کیم کارداشیان به جمع تحریمکنندگان فیسبوک و اینستاگرام پیوست
کیم کارداشیان وست و دهها شخصیت سرشناس دیگر اعلام کردهاند که حسابهای شبکه اجتماعی خود را در اعتراض به "نفرت پراکنی، تبلیغات و سوءاطلاعات" به مدت یک روز مسدود میکنند.
این اقدام بخشی از کارزار (#stop_hate_for_profit) است، به معنی «هشتگ نفرتپراکنی در ازای سودجویی را متوقف کنید»، که توسط نهادهای دفاع از حقوق مدنی سازماندهی شده است.
این تصمیم شخصیتهای سرشناس برای تعلیق حسابهایشان، فقط برای ۲۴ ساعت است، و از امروز (چهارشنبه) شروع شده است.
خانم کارداشیان وست در بیانیهای گفت «سوءاطلاعاتی که در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند، تاثیر جدی بر انتخابات ما دارد و به دموکراسی ما آسیب میزند».
در ادامه این بیانیه که در حساب خانم کارداشیان وست منتشر شده، آمده است «من نمیتوانم دست روی دست بگذارم و سکوت اختیار کنم، در حالی که این پلتفورمها همچنان امکان نفرتپراکنی، تبلیغات و سوءاطلاعات را برای گروههایی فراهم میکنند که بذر اختلاف میکارند و آمریکا را به دودستگی سوق میدهند».
لئوناردو دیکاپریو، ساشا بارون کوهن، جنیفر لورنس، و کتی پری، شخصیتهای دیگری هستند که در این تحریم مشارکت کردهاند.
کتی پری، خواننده معروف، در اینستاگرامش نوشته است «نمیتوانم بیکار بنشینم، در حالیکه که این پلاتفورمها چشمشان را بر این گروهها و پستهایی بستهاند که سوءاطلاعات نفرتپراکنانه را اشاعه میدهند».
اشتون کوچر، هنرپیشه، هم که میلیونها دنبالهرو (فالوور) دارد، به این تحریم ملحق شده و گفته است «این ابزار (شبکههای اجتماعی) برای اشاعه نفرت و خشونت ساخته نشده است».
سازماندهندگان کارزار (#stop_hate_for_profit) که سه ماه پیش، در ژوئن، به راه افتاد، فیسبوک و اینستاگرام را متهم میکنند که اقدامات کافی برای توقف پیامهای نفرتپراکنانه و سوءاطلاعات انجام ندادهاند.
سازماندهندگان این کارزار روی فیسبوک تمرکز کردهاند که مالک اینستاگرام و اپلیکیشن واتساپ است، و سال گذشته ۷۰ میلیارد دلار درآمد از تبلیغات کسب کرده است.
هزاران تاجر و گروههای بزرگ فعالان حقوق مدنی، ازجمله «انجمن ملی پیشرفت رنگینپوستان» و «اتحادیه ضد افترا» به این کارزار پیوستهاند.
سازماندهندگان این کارزار در بیانیهای گفتهاند «ما به زودی به یکی از مهمترین انتخابات در تاریخ آمریکا نزدیک میشویم، و تغییرات تاییدنشده و مبهمی که فیسبوک ادعایش را دارد، بطرز خطرناکی برای حفاظت از دموکراسیمان ناکافی است».
در ماه ژوئن، فیسبوک گفت که برای تعیین ارزیابی پستهای خبری، از برچسب بالقوه مضر یا گمراهکننده استفاده میکند.
مارک زوکربرگ، بینانگذار فیسبوک، همچنین گفت که این شبکه اجتماعی، تبلیغاتی را ممنوع میکند که مدعی شود «افراد متعلق به نژاد، اقلیت، ملیت، مذهب، طبقه، گرایش جنسی، هویت جنسی، یا وضعیت مهاجرتی خاصی» تهدیدی برای دیگران هستند.
آقای زاکربرگ در بیانیهای گفت «انتخابات سال ۲۰۲۰ هم اکنون هم داغ و پرهیاهو شده است. در این برهه، فیسبوک اقدامات احتیاطی بیشتری انجام میدهد تا همه ایمن باشند و در جریان امور بمانند».
اما سازماندهندگان کارزار (#stop_hate_for_profit) از این شبکه اجتماعی خواستهاند که اقدامات بیشتری انجام دهد. این در حالی است که بیش از ۹۰ شرکت، در حمایت از تلاشهای این کارزار، تبلیغات خود را روی این شبکه اجتماعی متوقف کردهاند.
در نتیجه این تحریم، سهام فیسبوک شدیدا افت کرد. به گزارش رسانههای آمریکا، ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ارزش خالص درآمد شخصی آقای زاکربرگ کاسته شد.
قانونگذاران در سراسر جهان نگران رشد پیامهای نفرتپراکنانه هستند، نه فقط روی فیسبوک بلکه روی همه شبکههای اجتماعی. بسیاری از کشورها شروع کردهاند تا از شرکتهای فنآوری بخواهند درمورد چگونگی روی دادن این پدیده و حل این معضل توضیح بدهند.