به این 8 دلیل عدس را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید

به این 8 دلیل عدس را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید

عدس به دلیل داشتن کالری کم و فیبر زیاد و همچنین اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است. به‌طور کلی ، آن‌ها بخش فوق‌العاده‌ای از هر رژیم غذایی هستند و می‌توانند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشند.

آیا در مورد فواید احتمالی عدس چیزی شنیده‌اید؟ عدس حبوباتی است که در سنت آشپزی فرهنگ‌های مختلف جای خود را پیداکرده است. این امر تا حدودی به دلیل میزان مقوی بودن آن‌ها است.

اعتقاد بر این است که عدس از جنوب شرقی آسیا می‌آید. بااین‌حال ، آن‌ها در سراسر مدیترانه ، در آمریکا و در بسیاری از نقاط دیگر جهان رشد کرده‌اند.

عدس به دلیل داشتن کالری کم و فیبر زیاد و همچنین اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان بسیار مفید است. به‌طورکلی ، آن‌ها بخش فوق‌العاده‌ای از هر رژیم غذایی هستند و می‌توانند فواید زیادی برای بدن شما داشته باشند.

عدس انواع مختلفی دارد اما همه حاوی مقدار قابل‌توجهی ویتامین ، مواد معدنی و کربوهیدرات هستند. این موارد باعث می‌شود سطح انرژی شما بالا بماند.

ازآنجاکه بسیاری از مردم هنوز از مزایای احتمالی عدس اطلاع ندارند ، ما تصمیم گرفتیم 8 دلیل خوب برای افزودن آن‌ها به رژیم غذایی را به اشتراک بگذاریم.

خواص مفید عدس را در ادامه بخوانید

1. عدس به رفع مشکل یبوست کمک می‌کند

اول‌ازهمه ، افزودن عدس به رژیم غذایی منظم شما ممکن است فواید قابل‌توجهی برای دستگاه هاضمه داشته باشد.

فیبر موجود در عدس به هضم غذایی که می‌خورید کمک می‌کند. و همین‌طور این میزان فیبر ، روده شمارا به حرکت درمی‌آورد ، بنابراین به شما کمک می‌کند عمل دفع راحت‌تر انجام گیرد.

به‌علاوه ، عدس به‌عنوان غذا برای باکتری‌های سالم که در روده بزرگ شما زندگی می‌کنند ، عمل می‌کند.

 

 

2. عدس در کاهش سطح قند خون مؤثر است

برخلاف کربوهیدرات‌های ساده ، عدس در کاهش قند خون مفید است.

کربوهیدرات‌ها به‌آرامی جذب می‌شوند ، یکی از آن‌ها نشاسته است. عدس در تبدیل قند دریافتی به انرژی مؤثر است، بنابراین احتمالاً به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کنند.

3. عدس به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند

ازآنجایی‌که عدس حاوی کلسترول و چربی بد نیستند، برای قلب و عروق مفید است.

اول‌ازهمه ، عدس حاوی مقدار کمی چربی اشباع‌نشده چندلایه هستند. این ممکن است به از بین بردن چربی‌های مضر که در عروق شما پلاک ایجاد می‌کنند ، کمک کند.

به‌علاوه ، این فیبر ممکن است باعث کاهش جذب چربی و کلسترول در روده شود و خطر ابتلا به اختلالات مانند کلسترول بالا را کاهش دهد.

 

 

4- در ساختن عضله مؤثر است

تعجب‌آور نیست که ورزشکاران و دوستداران تناسب‌اندام عدس می‌خورند عدس از حبوباتی است که به ساختن توده عضلانی کمک می‌کند

آن‌ها حاوی پروتئین باارزش بیولوژیکی بالا هستند ، که پس از انجام فعالیت بدنی تأثیر زیادی در بهبود عضلات شما دارند. کربوهیدرات‌هایی که به‌آرامی جذب می‌شوند ممکن است به افزایش سطح انرژی شما و بهبود عملکرد ورزشی کمک کنند.

 

5- ممکن است به کم‌خونی کمک کنند

علاوه بر این ، عدس مقدار قابل‌توجهی آهن ، منیزیم و روی برای بدن شما تأمین می‌کند. این مواد معدنی ضروری است که برای افراد کم‌خون می‌تواند بسیار مفید باشد.

مواد معدنی موجود در عدس در تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش دارند ، که باکم خونی کاهش می‌یابد. به‌علاوه ، آن‌ها ممکن است از عملکرد سلول پشتیبانی کرده و علائم خستگی را کاهش دهند.

 

6. عدس در کاهش وزن مؤثر است

همان‌طور که میدانید  هیچ معجزه‌ای برای کاهش وزن وجود ندارد ، عدس می‌تواند کمک زیادی به شما کند. ازآنجاکه کالری کمی دارد و بسیار مغذی هستند ، برای کمک به کاهش وزن بدون نیاز به گرسنگی یا کمبود ماده مغذی مفید هستند.

به‌علاوه ، چون عدس حاوی چربی نیست. و فیبر آن‌ها ممکن است به شما کمک کند تا بیشتر احساس سیری کنید ، که در کنترل اشتها کلیدی است.

 

7. عدس به حفاظت از سیستم عصبی کمک می‌کند

افزودن عدس به رژیم غذایی به کاهش خطر ابتلا به اختلالات سیستم عصبی کمک کند.

مقادیر بالای ویتامین b کمپلکس موجود در عدس ممکن است به بهبود اتصالات عصبی کمک کرده و از آن‌ها در برابر وخامت ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. علاوه بر این ، آن‌ها ممکن است به ترشح هورمون‌های "خوب ماندن" کمک کنند.

