معجزات خرما برای سلامتی

معجزات خرما برای سلامتی

خرما یک ماده غذایی عالی برای افزودن به رژیم غذایی روزانه است. از آنجایی که این ماده غذایی کالری بالایی دارد، مصرف دو عدد از آن در روز توصیه شده است. خوشبختانه، همین میزان نیز برای بهره مندی از فواید سلامت مختلف خرما کفایت می کند. به واسطه محتوای مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان ها، مصرف خرما نباید احساس پشمیانی و گناه را در شما ایجاد کند.

خرما مزه ای شیرین دارد، اما مصرف این ماده غذایی موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون انسان نمی شود. فیبر بار دیگر گزینه موثر در این زمینه محسوب می شود. فیبر روند گوارش را کند می سازد و قند موجود در خرما به تدریج وارد جریان خون می شود.

خرما میوه درخت نخل است که در آب و هوای گرمسیری رشد می کند. فواید تغذیه ای خرما چشمگیر هستند. تنها یک وعده 3.5 اونسی (100 گرم) از آن می تواند حدود 20 درصد از نیاز روزانه انسان به پتاسیم را به همراه 7 گرم فیبر، 2 گرم پروتئین، و چندین نوع از آنتی اکسیدان ها تامین کند. همچنین خرما منبع خوبی برای مس، منگنز، ویتامین b6، منیزیوم و آهن است.

 

 

به نقل از هلث اند هیومن ریسرچ، خرمای تازه می تواند به رنگ قرمز روشن یا زرد روشن یا چیزی بین این دو باشد، اما خرمای خشک شده به طور معمول قهوه ای رنگ است. تنوع خرما نیز شگفت انگیز بوده و بیش از 3 هزار نوع از این میوه در سراسر جهان یافت می شود.

بدون در نظر گرفتن این که چه نوع خرمایی را انتخاب می کنید، مصرف این ماده غذایی با برخی فواید سلامت جالب توجه پیوند خورده است. تنها مصرف دو خرما در روز برای یک هفته می تواند نتایج جالبی را به همراه داشته باشد.

 

گوارش بهتر

فیبر، ترکیبی ضروری برای گوارش سالم است، به رغم این واقعیت که انسان آن را گوارش نمی کند. در عوض، فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد. شاید عجیب به نظر برسد، اما این شرایط به دفع راحت تر و منظم مواد زائد از طریق روده بزرگ کمک می کند.

یک وعده 3.5 اونسی (100 گرم) خرما دارای 7 گرم فیبر است، از این رو، گزینه ای خوب برای تامین این ماده مغذی محسوب شده و افزودن خرما به رژیم غذایی نیز ساده است. مصرف خرما به همراه جو دوسر می تواند فواید سلامت و میزان دریافت فیبر را هرچه بیشتر افزایش دهد. البته، فیبر باید به تدریج به رژیم غذایی اضافه شود تا از بروز برخی مشکلات گوارشی پیشگیری شود.

 

انرژی پایدار

خرما مزه ای شیرین دارد، اما مصرف این ماده غذایی موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون انسان نمی شود. فیبر بار دیگر گزینه موثر در این زمینه محسوب می شود. فیبر روند گوارش را کند می سازد و قند موجود در خرما به تدریج وارد جریان خون می شود. بر همین اساس، افزایش و سقوط ناگهانی سطوح قند خون را پس از مصرف خرما تجربه نکرده و در عوض یک منبع پایدار انرژی خواهید داشت. خرما یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شود، به این معنی که موجب افزایش ناگهانی و سریع قند خون نمی شود.

 

 

پیشگیری از بیماری

خرما حاوی چندین نوع آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و آن ها را خنثی می سازند. رادیکال های آزاد می توانند به سلول های بدن آسیب برسانند که این می تواند خطر بسیاری از بیماری های جدی، مانند سرطان را افزایش دهد. سه آنتی اکسیدان مهم در خرما شامل موارد زیر می شوند:

فلاونوئیدها: آنتی اکسیدان هایی هستند که التهاب در بدن را کاهش می دهند. فلاونوئیدها به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده که خطر دیابت، بیماری آلزایمر و برخی انواع سرطان را کاهش می دهند.

کاروتنوئیدها: آنتی اکسیدان هایی هستند که از سلامت قلب پشتیبانی می کنند. همچنین آن ها ممکن است از طریق کاهش خطر ابتلا به انحطاط ماکولا و آب مروارید به حفظ سلامت چشم ها کمک کنند.

اسید فنولیک: یک آنتی اکسیدان قوی دیگر است که خطر بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد. التهاب مزمن عاملی کلیدی برای ابتلا به بسیاری از بیماری های جدی در انسان محسوب می شود، از این رو، دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند کمک شایانی به تقویت و حفظ سلامت کلی انسان کند. خرما یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه است.

 

کند کردن زوال روانی مرتبط با افزایش سن

روش های مختلفی برای به چالش کشیدن مغز و حفظ شرایط مطلوب آن وجود دارند که بسیاری از آن ها بر تغذیه مناسب و سالم برای پاک نگه داشتن مسیرهای مغزی متکی هستند. مصرف خرما نشان داده که نشانگرهای التهابی که با نرخ های بالاتر بیماری آلزایمر مرتبط هستند را در قشر خاکستری مغز کاهش می دهد.

همچنین، برخی مطالعات با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که مصرف خرما پتانسیل پیشگیری از تشکیل پلاک های پروتئین بتا آمیلوئید در مغز را دارد. زمانیکه این پلاک ها تشکیل می شوند، در ارتباط بین سلول های مغز اختلال ایجاد کرده و موجب مرگ سلولی با سرعت بیشتر می شوند. افزون بر این مشخص شده که دنبال کردن یک رژیم غذایی حاوی خرما به توانایی یادگیری بهتر، حافظه قوی تر و رفتارهای مرتبط با اضطراب کمتر منتج می شود.

 

 

وابستگی کمتر به شکر سفید

مصرف بیش از حد شکر می تواند آسیب های جدی به سلامت انسان وارد کند و یکی از دلایل اپیدمی چاقی در دنیای امروز محسوب می شود. شکرهای پالایش شده با نام های مختلف در بسیاری از غذاها وجود دارند و زمانی که تلاش می کنید سالم تر غذا بخورید نیز ممکن است قربانی آن ها شوید. اگر به واقع قصد دارید مصرف شکر را کاهش دهید، بهترین گزینه تهیه غذا در خانه است.

خرما جایگزینی خوب برای شکر است. خرما میوه ای شیرین است و می تواند هوس خوردن خوراکی های شیرین را کاهش داده و همچنین می توان از آن در بسیاری از دستورالعمل های غذایی استفاده کرد. با ترکیب آب و خرما در یک دستگاه مخلوط کن ترکیبی خمیری به دست می آید که می توانید از آن به جای شکر در پخت و پز استفاده کرد. در شرایطی که خمیر خرما کالری نسبتا بالایی دارد، حاوی فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها نیز است که شکر پالایش شده فاقد آن هاست.

 

 

انتهای پیام/

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تارنماگستر

تازه‌ترین‌ها

محمد معتمدی - گرگ و میش

محمد معتمدی - گرگ و میش

نیمه‌ی دیده نشده‌ی نقش والدین در تربیت فرزند

نیمه‌ی دیده نشده‌ی نقش والدین در تربیت فرزند

سام اصغری این بار در کنار سوپر مدل امریكایی

سام اصغری این بار در کنار سوپر مدل امریكایی

زنی که جذاب‌ترین مادربزرگ دنیا لقب گرفته، رازهای جوانی خود را فاش کرد

زنی که جذاب‌ترین مادربزرگ دنیا لقب گرفته، رازهای جوانی خود را فاش کرد

علت اصلی طلاق کیم کارداشیان و کانیه وست چیست؟

علت اصلی طلاق کیم کارداشیان و کانیه وست چیست؟

جدیدترین عاشقانه بهاره رهنما و همسرش

جدیدترین عاشقانه بهاره رهنما و همسرش

تاثیر منفی اعتیاد به قهوه بر حافظه بلند مدت

تاثیر منفی اعتیاد به قهوه بر حافظه بلند مدت

تبریک تولد ناپدری مهربان به دوقلوهای جنیفر لوپز

تبریک تولد ناپدری مهربان به دوقلوهای جنیفر لوپز

8 ماده غذایی که به داشتن خوابی راحت و عمیق در شب کمک می‌کند

8 ماده غذایی که به داشتن خوابی راحت و عمیق در شب کمک می‌کند

دلایل هندی‌ها برای آداب غذایی عجیب و غریب‌شان

دلایل هندی‌ها برای آداب غذایی عجیب و غریب‌شان

شهاب حسینی از علت واکسن زدن و ماسک جنجالی پرده برداشت

شهاب حسینی از علت واکسن زدن و ماسک جنجالی پرده برداشت

عمل‌های زیبایی بلا حدید، زیباترین زن جهان فاش شد!

عمل‌های زیبایی بلا حدید، زیباترین زن جهان فاش شد!

روز پدر چی بخرم؟ ایده‌هایی برای خرید هدیه روز مرد/پدر

روز پدر چی بخرم؟ ایده‌هایی برای خرید هدیه روز مرد/پدر

بازیگران ایرانی که  کاهش وزن شگفت انگیزی داشتند

بازیگران ایرانی که کاهش وزن شگفت انگیزی داشتند

تتوهای امیر تتلو شخصیت او را فاش می‌کند!

تتوهای امیر تتلو شخصیت او را فاش می‌کند!

پرهوادارترین دختران ورزشکار ایرانی در اینستاگرام/پرفالورترین بانوان ورزشکار

پرهوادارترین دختران ورزشکار ایرانی در اینستاگرام/پرفالورترین بانوان ورزشکار

فوبیا های عجیب برخی از افراد مشهور

فوبیا های عجیب برخی از افراد مشهور

رژیم منو یا تک خوری چیست؟ مزایا و معایب رژیم تک خوری و برنامه روزانه غذایی

رژیم منو یا تک خوری چیست؟ مزایا و معایب رژیم تک خوری و برنامه روزانه غذایی

از این 8 رنگ مو که باعث پیرتر دیده شدن شما می‌شود، دوری کنید

از این 8 رنگ مو که باعث پیرتر دیده شدن شما می‌شود، دوری کنید

زن راننده اتوبوسی که به دلیل چهره زیبا معروف شد

زن راننده اتوبوسی که به دلیل چهره زیبا معروف شد

عکس ماری‌جوانا روی صورت شهاب حسینی در لحظه واکسن زدن+ فیلم

عکس ماری‌جوانا روی صورت شهاب حسینی در لحظه واکسن زدن+ فیلم

بیوگرافی عمار تفتی بازیگر نقش جلال در سریال جلال

بیوگرافی عمار تفتی بازیگر نقش جلال در سریال جلال

چگونه قهوه بنوشیم تا لاغر شویم؟

چگونه قهوه بنوشیم تا لاغر شویم؟

تتلو اعجوبه ای پیچیده و غیرقابل درک؛ شگفتی تازه‌ای از تتلو

تتلو اعجوبه ای پیچیده و غیرقابل درک؛ شگفتی تازه‌ای از تتلو

سریال جلال 2؛ زمان پخش و بازیگران و خلاصه داستان

سریال جلال 2؛ زمان پخش و بازیگران و خلاصه داستان