روز جهانی گیاه خواری؛ چطور گیاه خوار شویم؟

روز جهانی گیاه خواری؛ چطور گیاه خوار شویم؟

به تعداد انسان های روی زمین رژیم غذایی متفاوت وجود دارد اما یکی از رژیم های غذایی معروف و پر طرفدار گیاه خواری است که در این مقاله به صورت خلاصه به فواید این رژیم غذایی می پردازیم.

برای گیاه خوار شدن دلایل متعددی وجود دارد اما کارشناسان تغذیه و طرفداران این رژیم غذایی در دنیا حداقل 5 و حداکثر 25 دلیل برای اینکه شما را به گیاه خوار شدن تشویق کنند ارائه می دهند، با این حال رژیم‌های گیاه خواری می‌توانند سودمند باشند، اما به شرط این که درست و دقیق برنامه ریزی شده باشند.
اگر تصمیم دارید گیاه‌خوار شوید و سفره خانواده را به این سمت سوق دهید و یا اگر حتی در حال حاضر گیاه‌خوار هستید بهتر است در مورد فواید و یا مضرات آن بیشتر بدانید. در ابتدا باید گفت که رژیم غذایی گیاه خواری انواع مختلفی دارد، بعضی‌ها گوشت و فرآورده‌های لبنی نمی‌خورند، بعضی‌ها از مصرف محصولات لبنی و تخم‌مرغ اجتناب می‌کنند و بعضی نیمه‌گیاه‌خوار هستند، یعنی مرغ و غذاهای دریایی و گاهی گوشت قرمز مصرف می‌کنند.
در این بین باید گفت جمعیت جوان جامعه به رژیم گیاه خواری توجه بیشتری نشان داده است، چرا که با مصرف بیشتر سبزیجات و انواع میوه‌ که در رژیم غذایی گیاه‌خواری شایع است سلامتی خود را تضمین می کنند و با دریافت انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی،‌ مواد ضدسرطان گیاهی و فیبرهای گیاهی به مبارزه با بیماری های عصر جدید می روند.
مطالعات نشان می دهد که رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.
حمله قلبی و سکته مغزی یکی از اصلی‌ترین علل مرگ به شمار می‌روند، اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که گیاه‌خوار هستند کلسترول کمتری دارند. بسته شدن رگ‌های قلب علت اصلی مشکلات قلبی است اما پژوهشگران می‌گویند خطر این بیماری‌ها با خوردن غذاهایی که فاقد مواد حیوانی است کاهش می‌یابد.
در این مطالعه 28 داوطلب یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه‌خواری گرفتند که شامل پروتئین، کربوهیدرات و مواد نشاسته‌ای و چربی بود. این رژیم غذایی شامل سبزیجات، میوه، ذرت، تخمه آفتابگردان و ارزن می‌شد. 28 نفر دیگر نیز یک رژیم غذایی سالم گرفتند که همین میزان پروتئین، کربوهیدرات و چربی داشت. در این رژیم غذایی چربی‌های اشباع شده کمتر از 10 درصد از انرژی روزانه را تامین می‌کرد و از غلات سبوس‌دار نیز تا حد امکان استفاده می‌شد.
مقایسه نتایج این مطالعه نشان داد گروهی که دارای رژیم غذایی گیاهی بودند میزان کلسترول به‌خصوص نوع بد آن یعنی ال‌اس‌ال خود را توانستند به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما در مقابل تغییر محسوسی در کلسترول افرادی که رژیم غذایی غیرگیاهی داشتند، حاصل نشد. پژوهشگران به شواهد زیادی اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد این تغییرات برای پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلبی بسیار موثر هستند. با این وجود کارشناسان هشدار می‌دهند رژیم غذایی گیاهی ممکن است در کاهش کلسترول موثر باشد، اما به راحتی نمی‌تواند همه مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند.
لازم است یادآور شد که رژیم غذایی گیاه خواری انواع مختلفی دارد و شما بر اساس سلیقه خود می توانید یکی از انواع رژیم گیاه خواری از جمله را ویگان یا وگان، لاکتو وجتری، اوو وجترین، لاکتو-اوو وجترین، پولوتارین، پسکاتارین و فلکستارین را انتخاب کنید.

 


برای انتخاب دقیق و بهتر، در ادامه با رژیم های نامبرده آشنا شوید.

 

ویگان یا وگان (vegan) 

وگان‌ها هیچ‌گونه گوشت یا فرآورده‌های حیوانی مصرف نمی‌کنند. یعنی نه گوشت قرمز می‌خورند؛ نه گوشت سفید، نه گوشت ماهی (و سایر حیوانات دریایی مثل میگو) و نه گوشت ماکیان و پرندگان شکارشده. علاوه بر این، وگان‌ها تخم مرغ (یا پرندگان دیگر)، لبنیات و عسل هم مصرف نمی‌کنند.
خام‌گیاه‌خوارها هم زیرمجموعه‌ی همین دسته محسوب می‌شوند. با این تفاوت که هیچ غذای پخته‌ای نمی‌خورند؛ حتی اگر کاملا گیاهی باشد.


لاکتو وجترین (lacto vegetarian)

لاکتو-وجترین‌ها هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌کنند و تخم مرغ (یا پرندگان دیگر) هم نمی‌خورند. تنها فرق آن‌ها با وگان‌ها، در خوردن لبنیات مثل شیر و پنیر و ماست است.


اوو وجترین (ovo vegetarian)

اوو-وجترین‌ها هیچ نوع گوشتی مصرف نمی‌کنند و محصولات لبنی را هم نمی‌خورند. اما از تخم مرغ (و سایر پرندگان) استفاده می‌کنند.


لاکتو-اوو وجترین (lacto-ovo vegetarian)

هیچ نوع گوشتی نمی‌خورند اما از محصولات لبنی و تخمِ مرغ (و سایر پرندگان) استفاده می‌کنند. این نوع گیاه‌خواری، رایج‌ترین نوع است. 


چند رژیم غذایی نزدیک به گیاه‌خواری


پولوتارین (pollotarian)

این رژیم نیمه‌گیاه‌خواری، مصرف گوشت را به گوشت پرندگان (خانگی و شکارشده) محدود می‌کند. یعنی پولوتارین‌ها گوشت قرمز و ماهی و باقی حیوانات دریایی را مصرف نمی‌کنند.


پسکاتارین (pescatarian)

پسکاتارین‌ها از انواع گوشت فقط گوشت ماهی و باقی حیوانات دریایی را مصرف می‌کنند.


فلکستارین (flexitarian)

یک نوع رژیم سالم‌خواری که مصرف گوشت را ممنوع نمی‌کند ولی اولویت را به مواد غذایی گیاهی می‌دهد و میزان مصرف گوشت را به حداقل می‌رساند.

 

دنیایی رو تصور کنیم که همه آدما در سلامت کامل جسم و روح، و به دور از هر بیماری زندگی میکنن. دنیایی که فقط عادت‌های خوب وجود داره و هیچ گونه حیوانی منقرض نمیشه، محیط زیست از بین نمیره و این دنیا انسان‌های بهتری رو داره، در واقع پنجول روش بهتر زندگی کردن رو یادآوری میکنه. پنجول به تنهایی خودش یه روش زندگیه. شما می‌توانید از طریق پنجول اقدام به دریافت رژیم گیاه‌خواری مناسب اقدام نمایید.

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تارنماگستر

تازه‌ترین‌ها