janbebe
برترین فیلم های کریستوفر نولان؛ از میان ستاره ای تا بی خوابی

برترین فیلم های کریستوفر نولان؛ از میان ستاره ای تا بی خوابی

در مطلب زیر به بررسی برترین فیلم های کریستوفر نولان کارگردان انگلیسی می پردازیم کارگردانی که تبهر خاصی در ساخت فیلم هایی با مضامین روانشناختی ، فلسفی ، اجتماعی ، مهیج ، دلهره آور و گیج کننده دارد.

کریستوفر نولان کارگردان مشهور انگلیسی است که در حال حاضر عضو بزرگترین انجمن کارگردانان دنیا است و با استقبال بسیار مثبت تماشاگران و منتقدان همراه بوده‌است. آثار او تاکنون بیش از ۴ میلیارد دلار فروخته‌ شده و ۲۶ نامزدی اسکار به دست آورده‌اند. فیلم‌های نولان در مورد مفاهیم و ایده‌های فلسفی و اجتماعی، واکاوی اخلاق انسانی، ساختار زمان، انعطاف‌پذیری حافظه و هویت شخصی است. او بیشتر ترجیح می‌دهد فیلم‌هایش در استودیو فیلم‌برداری نشوند و در لوکیشن‌های طبیعی این کار انجام شود.

 

1_تلقین Inseption


تلقین قطعا یکی از پیچیده ترین دلهره آورترین و مهیج ترین فیلم های جهان است نولان حدود ده سال روی این فیلم پیچیده کار می کرده فیلم در حدی پیچیدا است که نولان و دست اندرکاران فیلم در حین ضبط فیلم چند بار کار را متوقف کرده و داستان را از اول برای بازیگران توضیح دادند این فیلم حدود ۸۲۵ میلیون دلار فروش داشت و سود آوری خوبی برای تهیه کنندگان آن داشت بازیگران معروفی از جمله  لئوناردو دی‌کاپریو، الن پیج، جوزف گوردون لویت، ماریون کوتیار، کن واتانابه، تام هاردی، دیلیپ رائو، کیلین مورفی، تام برنگر و مایکل کین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. خلاصه داستان فیلم از این قرار است که دام کاب (لئوناردو دی‌کاپریو) یک دزد ماهر در استخراج اسرار ارزشمند مورد نیاز سازمان‌های جاسوسی و شرکت‌های تجاری و چندملیتی است. توانایی او در این است که هنگامی که دیگران در خواب هستند و ذهنشان در آسیب‌پذیرترین وضعیت است، اسرار کلیدی آنان را از درون رویاهایشان ربوده و در دنیای بیرون از خواب، این اسرار را به خریداران متقاضی عرضه می‌کند. او یک گروه چیره‌دست از روان‌کاوان و معماران زبردست دارد که همراه او مخفیانه وارد خواب‌های دیگران شده و سعی در کشف و ربودن اطلاعات دارند.

سایتو (کن واتانابه) یک سرمایه‌دار بزرگ ژاپنی است که به دنبال حذف رقیبان تجاری خود، بخصوص خانوادهٔ رابرت فیشر (کیلین مورفی) است. سایتو خود قبلاً مورد هجوم ناموفق تیم آقای کاب قرار گرفته بود و از توانایی آن‌ها در شگفت است، پیشنهاد یک مأموریت ظاهراً ناممکن را به آقای کاب می‌دهد، و آن این است که به جای این که اسرار ذهن رابرت فیشر جوان را بدزدند، یک اندیشه را درون ذهن ناخودآگاه آقای فیشر بکارند و آن، اندیشهٔ متلاشی ساختن شرکت خودش و پدرش موریس فیشر (پیت پاستویت) بعد از مرگ پدرش است. سایتو در عوض قول می‌دهد که با نفوذی که در آمریکا دارد، کاب را از روی لیست سیاه دولت آمریکا بردارد، تا او بتواند به آمریکا بازگشته و دو فرزند خویش را دوباره ببیند. کاب می‌پذیرد.

