مکمل‌های ورزشی چقدر برای ما مفید هستند؟

مکمل‌های ورزشی چقدر برای ما مفید هستند؟

مربیان باشگاه‌ها و نه متخصصان تغذیه، وزرشکاران را به مصرف مکمل‌های غذایی و دارویی تشویق می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از چنین مکمل‌هایی نه تنها مورد نیاز ورزشکاران نیست، بلکه سودمند هم نیست و ممکن است برای سلامتی آنها مشکلاتی ایجاد کند.

 

در این میان نکاتی مانند رژیم غذایی پر پروتئین، مصرف میزان کافی سبزیجات، نوشیدن آب کافی، میان وعده‌های ورزشی و برخی مکمل‌ها از جمله منیزیوم نکاتی هستند که باید از سوی ورزشکاران مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه به مواردی از مکمل‌های متداول مورد استفاده ورزشکاران می‌پردازیم.

 

ال-کارنتین

ال-کارنتین، مکمل اسید آمینه‌ای است که ورزشکاران و کسانی که در پی کاهش وزن هستند، از آن استفاده می‌کنند. اما سؤال اصلی این است که آیا مصرف ال-کارنتین بی‌خطر است؟

مصرف ال-کارنتین در حالی که روزانه حداقل یک ساعت فعالیت ورزشی و تحرک دارید، با دوز ۳۰۰ میلی‌گرم و حداکثر ۱۲ ماه اشکالی ندارد.

با این حال داروهای انعقادی و هورمون‌های تیروئیدی با ال-کارنتین تداخل دارند. برخی از بیماری‌های قلبی بر اساس تحقیقات انجمن قلب آمریکا پس از مصرف آن بیشتر شده و افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، واکنش‌های عصبی حاد داشته‌اند.

اسهال، سوزش سر دل، تهوع، استفراغ، سردرد و سر گیجه، دردهای شکمی، اختلالات خواب، کاهش قند خون و افزایش فشار خون از تأثیرات سوء مصرف ال-کارنتین و هشداری برای قطع مصرف است.

 

وی-پروتئین

محصول وی-پروتئین (whey protein) که از شیر به دست می‌آید و نه اسید آمینه مورد نیاز بدن را داراست اگر در ورزشکاران و افرادی که به دنبال افزایش توده پروتئینی خود هستند درست مصرف شود، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند.

محتوای لاکتوز بسیاری از پودرهای وی، پایین است و معمولاً حتی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز، اشکالی ایجاد نمی‌کند. مصرف مقادیر بالای پودر وی نظیر پیشنهاداتی که مربی‌های ورزش در باشگاه‌ها ارائه می‌کنند، به دفعات چندین بار در روز و بدون در نظر داشتن قد و وزن و سابقه سلامتی ورزشکاران، می‌تواند منجر به تهوع ، استفراغ، سردرد و مشکلات گوارشی شود.

افراد مبتلا به سنگ کلیه، اختلالات ادراری ، پوکی استخوان و فشار خون بالا محدودیت مصرف دارند. بهتر است قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی یا رژیم غذایی پر پروتئین با متخصص تغذیه مشورت شود.

 

کراتین خوراکی

تحقیقات جدید متخصصان تغذیه ورزشکاران، نشان داده که مصرف کراتین خوراکی تنها به اندازه سه تا شش گرم در روز و حداکثر تا پنج سال امن است. کراتین دریافتی شما باید با توجه به مشخصات قدی و وزنی تعیین شود، مصرف مقادیر زیادتر یا زمان مصرف طولانی‌تر، ممکن است با توجه به تفاوت‌های فردی، مشکلات متفاوتی برای مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

اسهال، دل درد، تهوع، دردهای ماهیچه‌ای و استفراغ می‌توانند نشانه‌هایی از مصرف نامناسب کراتین باشند. اگر برنامه غذایی شما سرشار از خوراکی‌های بی‌ارزش است، کراتین کمکی به شما نخواهد کرد.

تنها در صورتی که برنامه غذایی شما حاوی کربوهیدرات‌های مناسب، پر پروتئین، پر سبزی، مایعات مفید و میوه باشد، مصرف کنترل‌شده کراتین می‌تواند شما را حجیم‌تر کند. مصرف نامناسب کراتین (بیش از ۹ گرم در روز) تا آسیب به کلیه، کبد، ایجاد سنگ کلیه، افزایش وزن، مشکلات گوارشی و نفخ را می‌تواند باعث شود.

