اسید لاکتیک چیست و چرا تولید می‌شود؟

اسید لاکتیک چیست و چرا تولید می‌شود؟

انباشت اسید لاکتیک در عضلات موجب احساس سوزش می‌شود. در ادامه به علاءم انباشت اسید لاکتیک، روش درمان و تفاوت انباشت اسید لاکتیک و تاخیر درد عضلانی می‌پردازیم.

انباشت اسید لاکتیک طی تمرینات ورزشی طولانی‌تر و شدیدتر رخ می‌دهد، زیرا اسید لاکتیک با سرعت بیشتری از این که بدن قادر به از بین بردن آن باشد، تولید می‌شود. پس از استراحت، یا کاهش شدت تمرینات ورزشی، سطوح اسید لاکتیک به حالت عادی باز خواهد گشت و احساس سوزش باید از بین برود.

 

انباشت اسید لاکتیک در عضلات موجب احساس سوزش می‌شود. به طور معمول، شما این شرایط را در اواسط تا انتهای تمرینات ورزشی خود احساس خواهید کرد، زیرا در این زمان است که بیشترین میزان انباشت اسید لاکتیک رخ می‌دهد. برخلاف باور عمومی، اسید لاکتیک مسئول درد عضلات پس از یک تمرین ورزشی شدید نیست. در واقع، این ماده مسئول احساس سوزشی است که هنگام ورزش تجربه می‌کنید.

 طی تمرینات ورزشی شدید، بدن محصولی جانبی به نام اسید لاکتیک یا لاکتات تولید می‌کند.

 

زمانی که فرد به میزان زیاد تمرینات ورزشی شدید انجام می‌دهد، این به انباشت اسید لاکتیک در عضله منجر می‌شود که سپس وارد جریان خون می‌شود.

برخی از نمونه‌های تمرینات ورزشی با شدت زیاد که موجب تولید اسید لاکتیک می‌شوند، عبارتند از:

- دو سرعت

- پاورلیفتینگ

- تمرینات چالاکی

چه چیزی موجب انباشت اسید لاکتیک می‌شود؟

زمانی که با شدت زیاد در حال تمرین هستید، بدن فرایند‌های بیوشیمایی بسیاری را برای تامین انرژی مورد نیازتان تجربه می‌کند. به طور معمول، بدن از طریق تنفس هوازی - فرایندی که برای تبدیل غذا به سوخت به اکسیژن متکی است - انرژی تولید می‌کند.

با این وجود، زمانی که با شدت زیاد ورزش می‌کنید، عضلات به اکسیژن بیشتری از آنچه تنفس می‌کنید نیاز خواهند داشت. از این رو، عضلات شما به تنفس بی هوازی - فرایند تولید انرژی که به اکسیژن نیاز ندارد - روی می‌آورند. اسید لاکتیک یک محصول جانبی این فرایند است.

این در واقع چیز خوبی است، زیرا لاکتات می‌تواند به عنوان یک بافر عمل کرده و اسیدیته در عضلات را کاهش دهد.

 

 

علائم انباشت اسید لاکتیک

انباشت اسید لاکتیک در عضلات موجب احساس سوزش می‌شود. به طور معمول، شما این شرایط را در اواسط تا انتهای تمرینات ورزشی خود احساس خواهید کرد، زیرا در این زمان است که بیشترین میزان انباشت اسید لاکتیک رخ می‌دهد.

انباشت اسید لاکتیک طی تمرینات ورزشی طولانی‌تر و شدیدتر رخ می‌دهد، زیرا اسید لاکتیک با سرعت بیشتری از این که بدن قادر به از بین بردن آن باشد، تولید می‌شود. پس از استراحت، یا کاهش شدت تمرینات ورزشی، سطوح اسید لاکتیک به حالت عادی باز خواهد گشت و احساس سوزش باید از بین برود.

با این وجود، برخی افراد ممکن است در معرض خطر بیشتری برای اسیدوز لاکتیک باشند که به واسطه انباشت اسید لاکتیک در جریان خون رخ می‌دهد. بیشتر اسید لاکتیک از طریق جریان خون به کبد، جایی که تجزیه می‌شود، منتقل می‌شود، اما افراد مبتلا به مشکلات کبد هنگام ورزش قادر به انجام این کار به طور موثر نیستند.

