلیل علاقه زیادی که به فوتبال داشت، سعی کرد با لباس مردانه وارد استادیوم آزادی شود. بازی استقلال با یکی از تیم‌های باشگاهی حوزه خلیج‌فارس، اما سحر قبل از ورود به ورزشگاه بازداشت شد و چند روزی را در بازداشت بود که درنهایت هم به قید وثیقه آزاد شد. اما رفت‌وآمدهای مکرر او به دادگاه و درخواست او از مأموران برای بازگرداندن گوشی موبایلش باعث شد تا او در اقدامی غیرمنتظره دست به خودسوزی بزند.

این حادثه هجدهم شهریور ماه در خیابان شریعتی تقاطع معلم رخ داد و چند روز بعد هم به دلیل سوختگی شدید در بیمارستان جان سپرد. ماجرای دختر آبی سروصدای زیادی به پا کرد. حتی برخی بازیکنان مطرح فوتبال از این دختر حمایت کردند. عکس دختر جوان خیلی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. هرچند خانواده سحر در صحبت‌هایشان سعی داشتند به نوعی از حواشی و جنجال‌های به راه افتاده درباره این اتفاق دوری کنند، اما اقدام سحر و خبر مرگ دلخراش به سرعت مرزهای ایران را درنوردید و درنهایت فیفا هم طی نامه‌ای از فدراسیون فوتبال ایران خواست تا هرچه سریع‌تر امکان حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال فراهم شود.

 

اخراج دانشجوی قلابی از دانشگاه شهید بهشتی

شهریور‌سال ٩٨ پرونده عجیب دیگری پیش روی افکار عمومی قرار گرفت. حضور دانشجوی قلابی دندانپزشکی آن هم در یکی از دانشگاه‌های معتبر علوم پزشکی کشور. خبر دستگیری مریم را نخستین بار پلیس اعلام کرد. مأموران کلانتری ١٦٣ ولنجک پس از دریافت گزارشی از حراست دانشگاه شهید بهشتی این دختر جوان را دستگیر کردند. ظاهرا این دختر جوان به هم‌کلاسی‌هایش گفته بود که با پرداخت چندین‌‌میلیارد و بدون شرکت در کنکور در این دانشگاه ثبت‌نام کرده و همین موضوع باعث نارضایتی دیگر دانشجویان شد و درنهایت هم این اعتراض به گوش حراست دانشگاه رسید. مریم پس از دستگیری سعی داشت به نوعی خودش را بی‌گناه نشان دهد، او حتی مدعی بود که واقعا دانشجوی دندانپزشکی این دانشگاه است. اما بررسی سوابق او خلاف این را نشان می‌داد.

درنهایت اما این دختر جوان واقعیت را بازگو کرد، علاقه او به دندانپزشکی، بی‌توجهی مسئولان حراست دانشگاه در کنترل ورود و خروج افراد و دانشجویان به داخل دانشگاه و البته وضع مالی مناسب خلاصه دلایلی بود که این خانم مهندس را برای مدتی به دانشجوی دندانپزشکی قلابی تبدیل کرده بود. ظاهرا این پرونده با رضایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مختومه شد.

 

قمه زدن به هانی کُرده

اوایل دی ماه «هانی کرده» از اراذل و اوباش سطح یک تهران که در درگیری میان اراذل و اوباش از نواحی مختلف بدن و به علت اصابت ضربات قمه مجروح شده بود.

ماجرا از این قرار بود که «هانی کرده» به همراه یکی دیگر از اراذل و اوباش در چهارراه شاپور برای نوشیدن آمیوه توقف کرده و بعد از خرید آبمیوه داخل خودرو پژو ۲۰۶ نشسته و مشغول نوشیدن آبمیوه شدند.

در این هنگام تعدادی از اراذل و اوباش که به روش زاغ زنی منتظر لحظه‌ای بودند که «هانی کرده» را غافلگیر کنند، با موتورسیکلت خود را به کنار خودرو پژو ۲۰۶ رساندند و بلافاصله با ضربات قمه به جان «هانی کرده» و همراه او افتادند.

در این درگیری «هانی کرده» به علت غافلگیری نتوانست از خود دفاع کند و به شدت مجروح و به بیمارستانی در همان حوالی منتقل شد.

تحقیقات پلیس نیز برای شناسایی ضاربان آغاز و مدتی بعد ضاربان او دستگیر شدند.

"هانی کورده" بیشتر شهرتش را مدیون فضای مجازی است. او در اینستاگرام ۲۲۶ هزار دنبال کننده دارد. برخی منابع غیر رسمی او را لیدر سابق تیم استقلال و از اشرار مشهور تهران معرفی کرده اند. "هانی کرده" در کلیپ‌های اینستاگرامی مدعی شده که ۱۶ سال از عمرش را در زندان به سر برده و اولین بار هم به خاطر درگیری با یک سرباز بر سر خرید بلیط در ۱۴ سالگی دستگیر شده است.