 

2_پرستیژ The Prestige

پرستیژ که با نام حیثیت نیز شناخته می شود یکی دیگر از شاهکارهای کریستوفر نولان است او به همراه برادرش جاناتان نولان داستان این فیلم را با اقتباس از رمان کریستوفر پرایست به همین نام، نگاشته‌اند. داستان آن دربارهٔ رابرت انجیر و آلفرد بوردن، دو شعبده‌باز رقیب در اواخر قرن ۱۹ میلادی در لندن است. در رقابت برای به دست آوردن شعبده‌های جدید، این دو دست به کارهایی می‌زنند که نتایج غم‌انگیزی به بار می‌آورد. از بازیگران این فیلم می توان به هیو جکمن کریستین بیل اسکارلت جوهانسون مایکل کین ربکا هال دیوید بویی  اشاره کردهیو جکمن در نقش رابرت انجیر، کریستین بیل در نقش آلفرد بوردن و دیوید بویی در نقش نیکولا تسلا بازی کرده‌اند. مایکل کین، اسکارلت جوهانسون، پیپر پرابو، اندی سرکیس و ربکا هال از دیگران بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم در ۲۰ اکتبر ۲۰۰۶ اکران شد و با واکنش مثبت منتقدان روبه‌رو شد. در گیشه هم به موفقیت رسید. حیثیت در دو بخش بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه در جوایز اسکار نامزد شد. حیثیت، شعبده‌باز و اسکوپ، سه فیلمی بودند که در سال ۲۰۰۶ اکران شدند و به دنیای شعبده‌بازی پرداخته بودند.

 

3_میان ستاره ای Interstellar

در میان ستارگان یکی دیگر از کار های نولان است که نویسندگی آن را نولان به همراه برادرش جاناتان بر عهده دارند این فیلم حماسی و علمی _تخیلی درباره گروهی است که قصد سفر فضایی به کهکشانی دیگر را دارند آن ها از طریق کرم چاله به سیاره ای به نام میلر میروند که هر هفت دقیقه در آن معادل یک سال در زمین است یعنی اگر هفتاد دقیقه در این سیاره بمانید معادل ده سال در زمین است این فیلم به نوعی سفر در زمان تفاوت سال نوری و مفاهیم فیزیک نظری را به تصویر می کشد نولان در این فیلم از کیپ تورن فیزیک دان نظری کمک گرفته بازیگرانی نظیرمتیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین و مایکل کین در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. فرش قرمز بین ستاره‌ای ۲۶ اکتبر ۲۰۱۴ در لس آنجلس برگزار شد. این فیلم در گیشه موفق بود و نظرات مثبت منتقدان را در پی داشت، آن‌ها بیشتر صحت علمی فیلم، موسیقی متن، جلوه‌های ویژه و بازی متیو مک‌کانهی، ان هتوی و مکنزی فوی را تحسین کرده‌اند. در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار این فیلم نامزد دریافت ۵ جایزهٔ بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین طراحی صحنه، بهترین میکس صدا، بهترین تدوین صدا و بهترین موسیقی فیلم شد و از این بین موفق به دریافت جایزه بهترین جلوه‌های ویژه گردید. بین ستاره‌ای همچنین برنده چند جایزه دیگر برای جلوه‌های ویژه، فیلمبرداری و موسیقی فیلم شده‌است.

 

4_یادگاری Memento


یادگاری با اسم انگلیسیmemento یکی دیگر از شاهکار های نولان است فیلمی نئو نوآر و روانشناسانه   محصول سال ۲۰۰۰ است. نولان فیلم‌نامه را بر پایهٔ داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته‌است. گای پیرس، کری-ان ماس و جو پانتولیانو در این فیلم بازی کرده‌اند.
یادگاری فیلم عجیبی است فیلم شامل سکانس هایی سیاه سفید است و نکته جالب این فیلم این است که داستان فیلم از آخر به اول است یعنی داستان فیلم از آخر شروع می شود و سکانس به سکانس ادامه می یابد تا به اول داستان برسد که این موضوع فیلم را منحصر به فرد کرده است ممنتو در ۵ سپتامبر ۲۰۰۰ در جشنواره فیلم ونیز اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. منتقدین ساختار بی‌همتای روایت غیرخطی فیلم را ستودند. فیلم در گیشه هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری دریافت کرد، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین تدوین فیلم.از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یاد می‌شود. این فیلم در سایتimdb جز ۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما است.

