janbebe
ده علامت در بدن که نشان دهنده تغذیه سالم است

ده علامت در بدن که نشان دهنده تغذیه سالم است

این روزها همه به فکر تغذیه خوب و سالم هستند، اما کمتر کسی پایند به تمام اصول تغذیه و سبک زندگی سالم است، اگر شک دارید که تغذیه سالم دارید، مطلب زیر را بخوانید.

 تغذیه خوب به معنای انتخاب رژیم غذایی متعادل و اجتناب از غذاهای مضر است. تغذیه خوب یعنی محدود کردن دریافت کالری از طریق شیرینی‌ها، غذاهای فوری و... و انتخاب میزان کافی از میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین‌ها، دانه‌های کامل، حبوبات، آجیل و چربی‌های سالم.

این ده علامت در بدن نشان دهنده تغذیه سالم است:

 

موهای قوی و درخشان: 

همان‌طور که موهای شکننده و خشک و نازک می‌تواند علامت این باشد که مشکلی در بدن وجود دارد (مثلا کم کاری تیروئید، استرس یا عدم جذب مواد مغذی)، عکس این قضیه هم صادق است: موهای سالم هم نشانه‌ای از بدن سالم هستند. موهای شما نمودار سلامت عمومی ‌تان هستند. تغذیه خوب، بهترین شرایط را برای داشتن موهایی قوی و درخشان فراهم می‌کند. تغذیه با عناصر کلیدی غذایی مانند پروتئین، ویتامین‌ها و چربی‌های سالم، در موهای شما انعکاس پیدا کرده و نشان می‌دهد که بدن‌ تان قادر است تمام مواد غذایی مفید را جذب کند.

 

سطوح انرژی ثابت:

 سطح انرژی شما می‌تواند وابسته به تغذیه شما باشد. دریافت مواد مغذی برای تامین انرژی به‌ویژه آهن را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که نگه داشتن سطح قند خون در محدوده سالم آنهم با مصرف فیبر، و چربی‌های سالم، سطح انرژی را بالا نگه میدارد.

 

عملکرد ذهنی موثر:

 این‌که چطور رژیم غذایی روی عملکرد روانی تاثیر می‌گذارد، هنوز درک نشده است با این حال این نکته ثابت شده که تغذیه ضعیف و بدون چربی‌های ضروری یا سایر ویتامین‌ها می‌تواند منجر به افت عملکرد ذهنی و حتی افسردگی شود. جالب است بدانید که عدم تعادل باکتری‌های مفید روده نیز بر عملکرد ذهنی تاثیر می‌گذارد. در عوض افزایش سطح پروبیوتیک‌ها با افزایش خلق و خوی و کاهش استرس همراه است.

 

سطح چربی خون سالم:

 کلسترول و تری گلیسیرید، چربیهای اصلی در خون شما هستند و آنچه می‌خورید، ورزش، و ژنتیک می‌تواند روی آنها تاثیر بگذارد. تری گلیسیرید بالا و کسترول ال دی ال هر دو می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهند و منجر به کاهش کلسترول خوب خون شوند. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ صرف نظر از دریافت بیش از حد کالری، می‌تواند کلسترول و تری گلیسیرید را در محدوده سالم نگه دارد. مصرف فیبر نیز در پایین نگه داشتن ال دی ال موثر است.

 

قند خون در محدوده طبیعی: 

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، ۲۹ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا است و این در حالی است که از هر ۴ نفر، یک نفر از این بیماری در خود خبر ندارد. این در حالی است که حفظ وزن در محدوده سالم، انتخاب یک رژیم غذایی متعادل و ورزش در کاهش قند خون موثر است. محدود کردن غذاهای با قند بالا و کم فیبر یکی از راه‌های موثر کنترل قند خون به شمار می‌رود. مصرف غذاهای پرفیبر و چربی‌های سالم می‌تواند به نوسانات قند خون کمک کند.

 

فشار خون سالم: 

داشتن فشار خون بالا به معنای افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی است. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید برای کاهش فشار خون، رژیم غذایی پیچیده‌ای را دنبال کنید. پیروی از یک رژیم غذایی به نام دش، به شما در کنترل فشار خون بالا کمک می‌کند. این رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئی و لبنیات کم چربی است. غذاهای شیرین، چرب و گوشت قرمز در این رژیم محدود است. رژیم غذایی دش، پرپتاسیم و کم سدیم است و می‌تواند در کاهش فشار خون موثر باشد.

 

حرکات منظم روده: 

یکی از مشخصه‌های اصلی سلامت بدن، حرکات منظم روده است. مصرف کافی فیبر و مایعات دو عامل اصلی تنظیم حرکات روده هستند. مصرف غذاهای کم فیبر خطر ابتلا به یبوست را در شما تقویت می‌کند. داشتن یک رژیم متعادل حاوی محصولات پروبیوتیک نیز به تنظیم دستگاه گوارش و حرکات روده کمک می‌کند. ماست، برخی از انواع پنیر، محصولات تخمیر شده و... از محصولات پروبیوتیک هستند. اگر به یبوست مزمن مبتلا هستید، با پزشک تان در تماس باشید چون یبوست مزمن خطر ابتلا به هموروئید و اختلالات اورولوژی را افزایش می‌دهد.