علائم اسیدوز لاکتیک شامل موارد زیر می‌شوند:

- حالت تهوع

- استفراغ

- ضعف

گروه‌های دیگری که در معرض خطر اسیدوز لاکتیک قرار دارند شامل افراد مبتلا به شرایطی که موجب فشار خون پایین و جریان اکسیژن بسیار کم به بافت‌ها می‌شوند، هستند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- سرطان

- ایدز

- اعتیاد به الکل

- سیروز

برای درمان اسیدوز لاکتیک، فرد باید بلافاصله مراقبت پزشکی دریافت کند، زیرا پزشک می‌تواند چگونگی رسیدگی به دلیل زمینه‌ای بروز این شرایط را مشخص کند.

اسید لاکتیک در برابر آغاز با تاخیر درد عضلانی

اسید لاکتیک اغلب به عنوان مقصر درد عضلانی پس از تمرینات ورزشی شناخته می‌شود، اما این شرایط به دلیل آغاز با تاخیر درد عضلانی (doms) رخ می‌دهد.

آغاز با تاخیر درد عضلانی به درد عضلانی که یک تا سه روز پس از ورزش شدید شکل می‌گیرد، ارجاع می‌شود. دردی که احساس می‌شود ناشی از التهابی است که به واسطه آسیب طبیعی فیبر‌های عضلانی حین ورزش شدید رخ می‌دهد.

انباشت اسید لاکتیک دلیل آغاز با تاخیر درد عضلانی نیست، اگرچه ممکن است به طور همزمان در همان تمرینی که در نهایت به این شرایط منجر شده است، رخ داده باشد.

چند تفاوت کلیدی بین آغاز با تاخیر درد عضلانی و انباشت اسید لاکتیک وجود دارند:

  آغاز با تاخیر درد عضلانی انباشت اسید لاکتیک
علائم شکل گیری درد ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از ورزش احساس سوزش در اواسط تا انتهای تمرین ورزشی شدید
دلیل التهاب به واسطه پارگی‌های ریز در عضلات کمبود اکسیژن که بدن را به استفاده از تنفس بی هوازی وادار می‌کند
درمان فوم رولینگ، ماساژ، اعمال سرما/گرما روی ناحیه تحت تاثیر قرار گرفته کاهش شدت تمرینات ورزشی یا استراحت

چگونه انباشت اسید لاکتیک را کاهش دهیم

تولید اسید لاکتیک شرایطی ناسالم نیست، اما می‌تواند ناراحت کننده باشد. در ادامه چند نکته برای کمک به پیشگیری از انباشت اسید لاکتیک و کاهش ناراحتی هنگام ورزش ارائه شده اند.

اختصاص زمان‌های استراحت: اگر تمرینات ورزشی با شدت زیاد انجام می‌دهید، زمان‌های استراحت می‌توانند به بازگشت اکسیژن به عضلات و تجزیه اسید لاکتیک کمک کنند. این مقداری از دردی که ممکن است تجربه کنید را کاهش خواهد داد. زمانی که ترمینات ورزشی با شدت زیاد را متوقف می‌کنید، بدن اسید لاکتیک را با سرعت بیشتری تجزیه می‌کند.

کاهش شدت تمرینات ورزشی: اگر با شدت کم ورزش کنید، بدن شما اکسیژن کافی برای تنفس هوازی را طی ورزش در اختیار خواهد داشت. این به معنای آن است که اسید لاکتیک کمتری تولید خواهد شد. از جمله تمرینات ورزشی با شدت کم می‌توان به پیاده‌روی سریع، دویدن آرام، و یوگا اشاره کرد.