 

5_دانکرک Dunkirk


دانکرک آخرین کار نولان است البته او در حال حاضر در حال ساخت فیلمی جدید است که سال آینده اکران می شود دانکرک فیلمی جنگی و مربوط به جنگ جهانی دوم است و اولین فیلم اوست که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده داستان فیلمی زمانی را نشان می دهد که آلمان نازی فرانسه را اشغال کرده و سربازان فرانسوی و انگلیسی حاضر در فرانسه در حال فرار به انگلیس هستند آن ها باید از شهر دانکرک به وسیله قایق و کشتی به سمت انگلیس بروند 
فیلم‌برداری این فیلم در دانکرک فرانسه آغاز و در لس‌آنجلس تمام شد، دانکرک، ۲۱ ژوئیه ۲۰۱۷ به روی پرده سینما رفت. دانکرک با مدت زمان ۱۰۶ دقیقه کوتاه‌ترین فیلم کریستوفر نولان محسوب می‌شود.
دانکرک، در نودمین دوره جوایز اسکار در ۸ رشته نامزد دریافت جایزه بود که در نهایت موفق شد سه جایزه بهترین تدوین صدا، بهترین تدوین و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد. 
از بازیگران فیلم می توان به فیون وایتهد تام گلین کارنی جک لودن هری استایلز و کلین مورفی اشاره کرد

 

6_بتمن آغاز می کند Batman Begins


این اولین فیلم از سه گانه بتمن ساخت کریستوفر  نولان است نولان تصمیم گرفت که فیلم ابر قهرمانی بسازد و بتمن ابر قهرمان مورد انتخاب او بود این فیلم به هیچ وجح قابل مقایسه با باقی فیلم های ابر قهرمانی نیست فیلم های ابر قهرمانی که توسط مارول و کمپانی های نظیر آن تولید می شود معمولا فیلم هایی فانتزی هستند که مورد علاقه بچه ها و نوجوانان است هدف از تولید این فیلم ها بیشتر کسب سود و اهداف تجاری است زیرا این فیلم ها فروش خوبی دارند اما سه گانه بتمن که توسط نولان ساخته شده بسیار مفهومی و سطح بالاست اولین قسمت این سه گانه با نام بتمن آغاز می کند  در سال 2005 عرضه شدداستان زندگی بروس وین را از ابتدا روایت می‌کند، ترس او از خفاش‌ها، مرگ پدر و مادرش، داستان تبدیل شدنش به بتمن و مبارزه‌اش با رأس‌الغول که قصد نابودی گاتهام سیتی را دارد. بازیگرانی نظیر  کریستین بیل مایکل کین، لیام نیسون، کیتی هلمز، گری الدمن و مورگان فریمن در این فیلم بازی کرده‌اند.بتمن آغاز می‌کند هم در گیشه و هم در نظر منتقدان موفق بود. این فیلم در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۵ در ایالات متحده و کانادا در ۳٬۸۵۸ سالن سینما اکران شد. در هفته اول اکران، ۴۸ میلیون دلار در آمریکا و کانادا فروش داشت. در نهایت هم با فروش جهانی ۳۷۴ میلیون دلار به کار خود پایان داد. این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و بسیاری آن را یکی بهترین فیلم‌های ابرقهرمانانه تاریخ خواندند. منتقدان به این نکته اشاره کردند که ترس موضوع اصلی فیلم است و نسبت به فیلم‌های قبلی فضای تاریک‌تری دارد. این فیلم نامزد دریافت جایزهٔ اسکار بهترین فیلم‌برداری و سه جایزهٔ بفتا گردید.

 

7_بتمن شوالیه تاریکی


شوالیه تاریکی دومین قسمت از سه گانه بتمن و قطعا بهترین فیلم این سه گانه است این فیلم همچنین عضو بهترین فیلم های تاریخ سینماست
شوالیه تاریکی نامزد دریافت ۸ جایزه اسکار شد که از این بین، جایزه بهترین تدوین صدا و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای هیت لجر را دریافت کرد. در این فیلم جوکر که یک شخصیت ابر شرور داستان های کمیک است به تصویر کشیده می شود جوکر نام مستعار خلاف کار شرور و نابغه ای است که دچار جنون شده و فقط به دنبال نابود کردن دنیاست برای مثال وقتی یه خلافکار چند میلیون دلار سرقت می کند از کشور فرار می کند تا در کشوری دیگر زندگی اشرافی برای خود بسازد اما جوکر با این پول ها اسلحه می خرد تا شهر را نا امن کند او معتقد است تمام انسان ها بد و شیطان صفت هستند آدم هایی که خوب هستند نقاب خوبی به چهره زده اند و در موقعیت بد قرار نگرفته اند اگر که موقعیت بدی برای آن ها پیش بیاد نقاب خوبی را برداشته و چهره واقعی خود را نمایان می کنند  برای مثال او در یکی از جملات خود می گوید این مردم به ظاهر متمدن را می بینی وقتی که روزش برسه همین مردم تو خیابون به هم حمله می کنند و هم دیگرو می خورند جنایات او در نهایت باعث می شود که شهر را تخلیه کنند تا به مردم صدمه نرسد بتمن تنها کسی است که توانایی مقابله با او را دارد از بازیگران این فیلم می توان به کریستین بیل هیث لجر مایکل کین گری الدمن مورگان فریمن مگی جیلنهال  و آرون آکهارت اشاره کرد

