janbebe
به این 8 دلیل عدس را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید

به این 8 دلیل عدس را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید

عدس به دلیل داشتن کالری کم و فیبر زیاد و همچنین اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است. به‌طور کلی ، آن‌ها بخش فوق‌العاده‌ای از هر رژیم غذایی هستند و می‌توانند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشند.

آیا در مورد فواید احتمالی عدس چیزی شنیده‌اید؟ عدس حبوباتی است که در سنت آشپزی فرهنگ‌های مختلف جای خود را پیداکرده است. این امر تا حدودی به دلیل میزان مقوی بودن آن‌ها است.

اعتقاد بر این است که عدس از جنوب شرقی آسیا می‌آید. بااین‌حال ، آن‌ها در سراسر مدیترانه ، در آمریکا و در بسیاری از نقاط دیگر جهان رشد کرده‌اند.

عدس به دلیل داشتن کالری کم و فیبر زیاد و همچنین اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است. به‌طورکلی ، آن‌ها بخش فوق‌العاده‌ای از هر رژیم غذایی هستند و می‌توانند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشند.

عدس انواع مختلفی دارد اما همه حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین ، مواد معدنی و کربوهیدرات هستند. این موارد باعث می‌شود سطح انرژی شما بالا بماند.

ازآنجاکه بسیاری از مردم هنوز از مزایای احتمالی عدس اطلاع ندارند ، ما تصمیم گرفتیم 8 دلیل خوب برای افزودن آن‌ها به رژیم غذایی را به اشتراک بگذاریم.

خواص مفید عدس را در ادامه بخوانید

1. عدس به رفع مشکل یبوست کمک می‌کند

اول‌ازهمه ، افزودن عدس به رژیم غذایی منظم شما ممکن است فواید قابل‌توجهی برای دستگاه هاضمه داشته باشد.

فیبر موجود در عدس به هضم غذایی که می‌خورید کمک می‌کند. و همین‌طور این میزان فیبر ، روده شمارا به حرکت درمی‌آورد ، بنابراین به شما کمک می‌کند عمل دفع راحت‌تر انجام گیرد.

به‌علاوه ، عدس به‌عنوان غذا برای باکتری‌های سالم که در روده بزرگ شما زندگی می‌کنند ، عمل می‌کند.

 

 

2. عدس در کاهش سطح قند خون مؤثر است

برخلاف کربوهیدرات‌های ساده ، عدس در کاهش قند خون مفید است.

کربوهیدرات‌ها به‌آرامی جذب می‌شوند ، یکی از آن‌ها نشاسته است. عدس در تبدیل قند دریافتی به انرژی مؤثر است، بنابراین احتمالاً به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کنند.

3. عدس به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند

ازآنجایی‌که عدس حاوی کلسترول و چربی بد نیستند، برای قلب و عروق مفید است.

اول‌ازهمه ، عدس حاوی مقدار کمی چربی اشباع‌نشده چندلایه هستند. این ممکن است به از بین بردن چربی‌های مضر که در عروق شما پلاک ایجاد می‌کنند ، کمک کند.

به‌علاوه ، این فیبر ممکن است باعث کاهش جذب چربی و کلسترول در روده شود و خطر ابتلا به اختلالات مانند کلسترول بالا را کاهش دهد.

 

 

4- در ساختن عضله مؤثر است

تعجب‌آور نیست که ورزشکاران و دوستداران تناسب‌اندام عدس می‌خورند عدس از حبوباتی است که به ساختن توده عضلانی کمک می‌کند

آن‌ها حاوی پروتئین باارزش بیولوژیکی بالا هستند ، که پس از انجام فعالیت بدنی تأثیر زیادی در بهبود عضلات شما دارند. کربوهیدرات‌هایی که به‌آرامی جذب می‌شوند ممکن است به افزایش سطح انرژی شما و بهبود عملکرد ورزشی کمک کنند.

 

5- ممکن است به کم‌خونی کمک کنند

علاوه بر این ، عدس مقدار قابل‌توجهی آهن ، منیزیم و روی برای بدن شما تأمین می‌کند. این مواد معدنی ضروری است که برای افراد کم‌خون می‌تواند بسیار مفید باشد.

مواد معدنی موجود در عدس در تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش دارند ، که باکم خونی کاهش می‌یابد. به‌علاوه ، آن‌ها ممکن است از عملکرد سلول پشتیبانی کرده و علائم خستگی را کاهش دهند.

 

6. عدس در کاهش وزن مؤثر است

همان‌طور که میدانید  هیچ معجزه‌ای برای کاهش وزن وجود ندارد ، عدس می‌تواند کمک زیادی به شما کند. ازآنجاکه کالری کمی دارد و بسیار مغذی هستند ، برای کمک به کاهش وزن بدون نیاز به گرسنگی یا کمبود ماده مغذی مفید هستند.