 

منبع: عصر ایران

آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تارنماگستر

تازه‌ترین‌ها

درگیری و تنش دیروز در تمرین آبی‌ها

درگیری و تنش دیروز در تمرین آبی‌ها

دیدار با آرمان درویش بازیگر نقش البرز در سریال ملکه گدایان

دیدار با آرمان درویش بازیگر نقش البرز در سریال ملکه گدایان

جنیفر لوپز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن با اعضای گارد ملی عکس سلفی گرفت+ تصاویر

جنیفر لوپز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن با اعضای گارد ملی عکس سلفی گرفت+ تصاویر

ویدیو بهنوش بختیاری در ماشین میلیاردی

ویدیو بهنوش بختیاری در ماشین میلیاردی

مُدگردی با رضا گلزار؛ استایل لاکچری سلبریتی پرطرفدار

مُدگردی با رضا گلزار؛ استایل لاکچری سلبریتی پرطرفدار

ترند روز توئیتر؛ به «زین» فارسی یاد دهیم

ترند روز توئیتر؛ به «زین» فارسی یاد دهیم

جدیدترین مدل های طراحی ناخن در سال 2021 و 99

جدیدترین مدل های طراحی ناخن در سال 2021 و 99

گریم متفاوت آتنه فقیه نصیری در

گریم متفاوت آتنه فقیه نصیری در "خانه ماهرخ

شیوه‌ها‌ی نشان دادنِ اعتمادبنفس با زبان بدن

شیوه‌ها‌ی نشان دادنِ اعتمادبنفس با زبان بدن

بررسی ظروفِ فلزی در جذبِ فلزات به بدن

بررسی ظروفِ فلزی در جذبِ فلزات به بدن

بی‌محلی توهین آمیز هنرمندان به خواننده مشهور رپ

بی‌محلی توهین آمیز هنرمندان به خواننده مشهور رپ

خاطره خنده دار شهاب حسینی از جواد عزتی

خاطره خنده دار شهاب حسینی از جواد عزتی

مجری گری صابر ابر در سال 83 را ببینید/ بازیگر قورباغه وقتی هنوز معروف نبود

مجری گری صابر ابر در سال 83 را ببینید/ بازیگر قورباغه وقتی هنوز معروف نبود

پشت صحنه آقازاده؛ نشان دادن عکس های خصوصی راضیه به حامد

پشت صحنه آقازاده؛ نشان دادن عکس های خصوصی راضیه به حامد

نگاهی به استایل ترانه علیدوستی؛ مینیمال و جذاب

نگاهی به استایل ترانه علیدوستی؛ مینیمال و جذاب

دیدار با الهام کردا بازیگر نقش مهناز در سریال «ملکه گدایان»

دیدار با الهام کردا بازیگر نقش مهناز در سریال «ملکه گدایان»

سینا مهراد: استاد همایون شجریان یعنی آقازاده خوب

سینا مهراد: استاد همایون شجریان یعنی آقازاده خوب

پشیمانی ریحانه پارسا از مسخره کردن حامد بهداد+ فیلم/ یه اشتباهی کردم سر همین حتی به غلط

پشیمانی ریحانه پارسا از مسخره کردن حامد بهداد+ فیلم/ یه اشتباهی کردم سر همین حتی به غلط

دیدار با آناهیتا افشار بازیگر سریال قورباغه

دیدار با آناهیتا افشار بازیگر سریال قورباغه

شهروز دل‌افكار از تجربه بازى در قورباغه و واکنش های مردم مى‌گوید

شهروز دل‌افكار از تجربه بازى در قورباغه و واکنش های مردم مى‌گوید

شیک ترین استایل مردانه در سال 2021؛ ترندهای مردانه سال 2021 را بشناسید

شیک ترین استایل مردانه در سال 2021؛ ترندهای مردانه سال 2021 را بشناسید

سکانسی از فیلم

سکانسی از فیلم "شب برهنه" با بازی شادمهر و سینا مهراد

کوفته مرغ را با این دستور تهیه کنید؛ غذایی متفاوت و جذاب

کوفته مرغ را با این دستور تهیه کنید؛ غذایی متفاوت و جذاب

رامین حیدری فاروقی در کنار همسرش رویا نونهالی روی صندلی داوری/ چرا با آریا بحث می‌کنی+ فیلم

رامین حیدری فاروقی در کنار همسرش رویا نونهالی روی صندلی داوری/ چرا با آریا بحث می‌کنی+ فیلم

بیوگرافی کامل شهروز دل افکار بازیگر نقش جواد در سریال قورباغه

بیوگرافی کامل شهروز دل افکار بازیگر نقش جواد در سریال قورباغه