 

سلامت پوست: 

آنچه می‌خورید، به طور مستقیم بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارد. پوست به دریافت آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین‌های سی،‌ای و آ برای کاهش آسیب به سلول‌ها ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید، آلودگی، افزایش سن و... نیاز دارد. رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، دانه‌ها و حبوبات طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها را به بدن می‌رساند. مصرف آب کافی نیز بر روی پوست شما تاثیر گذار است.

 

سیستم ایمنی قوی:

 حتی اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، هنوز هم می‌توانید بیمار شوید. با این حال، تقویت سیستم ایمنی بدن شما را قادر به مبارزه موثرتر با بیماری‌ها می‌کند. به گفته محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، سوءتغذیه و استرس شما را در معرض ابتلا به انواع عفونت‌ها، ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن قرار می‌دهد. دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، پروبیوتیک‌ها، روی و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.

 

استخوان‌های سالم: 

دریافت مواد مغذی کافی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین دی و ویتامین کا در تقویت سلامت استخوان‌ها مهم است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که برای جلوگیری از پوکی استخوان بعد از سنین میانسالی و یائسگی، یک رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات را انتخاب کنید و مصرف ویتامین دی را به همراه غذاهای سرشار از کلسیم فراموش نکنید.

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه‌ترین‌ها

تازه‌ترین تصاویر ترانه علیدوستی

تازه‌ترین تصاویر ترانه علیدوستی

فال حافظ امروز / 30 دی ماه با تفسیر دقیق

فال حافظ امروز / 30 دی ماه با تفسیر دقیق

30 دی ماه؛ فال ابجد امروز

30 دی ماه؛ فال ابجد امروز

اگر هر روز پنیر بخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟

اگر هر روز پنیر بخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می‌افتد؟

به دستور کیم جونگ اون؛ خرید و فروش مدفوع انسان در کره شمالی

به دستور کیم جونگ اون؛ خرید و فروش مدفوع انسان در کره شمالی

قوی‌ترین پاسپورت دنیا و رتبه ایران در سال ۲۰۲۲

قوی‌ترین پاسپورت دنیا و رتبه ایران در سال ۲۰۲۲

خبر خوب برای شیبا و دوج‌کوین

خبر خوب برای شیبا و دوج‌کوین

این پنج ماده غذایی به شدت به دیابتی‌ها توصیه می‌شود

این پنج ماده غذایی به شدت به دیابتی‌ها توصیه می‌شود

ترفندهایی برای نگهداری طولانی مدت از عطر

ترفندهایی برای نگهداری طولانی مدت از عطر

اجرای آهنگ ابراهیم تاتلیسس برای احمدی‌نژاد در ترکیه! + فیلم

اجرای آهنگ ابراهیم تاتلیسس برای احمدی‌نژاد در ترکیه! + فیلم

معرفی سریال های نوروز 1401 در شبکه های مختلف تلویزیون

معرفی سریال های نوروز 1401 در شبکه های مختلف تلویزیون

عصر جدیدی ها سیاهپوش شدند / داور عصر جدید عزادار شد

عصر جدیدی ها سیاهپوش شدند / داور عصر جدید عزادار شد

ماجرای ویدیوی جنجالی شمال شهر تهران در فضای مجازی چیست؟

ماجرای ویدیوی جنجالی شمال شهر تهران در فضای مجازی چیست؟

درآمد دلاری این مرد از استخراج رمزارز با خودرو!

درآمد دلاری این مرد از استخراج رمزارز با خودرو!

جهانی فراتر از فضای مجازی؛ متاورس به زبان ساده چیست؟

جهانی فراتر از فضای مجازی؛ متاورس به زبان ساده چیست؟

مه لقا جابری؛ زیباترین دختر ایرانی را بشناسید!

مه لقا جابری؛ زیباترین دختر ایرانی را بشناسید!

آیا می‌توان پلاک خودرو را به ارث گذاشت؟

آیا می‌توان پلاک خودرو را به ارث گذاشت؟

کارگردان سریال نیسان آبی در بیمارستان بستری شد

کارگردان سریال نیسان آبی در بیمارستان بستری شد

لباس های جنجالی سلبریتی ها در سال ۲۰۲۱

لباس های جنجالی سلبریتی ها در سال ۲۰۲۱

فال حافظ امروز / 19 دی ماه با تفسیر دقیق

فال حافظ امروز / 19 دی ماه با تفسیر دقیق

نمایش «کله پیک های آرژانتینی» از فردا  19 دی ماه در تهران

نمایش «کله پیک های آرژانتینی» از فردا 19 دی ماه در تهران

خوشمزه و مقوی؛ طرز تهیه حلیم مرغ با بلغور گندم

خوشمزه و مقوی؛ طرز تهیه حلیم مرغ با بلغور گندم

اگر هر روز یک مشت بادام زمینی بخورید، چه اتفاقی در بدن شما می افتد

اگر هر روز یک مشت بادام زمینی بخورید، چه اتفاقی در بدن شما می افتد

فال حافظ امروز / 16 دی ماه با تفسیر دقیق

فال حافظ امروز / 16 دی ماه با تفسیر دقیق

16 دی ماه؛ فال ابجد امروز

16 دی ماه؛ فال ابجد امروز