آشنایی با هواپیمای پیشرفته رافال+ فیلم
داسو رافال (به فرانسوی: Dassault Rafale) هواپیمای جنگنده دوموتورهٔ چندمنظورهٔ فرانسوی است که توسط شرکت هوانوردی داسو طراحی شده و ساخته میشود. داسو این هواپیما را جنگندهای همهمنظوره با قابلیت پنهانکاری نسبی توصیف کرده که قادر است همزمان وظایفی همچون برتری هوایی، بمباران اهداف زمینی، شناسایی و مأموریتهای بازدارندگی اتمی را ایفا کند
شرکت داسو:
شرکت فرانسوی داسو شاید برای خیلی از ایرانی ها آشنا باشد شرکت فرانسوی معروف که هواپیما های میراژ 2000 را تولید میکرد و این هواپیما را به بسیاری از کشور های جهان می فروخت اما آشنایی ما ایرانی ها با آن به جنگ با عراق بر میگردد زمانی که میراژهای 2000 در کنار هواپیماهای میگ و سوخو نیروی هوایی عراق را تشکیل می دادند و به مصاف نیروی هوایی ایران می رفتند، در همان سالها داسو خبر از تولید هواپیمایی پیشرفته به نام رافال داد.

نخستین پرواز و ورود رسمی به ارتش فرانسه:
این هواپیما در سال ۱۹۸۶ اولین پرواز خود را انجام داده ولی از سال ۲۰۰۱ رسما وارد فعالیت در ارتش فرانسه شد. فرانسه این هواپیما را جایگزین هواپیمای میراژ ۲۰۰۰ کرد. هند، مصر و قطر سه کشوری هستند که قرارداد خرید این جنگنده را امضاء کردهاند و چندین کشور هم در حال بررسی رافال برای انتخاب جنگنده جدید خود هستند. از جمله این کشور ها می توان به امارات اشاره کرد. این هواپیما رقیب هواپیمای یوروفایتر تایفون است که به صورت مشترک توسط چند کشور مثل آلمان،انگلیس و ایتالیا تولید شده، اما مقامات فرانسوی با قدرت می گویند این هواپیما خیلی خیلی از یورو فایتر بهتر است.

آشنایی با ویژگی های رافال:
داسو رافال در سه مدل تولید میشود: مدل B که ۲ کابین است و مخصوص نیروی هوایی، مدل C که تک کابین و باز مخصوص نیروی هوایی است و مدل M که تک کابین و مخصوص نیروی دریایی و ناوهواپیمابر است. رافال مثل نزدیکترین همتای خود یوروفایتر تایفون، جت جنگندهای با بال دلتا، کانارد و بدون دم است اما از یوروفایتر کوچکتر و سبکتر و چابکتر است. این جنگنده با توجه به اندازه کوچکش قادر است بدون داشتن بال تاشو بر روی ناوهای هواپیمابر حمل شود. رافال با وجود اندازه کوچک توانایی حمل میزان سنگینی مهمات را دارد. وزن خالی مدل C آن ۹٬۵۰۰ کیلوگرم و وزن مدل M که ناونشین ۱۰٬۱۹۶ کیلوگرم است اما قادر است با حداکثر ۲۲٬۲۰۰ کیلوگرم وزن از زمین برخیزد. ضمن اینکه شرکت داسو امیدوار است این میزان را تا حدود ۲۵ تن ارتقاء دهد. در واقع رافال بدون مهمات و سوخت حدود ۱٫۵ تن از اف-۱۶سی سبکتر است اما میتواند با ۴٫۵ تن وزن بیشتر از زمین برخیزد. این توانایی باعث میشود تا رافال بتواند ۹٫۵ تن انواع بمب و موشک یا سوخت خارجی و ۴٬۷۰۰ کیلوگرم سوخت داخلی را حمل کند. این جت جنگنده بالمثلثی با دو مخزن سوخت خارجی رها شونده قادر است عملیاتهای ضربتی در عمق ۱۸۵۲ کیلومتری خاک دشمن را حتی با داشتن موشکهای سنگین هوابهسطح و موشکهای هوابههوا به انجام رساند.
رافال به نسل ++۴ جنگندهها تعلق دارد یعنی جتی است که بر اساس اصول جنگندههای نسل چهارم طراحی شده اما برخی مشخصات جنگندههای نسل پنجم را (که تنها نمونههای فعال آن اف-۲۲ راپتور و اف-۳۵ است) در خود دارد. این جت فرانسوی از دو موتور توربوفن اسنکما ام۸۸-۲ استفاده میکند که هر یک بدون استفاده از پسسوز ۵۰٫۴۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری و با روشن کردن پسسوز موتور ۷۵٫۶۲ کیلونیوتن نیروی گشتاوری دارند. حداکثر سرعت آن ۲ ماخ است و توانایی ابرپیمایش (حرکت با سرعت مافوق صوت بدون پسسوز) را دارد.
مساحت بال هواپیما ۴۶٫۵ متر، بارگیری بال آن ۳۰۶ کیلوگرم بر متر مربع، و طول آن ۱۵٫۳ متر است و به یک توپ مسلسل ۳۰ میلیمتری جیات 30/719B با ۱۲۵ گلوله مجهز است. نسبت قدرت به وزن هواپیما در مدل M با سوخت داخلی کامل و چهار موشک هوا به هوای MBDA MICA به رقم ۰٫۹۸۸ میرسد. سقف پروازی این هواپیما ۱۸٬۲۹۰ متر است و فشار جی بین ۹ تا -۳٫۲ را تحمل میکند. رافال میتواند در یک ثانیه تا ۳۰ درجه چرخش ناگهانی داشته باشد و سرعت غلت زدن آن ۲۷۰ درجه در یک ثانیه است. اویونیک هواپیما ساخت شرکت تالس است و از یک رادار آرایه فازی غیرفعال، سیستم جنگ الکترونیک SPECTRA و یک سیستم جستجو و پیگیری امواج فروسرخ تشکیل میشود.