به‌علاوه ، چون عدس حاوی چربی نیست. و فیبر آن‌ها ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر احساس سیری کنید ، که در کنترل اشتها کلیدی است.

 

7. عدس به حفاظت از سیستم عصبی کمک می‌کند

افزودن عدس به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به اختلالات سیستم عصبی کمک کند.

مقادیر بالای ویتامین B کمپلکس موجود در عدس ممکن است به بهبود اتصالات عصبی کمک کرده و از آن‌ها در برابر وخامت ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. علاوه بر این ، آن‌ها ممکن است به ترشح هورمون‌های "خوب ماندن" کمک کنند.

 

8- عدس به‌سلامت پوست و مو  کمک می‌کند

ویتامین‌ها ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه موجود در عدس نیز بر روی مو و پوست شما تأثیرگذار است. جذب این مواد مغذی ممکن است بازسازی سلول‌ها را بهبود بخشد.

به‌علاوه ، اگر بریدگی یا زخمی داشته باشید ، ازآنجاکه عدس حاوی پروتئین و ویتامین E است ، ممکن است به تسریع بهبود پوست کمک کنند.

مواد معدنی موجود در عدس به تقویت موهای شما کمک کرده و خطر ریزش بیش‌ازحد موها را کاهش می‌دهد.

شما در هفته چند بار عدس می‌خورید؟ حالا که دانستید چقدر برای بدن شما مفید هستند ، حداقل هفته‌ای دو بار آن‌ها را بخشی از رژیم خود کنید.

بااین‌حال ، به یاد داشته باشید که در صورت داشتن نقرس ، آرتروز یا اسید اریک ، توصیه نمی‌شود زیرا حاوی پورین هستند.

شاید دوست داشته باشید این غذای ایرانی قدیمی با عدس را تجربه کنید.

 

منبع: steptohealth.com
فرزانه ارشادی

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

کلید واژه‌ها

خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

شهباز

1399/09/11

اگه خوب پخته بشه و خوشمزه باشه با روغن زیتون و اینا خوبه من دوس دارم کوفت کنم‌🙏

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

گوگوش به یک بیماری خطرناک مبتلا شد

گوگوش به یک بیماری خطرناک مبتلا شد

سوتی خنده دارِ سریال نجلا حاشیه ساز شد!

سوتی خنده دارِ سریال نجلا حاشیه ساز شد!

زنگ طلایی احسان علیخانی برای تماشاچی عصر جدید! + فیلم

زنگ طلایی احسان علیخانی برای تماشاچی عصر جدید! + فیلم

اثر فواره‌ها بر عابران پیاده؛ بهترین زمان و مکان برای پیاده‌روی کجاست؟

اثر فواره‌ها بر عابران پیاده؛ بهترین زمان و مکان برای پیاده‌روی کجاست؟

پست احساسی ساره بیات برای عزیزترینش

پست احساسی ساره بیات برای عزیزترینش

9 وسیله ای که نمی دانستید می توان آنها را در ماشین ظرفشویی شست

9 وسیله ای که نمی دانستید می توان آنها را در ماشین ظرفشویی شست

تبلیغ باورنکردنی کنسرت امیرتتلو در تهران با امکان خرید ریالی! + فیلم

تبلیغ باورنکردنی کنسرت امیرتتلو در تهران با امکان خرید ریالی! + فیلم

۵ راهکار خانگی برای درمان پوسته پوسته شدن پوست سر

۵ راهکار خانگی برای درمان پوسته پوسته شدن پوست سر

وخامت حال فرح دیبا و قطع امید پزشکان

وخامت حال فرح دیبا و قطع امید پزشکان

۵ دلیل رایج پوسته پوسته شدن کف پا

۵ دلیل رایج پوسته پوسته شدن کف پا

طراحی نماد جام جهانی توسط یک ایرانی

طراحی نماد جام جهانی توسط یک ایرانی

سطح هشیاری فرزاد فرزین پایین آمده و نمی‌تواند به درستی عکس‌العمل نشان دهد

سطح هشیاری فرزاد فرزین پایین آمده و نمی‌تواند به درستی عکس‌العمل نشان دهد

پیشنهاد جنجالی دانشمند ایرانی برای خنک کردن زمین

پیشنهاد جنجالی دانشمند ایرانی برای خنک کردن زمین

قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ اعلام شد

قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ اعلام شد

معرفی سریال های رمضانی به همراه ساعت پخش

معرفی سریال های رمضانی به همراه ساعت پخش

علی دایی در بین ستاره‌هایی که جام‌جهانی را قرعه‌کشی می‌کنند

علی دایی در بین ستاره‌هایی که جام‌جهانی را قرعه‌کشی می‌کنند