سیروس مقدم :نطفه،فکر و ایده اصلی سریال پایتخت برای تنابنده است
میزان نقش خشایارالوند در نگارش فیلمنامه پایتخت چه میزان است؟ در فیلم بالا قسمتی از برنامه شب صحبت را که به میزان تاثیر خشایار الوند به روند داستان پایتخت را بررسی می کند، ببینید:
برنامه «شب صحبت» با موضوع نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» شب گذشته ۱۸ فروردین ماه با حضور محمود گبرلو به عنوان مجری، سیروس مقدم کارگردان و مهدی فرجی مشاور «پایتخت ۶» و همچنین کیوان امجدیان و پژمان کریمی منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون روی آنتن شبکه یک رفت.
سیروس مقدم در ابتدای این نشست درباره قسمتهای پایانی این سریال که نتوانستند آنها را ضبط کنند، بیان کرد: در این قصه بهتاش به تهران میآید و داستان فضای ورزشی دارد. همچنین قصه ارسطو ادامه پیدا میکند و حتی نقی و هما هم به دلایلی به تهران میآیند. با این حال به دلیل کرونا مسابقات فوتبال تعطیل و اعلام شد تجمعات هم ممنوع شده است. در اولین روزی که شرایط عادی برقرار شود تیم پایتخت قسمتهای پایانی را ضبط و نتیجهگیری را تقدیم مردم میکند.
امجدیان نیز با اشاره به یک نکته اظهار کرد: جای خالی خشایار الوند در این فصل مشهود بود. قصه سریال قصه بدی نبود قصه کنش و واکنشهای مجموعهای از افراد بود ولی در برخی بخشها گویی سهلانگاری شده بود که شاید به دلیل کرونا بود. بهتاش فریبا در جایی گربهای میآورد و میگوید میخواهد با گربه زندگی کند اما قبل و بعدش را نمیبینم و مشخص نیست اساساً اشاره به چنین بخشی در داستان چه لزومی داشته است. در این فصل موقعیتهای از این دست را زیاد میبینم.
مقدم نیز درباره نقش الوند تصریح کرد: نقش و تأثیر الوند در «پایتخت» مشخص است او واقعاً یک پایه اصلی کار بود اما نطفه و فکر اصلی سریال در همه فصلها متعلق به محسن تنابنده بوده است. تفاوت در این است که خشایار الوند بعد از ۱۰ سال کاملاً به لحن و جغرافیای شخصیتها مسلط بود و او کاملاً مدیوم تلویزیون را میشناخت. میتوان گفت پایتخت ۶ تنها فصلی است که همه شخصیتها، قصه و خرده قصه دارند.
وی عنوان کرد: اگر یک سکانس از فیلمنامه «پایتخت ۶» را بتوانید جا به جا کنید جایزه دارید آنقدر قصهها درست است که امکان جابهجایی سکانس نیست.