نام "هانی کرده" پس از قتل "وحید مرادی" سر زبان ها افتاد. پس از این قتل، او مورد حمله لفظی نوچه‌ها و طرفداران وحید مرادی قرار گرفت. آن‌ها مدعی شده بودند که هانی کرده در قتل وحید مرادی دست داشته است. که در نهایت تحقیقات پلیس نشان داد که این ادعا صحت ندارد.

 

 

پرونده پرحاشیه سحر تبر

ماجرای دستگیری فاطمه خویشوند از سوی پلیس از دیگر پرونده‌های پر حاشیه‌سال ٩٨ است. این دختر بیست‌ودوساله همان «سحر تبر» چهره شناخته شده اینستاگرام است. دختری که با وجود سن و‌سال کم در ردیف گروهی قرار گرفته که این روزها با نام شاخ‌های اینستاگرامی شناخته می‌شوند. سحر با انجام جراحی‌های متعدد پلاستیک چهره عجیب و البته ترسناکی برای خودش درست کرد و همین هم یکی از دلایل اصلی جذب مخاطبان و دنبال کننده‌های زیاد در صفحه اینستاگرامش شد. گفته می‌شود او بیش از ٥٠ عمل جراحی انجام داده.

پلیس سی‌ام آبان از دستگیری این دختر به اتهام کسب درآمد از روش‌های نامشروع، اباحه‌گری و ترویج خشونت خبر داد. بعد هم بخشی از اعترافات این دختر جوان همراه با ابراز ندامت از رفتارهایش در یکی از بخش‌های خبری صداوسیما پخش شد که واکنش‌های زیادی را هم به دنبال داشت. به گفته وکلای مدافع سحر، در کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرای ارشاد عناوینی چون معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع قید شده و پرونده برای رسیدگی در اختیار شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب است. اما آن طور که سعید دهقان وکیل مدافع سحر می‌گوید، این دختر به «افسردگی عمده» و «سایکوز» مبتلا است و به همین دلیل هم در‌سال ٩٤ در بیمارستان الغدیر بستری بوده. همچنین بعدها به دلایل مشابه در بیمارستان فوق تخصصی روانپزشکی ٥٠٥ نزاجا و نیز بیمارستان روانپزشکی میمنت تحت مداوا و مراقبت قرار گرفته است.

وکلای مدافع این دختر اعتقاد دارند به دلایل متعدد ازجمله سن کم و شرایطی روحی و روانی سحر او باید از زندان آزاد شود.

 

ببینید: اولین مصاحبه سحر تبر بعد از بازداشت

 

پایان مبهم آرمان

آرمان قصاص نشد. این خبر خوب چهارشنبه یازدهم دی ماه از حیاط زندان رجایی شهر مخابره شد. ‌خانواده اولیای دم به این پسر جوان یک ماه فرصت دادند. پدر و مادر غزاله پس از ٦سال هنوز هم ‌امید دارند تا شاید آرمان محل دفن یا اختفای پیکر دخترشان را به آنها بگوید. ماجرای این پرونده ‌به سال ٩٢ باز می‌گردد. به روزی که غزاله به دیدن آرمان رفت. مدتی از آشنایی این دختر و پسر ‌جوان می‌گذشت. ظاهرا غزاله برنامه دیگری برای زندگی‌اش داشت و می‌خواست برای ادامه تحصیل ‌به خارج از کشور برود.

آرمان به دلیل علاقه‌اش به غزاله نمی‌توانست با این تصمیم کنار بیاید و ‌همین هم شد سوژه اصلی مشاجره این دختر و پسر جوان. تا اینکه آن روز همین اختلاف کار ‌دست آنها داد. هیچکس به غیر از آرمان نمی‌تواند درباره اتفاقات آن روز صحبت کند. این پسر ‌جوان که آن روزها ١٧ سال بیشتر نداشت، در اداره آگاهی به قتل اعتراف کرد و به مأموران گفت ‌جنازه غزاله را در سطح زباله رها کرده است. اما بعدها آرمان همه صحبت‌های قبلی‌اش را منکر ‌شد. در نهایت اما دادگاه او را به قصاص محکوم کرد. حکمی که باید سحرگاه یازدهم دی ماه اجرا می‌شد.

 

بخوانید: آخرین بازجویی ها از آرمان برای پیدا کردن ردی از جسد غزاله

 

حالا اما چند هفته هم از مهلت تعیین شده گذشته و اجرای حکم آرمان به سال آینده موکول ‌شده. پدر و مادر آرمان در این مدت بارها سعی کردند به نحوی رضایت خانواده غزاله را جلب کنند، ‌اما وساطت و پادرمیانی چهره‌های مطرح و هنرمندان هم فایده‌ای نداشت. حالا آرمان هفتمین ‌نوروز را هم باید پشت میله‌های زندان انتظار بکشد. انتظاری تلخ و مبهم که شاید پایان خوشی هم ‌نداشته باشد.‌

منبع: رکنا، بخارمگ

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده