اپلیکیشن بخار
منابع غذایی برای افزایش گلبول سفید خون

منابع غذایی برای افزایش گلبول سفید خون

گلبول‌های سفید خون (wbc) به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کرده و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند، بنابراین مهم‌اند. وقتی تعداد گلبول‌های سفید خون کم باشد می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد.

پایین بودن تعداد سلول‌های سفید خون، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و مستعد بیماری‌های ویروسی و باکتریایی خواهید شد. این بیماری‌ها می‌توانند به مرور زمان قدرت بگیرند و در صورت عدم درمان، توانایی بدن‌تان را برای مبارزه با بیماری‌ها به کلی از بین ببرند.

افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون از احتمال ابتلا به بیماری می‌کاهد و بر میزان انرژی او نیز تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با خوردن یک سری از مواد غذایی، تعداد سلول‌های سفید خون‌تان را بیشتر کنید. مطلب زیر را بخوانید و این مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. پ

اسید‌های چرب امگا ۳

اسید‌های چرب امگا ۳ کمک می‌کنند تا تولید فاگوسیت‌های بدن بیشتر شود. فاگوسیت‌ها نوعی از سلول‌های سفید خون هستند که مهاجمان مضر خارجی را احاطه می‌کنند. مطالعه‌ای نشان داد مصرف روغن ماهی، فعالیت نوعی از سلول‌های سفید خون به نام سلول‌های b را تقویت می‌کند. شما باید روغن بذر کتان، دانه‌ی چیا، روغن ماهی، گردو، سالمون، اسفناج و دانه‌های سویا را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید، زیرا این مواد غذایی سرشار از امگا ۳ هستند.

 

 

چای سبز

سال‌های سال است که از چای سبز برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. چای سبز غنی از آنتی اکسیدانهاست که به بدن کمک می‌کنند با عفونت‌ها مبارزه کند. چای سبز دارای فلاونید‌ها و اپی گالوکاتچین گالات فراوان است که تقویت کننده‌ی عملکرد سیستم ایمنی هستند. در نتیجه چای سبز می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی تعداد گلبول‌های سفید خون را افزایش بدهد. آمینو اسید ال – تیانین موجود در چای سبز به تولید ترکیبات جنگنده با میکروب در سلول‌های t کمک می‌کند. شما می‌توانید چای سبز را هر روز بنوشید.

 

سیر

سیر برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون و تقویت فعالیت سلول‌های نابودگر مفید است. سیر سرشار از سولفور است که می‌تواند ایمنی بدن را تقویت کرده و بر تعداد سلول‌های سفید خون بیفزاید. حاصیت ضد میکروبی و ویتامین c فراوان موجود در سیر باعث شده عامل بالقوه‌ای برای تقویت ایمنی بدن و موثر در درمان عفونت‌های ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی باشد.

 

میوه‌ها و سبزی‌ها

میوه‌ها و سبزی‌ها به طور کلی کمک می‌کنند تا تولید آنتی بادی و گلبول‌های سفید خون بیشتر شود، زیرا سرشار از ویتامین c هستند. شما نیاز دارید دست کم ۶ وعده در روز میوه و سبزی بخورید تا ویتامین c کافی دریافت کنید. سبزی‌هایی که ویتامین c فراوان دارند شامل انواع فلفل، گیاه خردل، کلم فندقی، کلم بروکلی، کلم برگ، اسفناج و گل کلم می‌شود.

میوه‌های سرشار از ویتامین c نیز شامل گواوا، توت فرنگی، خربزه درختی، کیوی، مرکبات و طالبی می‌شوند. بتا کاروتن هم برای افزایش تولید سلول‌های جنگنده با عفونت‌ها و سلول‌های t مفید است و به تقویت سیستم ایمنی نیز کمک می‌کند تا تعداد گلبول‌های سفید را افزایش بدهد. سبزی‌ها و میوه‌های سرشار از بتا کاروتن، هویج، کدو حلوایی، کدو اسکواش، سیب زمینی شیرین، زردآلو و انبه هستند.

 

دانه‌ها و مغز‌ها

ویتامین e می‌تواند سیستم ایمنی‌تان را قوی‌تر کند و ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد. ویتامین e کمک می‌کند تا تولید سلول‌های نابودگر بیشتر شود. سلول‌های نابودگر، سلول‌های سرطانی و میکروب‌ها را نابود می‌کنند. تولید سلول‌های b نیز با ویتامین e افزایش می‌یابد. این سلول کمک می‌کند تا بدن آنتی بادی تولید کند که برای کُشتن باکتری‌های مفید است. دانه‌ها، مغز‌ها و روغن‌های گیاهی غنی از ویتامین e اند. بادام، کره بادام زمینی، تخم آفتابگردان، بروکلی و اسفناج ویتامین e مناسبی دارند. همچنین می‌توانید از مکمل ویتامین e استفاده کنید.

 

ویتامین b۶، b۱۲ و اسید فولیک

اسید فولیک و ویتامین‌ها b۶ و b۱۲ کمک می‌کنند تا در بدن گلبول سفید تولید شود. غذا‌های سرشار از ویتامین b۶ شامل تخم آفتابگردان، مرغ، بوقلمون، آوکادو، مغز‌های خشک شده، اسفناج. موز می‌شود غذا‌های سرشار از اسید فولیک شامل عدس، نخود فرنگی، لوبیا، سبزیجات برگدار مانند بروکلی، اسفناج، مارچوبه و بامیه؛ و مرکبات می‌شود. همچنین می‌توانید از مکمل اسید فولیک استفاده کنید. غذا‌های غنی از ویتامین b۱۲ نیز شامل ماست و شیر کم چرب، غلات غنی شده‌ی صبحانه، مرغ، صدف، ماهی قزل آلا و سالمون می‌شود.

 

پروتئین کم چرب

پروتئین به طور کلی از اسید‌های آمینه تشکیل شده که واحد‌های سازنده‌ی گلبول‌های سفید خون هستند. بدن بدون پروتئین کافی نمی‌تواند گلبول سفید به اندازه کافی تولید کند. گوشت‌های کم چرب مانند ماهی، غذا‌های دریایی و ماکیان بدون پوست حاوی مقادیر زیادی پروتئین‌اند. ضمنا عدس، لوبیا و تخم مرغ نیز پروتئین زیادی دارند.

 

زینک (روی)

روی یکی از بهترین چیز‌هایی است که گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد. صدف و گوشت قرمز سرشار از روی هستند. روی نقش مهمی در سلامتی انسان دارد و به بدن کمک می‌کند بیشتر گلبول سفید خون تولید کرده و گلبول‌های سفید موجود را تهاجمی‌تر می‌کند. غذا‌های سرشار از روی شامل گوشت بوقلمون، گوساله، خرچنگ و صدف می‌شود. ضمنا می‌توانید از غلات غنی شده نیز روی دریافت کنید.

 

ماست

ماست سرشار از پروبیوتیک است که به مبارزه با باکتری‌های مضر کمک می‌کند. ماست با تحریک سیستم ایمنی موجب افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون می‌شود. ضمنا ماست غنی از ویتامین d نیز است که به تنظیم سیستم ایمنی و تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند.

 

خربزه درختی

خربزه درختی یا پاپایا یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون است. این میوه می‌تواند تولید گلبول‌های سفید یا لمفوسیت‌ها را در بدن افزایش بدهد، زیرا ویتامین a فراوانی دارد. ضمنا این میوه سرشار از ویتامین c است. خربزه درختی آنزیم گوارشی خاصی به نام پاپایین دارد که دارای اثرات ضد التهابی است. پاپایا برای بهبود سلامت عمومی سودمند است، زیرا اسید فولیک، پتاسیم و ویتامین b فراوانی دارد.

 

 

 

منبع:  برترین ها

 

 

اپلیکیشن بخار

خبرهای مرتبط

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

تازه‌ترین‌ها

ببینید: مقایسه میزان مرگ و میر کرونا و آنفولانزا

ببینید: مقایسه میزان مرگ و میر کرونا و آنفولانزا

راز طلاق ملکه زیبایی روس از پادشاه مالزی فاش شد

راز طلاق ملکه زیبایی روس از پادشاه مالزی فاش شد

۱۰ باور غلط درباره نحوه پیشگیری از کروناویروس

۱۰ باور غلط درباره نحوه پیشگیری از کروناویروس

تایید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس در قم و اراک

تایید ابتلای سه مورد جدید به کروناویروس در قم و اراک

ناگفته های برادر بیمار فوت شده بر اثر کرونا در قم

ناگفته های برادر بیمار فوت شده بر اثر کرونا در قم

چجوری با استفاده از نوشابه و خمیردندون هر سطحی رو تمیز کنیم؟

چجوری با استفاده از نوشابه و خمیردندون هر سطحی رو تمیز کنیم؟

خودکشی کارولین فلک، مجری مشهور بریتانیایی

خودکشی کارولین فلک، مجری مشهور بریتانیایی

با این 20 ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

با این 20 ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید

فضانوردان چگونه توالت می‌روند؟

فضانوردان چگونه توالت می‌روند؟

هشت کشته در تیراندازی در هانائو آلمان

هشت کشته در تیراندازی در هانائو آلمان

فرنگی کاران ایران با 5 طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان شدند

فرنگی کاران ایران با 5 طلا، یک نقره و 3 برنز قهرمان شدند

زنوزی: تراکتور با دو برد دیگر قهرمان جام حذفی می‌شود

زنوزی: تراکتور با دو برد دیگر قهرمان جام حذفی می‌شود

انواع شلوار مام استایل و ست کردن آن با دیگر لباسها

انواع شلوار مام استایل و ست کردن آن با دیگر لباسها

فیلم «شیوع» Contagion پیش بینی هالیوود از شیوع ویروس کرونا + فیلم

فیلم «شیوع» Contagion پیش بینی هالیوود از شیوع ویروس کرونا + فیلم

مارتین اسکورسیزی مشتاق فیلم بعدی بونگ جون هو، کارگردان فیلم انگل

مارتین اسکورسیزی مشتاق فیلم بعدی بونگ جون هو، کارگردان فیلم انگل

کرونا در ایران با تایید وزارت بهداشت؛ ثبت دو نمونه مثبت در استان قم

کرونا در ایران با تایید وزارت بهداشت؛ ثبت دو نمونه مثبت در استان قم

اعتراض رسمی باشگاه استقلال علیه داور دیدار با الاهلی

اعتراض رسمی باشگاه استقلال علیه داور دیدار با الاهلی

تساوی فیروزجا مقابل استاد بزرگ جمهوری چک

تساوی فیروزجا مقابل استاد بزرگ جمهوری چک

ببینید: درست کردن قلیان با هندونه

ببینید: درست کردن قلیان با هندونه

ویدیویی عجیب از پرواز انسان با جلیقه پروازی

ویدیویی عجیب از پرواز انسان با جلیقه پروازی

شیک ترین ظروف برای هفت سین 99

شیک ترین ظروف برای هفت سین 99

متن تبریک  پیمان معادی به محمد حسین مهدویان

متن تبریک پیمان معادی به محمد حسین مهدویان

کشف مهم اسکلت یک نئاندرتال در کردستان عراق

کشف مهم اسکلت یک نئاندرتال در کردستان عراق

پرسپولیس همچنان در حسرت پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا

پرسپولیس همچنان در حسرت پیروزی در لیگ قهرمانان آسیا

اختصاص 10 میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی توسط بنیانگذار آمازون

اختصاص 10 میلیارد دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی توسط بنیانگذار آمازون