 

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه‌ترین‌ها

سه دستور تهیه سالاد کلم قرمز؛ متفاوت و مقوی

سه دستور تهیه سالاد کلم قرمز؛ متفاوت و مقوی

زندگی عاشقانه زنده یاد ماه چهره خلیلی با همسرش/ وقت خداحافظی از پسرم دلم میگیرد

زندگی عاشقانه زنده یاد ماه چهره خلیلی با همسرش/ وقت خداحافظی از پسرم دلم میگیرد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 18 مرداد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 18 مرداد

محبوبیت از دست رفته مجری مشهور/ افتادن نقاب از چهره واقعی مجری معروف

محبوبیت از دست رفته مجری مشهور/ افتادن نقاب از چهره واقعی مجری معروف

یک ایرانی بعنوان نابغه‌ترین فرد جهان

یک ایرانی بعنوان نابغه‌ترین فرد جهان

بخشی از صحبت‎‌های زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی در برنامه دورهمی

بخشی از صحبت‎‌های زنده‌یاد ماه‌چهره خلیلی در برنامه دورهمی

تراژدی بیروت؛ انفجارهای لبنان از  سال  2005 میلادی

تراژدی بیروت؛ انفجارهای لبنان از  سال  2005 میلادی

واکنش گوهر خیراندیش به خبر درگذشت ماه‌چهره خلیلی+ فیلم و عکس

واکنش گوهر خیراندیش به خبر درگذشت ماه‌چهره خلیلی+ فیلم و عکس

ماه‌چهره خلیلی بازیگر مختارنامه درگذشت+ بیوگرافی

ماه‌چهره خلیلی بازیگر مختارنامه درگذشت+ بیوگرافی

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 17 مرداد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 17 مرداد

پایان ۲۸ روز جستجو در ارتفاعات جهان‌نما؛ جسد «سها رضانژاد» پیدا شد

پایان ۲۸ روز جستجو در ارتفاعات جهان‌نما؛ جسد «سها رضانژاد» پیدا شد

غار کتله خور؛ بهشتی پنهان در دل کو‌های زنجان

غار کتله خور؛ بهشتی پنهان در دل کو‌های زنجان

9 حقیقت جذاب درباره فضا و کیهان که نمی‌دانستید

9 حقیقت جذاب درباره فضا و کیهان که نمی‌دانستید

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 16 مرداد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 16 مرداد

پیامدهای حذف تمام چربی‌ها از رژیم غذایی

پیامدهای حذف تمام چربی‌ها از رژیم غذایی

بازیگران مهاجر؛ رفتند و روسری برداشتند و برنگشتند

بازیگران مهاجر؛ رفتند و روسری برداشتند و برنگشتند

خواستگار شناسی  حسن ریوندی

خواستگار شناسی حسن ریوندی

8 نکته که باید از استایل تابستانی کیت میدلتون آموخت/ بررسی استایل تابستانی کیت میدلتون

8 نکته که باید از استایل تابستانی کیت میدلتون آموخت/ بررسی استایل تابستانی کیت میدلتون

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 15 مرداد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 15 مرداد

دفترچه ممنوع - 31

دفترچه ممنوع - 31

اگر گوشت قرمز نخوریم چه اتفاقاتی برایمان می‌افتد؟

اگر گوشت قرمز نخوریم چه اتفاقاتی برایمان می‌افتد؟

14 روش لاغری بدون رژیم و بدون ورزش؛ چگونه با روش‌هایی ساده به وزن ایده‌آل برسیم

14 روش لاغری بدون رژیم و بدون ورزش؛ چگونه با روش‌هایی ساده به وزن ایده‌آل برسیم

عباس کیا رستمی در بین برترین های جهان/ برترین فیلم های غیر انگلیسی زبان تاریخ انتخاب شدند

عباس کیا رستمی در بین برترین های جهان/ برترین فیلم های غیر انگلیسی زبان تاریخ انتخاب شدند

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 14 مرداد

آمار امروزِ کرونا، فوتی‌ها و مبتلایان/ آمار کرونا 14 مرداد

طرز تهیه خورش قلیه لُری؛ طعمی تُرش و متفاوت از لرستان

طرز تهیه خورش قلیه لُری؛ طعمی تُرش و متفاوت از لرستان