 

8_بتمن شوالیه تاریکی بر می خیزد The Dark Night Rises 


این فیلم سومین قسمت از سه گانه بتمن به کارگردانی نولان است که در سال ۲۰۱۲ اکران شد فیلم نامه این اثر را خود نولان و برادرارش جاناتان نولان بر عهده داشته اند در این فیلم کریستین بیل مایکل کین گری الدمن تام هاردی مورگان فریمن ان هتوی و مارین کوتیار ایفای نقش کرده اندفرش قرمز شوالیه تاریکی برمی‌خیزد در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۲ در نیویورک برگزار شد. این فیلم در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ در استرالیا و نیوزیلند و در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ در آمریکای شمالی و بریتانیا اکران شد. بعد از انتشار فیلم، بازخوردهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت شد و همچنین بیش از ۱٫۰۸۱ میلیارد دلار در گیشه فروخت که آن را تبدیل به بیست و نهمین فیلم پرفروش تاریخ، سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۲ و یازدهمین فیلم پرفروش ابرقهرمانی در تاریخ کرد.هشت سال پس از مرگ هاروی دنت، با اجرای قانون دنت، تقریباً تمامی جرایم سازمان‌یافته ریشه‌کن شده‌است. جیمز گوردون که از نگفتن حقیقت احساس گناه می‌کند، جریان واقعی اتفاق‌افتاده به همراه استعفایش را در یک نامه می‌نویسد تا در سال‌روز مرگ هاروی دنت، آن را بخواند اما زمان را مناسب نمی‌بیند و تصمیم می‌گیرد این کار را نکند. بتمن هشت سال است ناپدید شده. بروس وین منزوی شده و به غیر از آلفرد کسی او را نمی‌بیند. در همین حین خلافکار ابر شروری به نام بین ظهور می کند که تام هاردی نقش او را بازی کرده آشوب هایی که بین ایجاد می کند و قدرت فوق زیاد او بروس وین را به دردسر می اندازد

 

9_بی خوابی


بی‌خوابی  فیلمی روانشناسانه و رمزآلود به کارگردانی کریستوفر نولان که در اصل بازسازی فیلمی نروژی محصول سال ۱۹۹۷ به همین نام است. آل پاچینو، رابین ویلیامز و هیلاری سوانک در فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم در مورد دو کارآگاه پلیس است که به دنبال سرِنخ برای قتل دختری جوان می‌گردند. بی‌خوابی در ۲۴ مهٔ ۲۰۰۲ اکران شد و در نظر منتقدان و گیشه موفق بود. این تنها فیلم در کارنامهٔ نولان است که وی در آن نویسندگی فیلم‌نامه را بر عهده نداشته‌است.داستان در منطقه‌ای در آلاسکا اتفاق می‌افتد، محلی که شش ماه شب و شش ماه روز است.
این فیلم دربارهٔ یک افسر ادارهٔ آگاهی است که در منطقهٔ بالای خط قطب شمال در تابستان، که همیشه روز است، به پیگرد قانونیِ یک قتل می‌پردازد.
این افسر از بی‌خوابی شدید رنج می‌برد، زیرا هم از روند ناگوار جریان پیگرد در عذاب و احساس گناه است و هم آفتابِ بی‌امان و طولانی (که خود نمادی از آن حس گناه است) مانع خوابیدن او می‌شود.در این فیلم مرتب جای قاتل و کاراگاه قاتل یاب تغییر کرده و در هم تنیده می‌شود این همان قسمت کردن رازی مشترک بخاطر کم کردن از عذاب وجدان است.اینجاست که بیاد کتاب "چنین گفت زرتشت " میافتیم که خواب راحت انسان‌های عوام دقیقاً مانند املای نانوشتهٔ آنهاست .
جنازهٔ دختر ۱۷ ساله‌ای که توسط شخصی ، برهنه پیدا می‌شود و آن پلیس به آن محل برای تحقیق احضار می‌شود که به دلیل همان عوامل محیطی دچار مشکل در خواب می‌شود.

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده