چند اشتباه رایج در رابطه با اتومبیل که اغلب مردم انجام میدهند
برخلاف تصور بسیاری از مردم، رانندگیِ خوب یا آنچه که بعنوان "دستفرمان" از آن یاد می شود به تنهایی نمی تواند برای یک راننده کافی باشد. مجموعه عادات و تصورات اشتباه در اینباره وجود دارد که اهمیتی بیشتر از دستفرمان دارد.
گرم کردن موتور، درجا یا در حرکت؟
طبیعتاٌ استفادهی سریع و بدون ملاحظه از هرنوع وسیله نقلیه ای باعث فشار شدید بر موتور خواهد بود، اما گرم کردنِ درجا هم بیش از یک دقیقه مفید نیست و ضرر زیادی برای موتور اتومبیل دارد. درجا کارکردن طولانی باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل می گردد. ضمن اینکه با کار کردن درجا، گیربوکس و سایر اجزاء درگیر و گرم نخواهند شد. در زمستان بهتر است نهایتاً یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی کرد.
تکیه دادن پا به کلاچ
بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ سیرِ کامل خلاصی را طی نمیکند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس میشود.
بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن
عادت رایج اکثر رانندگان بالا آوردن ترمز دستی اتومبیل بدون نگه داشتنِ کلید یا دکمهی روی آن است. به این شاسی در انگلیسی کلاجِ ترمز دستی گفته میشود و در امتحان های رانندگی آن کشور مورد توجه قرار می گیرد. این عبارت همچنین در بین مکانیکی های تمام دنیا رایج است. اینکه ما از صدای چرخ دنده های ترمز دستی در هنگام بالا بردن لذت می بریم، به هیچ عنوان دلیل موجهی برای این کار نیست.
کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی میشود.
نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها
قبل از مواجه شدن با سرعتگیرها یا دست انداز ها، به اندازه لازم باید از ترمز استفاده کنیم. اما اینکه روی این موانع، خصوصاٌ سرعتگیرهای عریض و مرتفع همچنان پدال ترمز را نگه داریم، فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد میکند.
نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم.
استفاده از آب لوله کشی برای اتومبیل
ریختن آب لوله کشی چه داخل رادیاتور و چه منبع شیشه شور، باعث بوجود آمدن رسوبات در شیلنگ ها و در مورد موتور نیز موجب آسیب به واتر پمپ و حتی سوختن واشر سرسیلندر میشود. بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت کنید که بعد از سرد شدن، رسوبات در ته ظرف است. پس از ریختن ته آب به داخل رادیاتور خودداری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست که خوب قابل اطمینان تر بوده و حاوی مواد شستشو دهنده و ضدیَخ هم می باشد.
گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو
باید توجه داشته باشیم که بسیاری از عاداتِ ما از نگه داری خودرو های کاربراتوری قدیمی یا ماشین های کاربراتوری، برای اتومبیل های انژکتوری امروزی به هیچ وجه یکسان نبوده و گاهاٌ باعث آسیب می شود.
این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین نسوخته باقی میماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و معیوب کارکردن خودرو در هنگام استارت زدن میشود.
حداقل بنزینی که باید در داخل باک باشد
روشن شدن چراغ هشدار بنزین به معنای راهنمایی کردن ما برای تنظیم مسافت تا جایگاه سوخت و یا مقصد نیست. تا حد امکان باید از روشن شدن این چراغ هشدار جلوگیری کرد.
این مسئله در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور میشود.
پیچاندن فرمان تا انتها و یا در حالت سکون
پیچاندن فرمان تا انتها به طوریکه باعث ضربه وارد شدن به فرمان شود همچنین پیچاندن فرمان زمانیکه خودرو ساکن است باعث آسیب رساندن به سیستم فرمان و ایجاد خلاصی در آن می شود.
نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم
باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج داریم. حتی با صرفنظر کردن از اینکه این کار باعث افزایش مصرف سوخت تا 10 درصد میشود، بازهم نصب باربند بر روی خودروی سواری بصورت دائمی، باعث بد شکل دیده شدن و بد مَنظر جلوه دادن استایلِ خودروی سواری شما خواهد شد.
صرفه جویی یا آسیب؟
بعضی اوقات ما به قصد صرفه جویی، موجب اختلال در سیستم خودرو یا افزایش چند برابر مصرف میشویم. خاموش کردن اتومبیل در پشت چراغ قرمز برای هدر نرفتن سوخت یکی از این موارد است. باید دقت کنیم که برای چه مدت قرار است پشت چراغ راهنما یا ترافیک بی حرکت بمانیم چون با هربار استارت زدن، حجمِ چند برابری از حد معمول، بنزین وارد محفظه احتراق خودروی ما میشود. همچنین خاموش کردن چراغ خودرو در ترافیک هم نه تنها باعث در مصرف باطری نمیشود، بلکه شوک های الکتریکی را در سیستم برق اتومبیل بیشتر می کند.