 

8- عدس به‌سلامت پوست و مو  کمک می‌کند

ویتامین‌ها ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه موجود در عدس نیز بر روی مو و پوست شما تأثیرگذار است. جذب این مواد مغذی ممکن است بازسازی سلول‌ها را بهبود بخشد.

به‌علاوه ، اگر بریدگی یا زخمی داشته باشید ، ازآنجاکه عدس حاوی پروتئین و ویتامین e است ، ممکن است به تسریع بهبود پوست کمک کنند.

مواد معدنی موجود در عدس به تقویت موهای شما کمک کرده و خطر ریزش بیش‌ازحد موها را کاهش می‌دهد.

شما در هفته چند بار عدس می‌خورید؟ حالا که دانستید چقدر برای بدن شما مفید هستند ، حداقل هفته‌ای دو بار آن‌ها را بخشی از رژیم خود کنید.

بااین‌حال ، به یاد داشته باشید که در صورت داشتن نقرس ، آرتروز یا اسید اریک ، توصیه نمی‌شود زیرا حاوی پورین هستند.

شاید دوست داشته باشید این غذای ایرانی قدیمی با عدس را تجربه کنید.

 

منبع: steptohealth.com
فرزانه ارشادی

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

کلید واژه‌ها

خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

شهباز

1399/09/11

اگه خوب پخته بشه و خوشمزه باشه با روغن زیتون و اینا خوبه من دوس دارم کوفت کنم‌🙏

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تارنماگستر

تازه‌ترین‌ها

فهرست نهایی فیلم‌های جشنواره سی و نهم فجر اعلام شد/ رقابت ۱۶ فیلم برای کسب سیمرغ

فهرست نهایی فیلم‌های جشنواره سی و نهم فجر اعلام شد/ رقابت ۱۶ فیلم برای کسب سیمرغ

سریال «دادستان» زمان پخش، خلاصه داستان و بازیگران

سریال «دادستان» زمان پخش، خلاصه داستان و بازیگران

ترس آریا عظیم‌ نژاد از خانم نونهالی؛ با دیدن عکس خانم نونهالی  روزی ده هزار تا دراز نشست می رفتم!

ترس آریا عظیم‌ نژاد از خانم نونهالی؛ با دیدن عکس خانم نونهالی روزی ده هزار تا دراز نشست می رفتم!

ترندهای دکوراسیون در سال 2021 چیست؟

ترندهای دکوراسیون در سال 2021 چیست؟

کتلت گل کلم؛ غذایی ارزان،  ساده و مفید

کتلت گل کلم؛ غذایی ارزان، ساده و مفید

چرا آریا رو مخِ خانم نونهالی است؟

چرا آریا رو مخِ خانم نونهالی است؟

تصویر دیده نشده ای از پیمان معادی و همسرش

تصویر دیده نشده ای از پیمان معادی و همسرش

9 مدل و رنگ موی  منسوخ شده که هنوز هم بسیاری از خانم‌ها به آن چسبیده‌اند

9 مدل و رنگ موی منسوخ شده که هنوز هم بسیاری از خانم‌ها به آن چسبیده‌اند

خاکسپاری باشکوه ابراهیم اثباتی همسر نسیم ادبی

خاکسپاری باشکوه ابراهیم اثباتی همسر نسیم ادبی

استایل لیدی گاگا در مراسم تحلیف؛ آوانگارد، نمایشی و میهن دوستانه

استایل لیدی گاگا در مراسم تحلیف؛ آوانگارد، نمایشی و میهن دوستانه

فیلم‌های سینمایی که از خط قرمزها عبور کردند

فیلم‌های سینمایی که از خط قرمزها عبور کردند

فرزاد فرزین از خوانندگی تا ایفای نقش «پارسا» در سریال ملکه گدایان

فرزاد فرزین از خوانندگی تا ایفای نقش «پارسا» در سریال ملکه گدایان

شوخی حسن ریوندی با کرونای مسئولین

شوخی حسن ریوندی با کرونای مسئولین

درگیری و تنش دیروز در تمرین آبی‌ها

درگیری و تنش دیروز در تمرین آبی‌ها

دیدار با آرمان درویش بازیگر نقش البرز در سریال ملکه گدایان

دیدار با آرمان درویش بازیگر نقش البرز در سریال ملکه گدایان

جنیفر لوپز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن با اعضای گارد ملی عکس سلفی گرفت+ تصاویر

جنیفر لوپز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن با اعضای گارد ملی عکس سلفی گرفت+ تصاویر

ویدیو بهنوش بختیاری در ماشین میلیاردی

ویدیو بهنوش بختیاری در ماشین میلیاردی

مُدگردی با رضا گلزار؛ استایل لاکچری سلبریتی پرطرفدار

مُدگردی با رضا گلزار؛ استایل لاکچری سلبریتی پرطرفدار

ترند روز توئیتر؛ به «زین» فارسی یاد دهیم

ترند روز توئیتر؛ به «زین» فارسی یاد دهیم

جدیدترین مدل های طراحی ناخن در سال 2021 و 99

جدیدترین مدل های طراحی ناخن در سال 2021 و 99

گریم متفاوت آتنه فقیه نصیری در

گریم متفاوت آتنه فقیه نصیری در "خانه ماهرخ

شیوه‌ها‌ی نشان دادنِ اعتمادبنفس با زبان بدن

شیوه‌ها‌ی نشان دادنِ اعتمادبنفس با زبان بدن

بررسی ظروفِ فلزی در جذبِ فلزات به بدن

بررسی ظروفِ فلزی در جذبِ فلزات به بدن

بی‌محلی توهین آمیز هنرمندان به خواننده مشهور رپ

بی‌محلی توهین آمیز هنرمندان به خواننده مشهور رپ

خاطره خنده دار شهاب حسینی از جواد عزتی

خاطره خنده دار شهاب حسینی از جواد عزتی