janbebe
معرفی فیلم‌های برنده  اسکار طی ده سال اخیر

معرفی فیلم‌های برنده اسکار طی ده سال اخیر

جایزه اسکار، مهم ترین جایزه سینمایی جهان است در مطلب زیر به معرفی فیلم‌هایی که در ده سال اخیر جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرده‌اند، می‌پردازیم.

مراسم اعطای جوایز سالانه آمریکا که توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک به بهترین آثار صنعت سینمای جهان اهدا می‌شود. این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است و بزرگترین جایزه در زمینه سینما می‌باشد و هر ساله در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود.

جایزه اسکال در بخش‌های مختلفی از بهترین فیلم گرفته و بهترین بازیگران نقش اصلی و مکمل تا بهترین میکس صدا و پویا نمایی... برندگان اعلام شده و جوایز اهدا می‌شود، در این مطلب قصد معرفی برندگان اسکار بهترین فیلم را از سال 2010 تا سال 2020 را داریم.

 

1.  انگل parasite:

انگل یا parasite فیلمی است ساخت کشور کره جنوبی و به کارگردانی بونگ جون هوو که در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه اسکار شد و احتمالا شما هم با آن آشنا هستید این فیلم فوق العاده آن قدر تحسین بر انگیز بود که در نهایت جایزه اسکار را نصیب خود کرد ارزش این جایزه زمانی معلوم می شود که متوجه شوید که در این مراسم چهار فیلم بزرگ و پر زرق و برق دیگر هم کاندید بودند مرد ایرلندی ساخته مارتین اسکورسیزی، ۱۹۱۷ ساخت سم مندس، روزی روزگاری در هالیوود ساخته کونتین تارنتینو و جوکر ساخته تاد فلیپس ولی با این وجود انگل آن قدر فوق العاده بود که موفق شد جایزه اسکار را نصیبخود کند.از بازیگران این فیلم می توان به سونگ کان هو، لی سون کیون ، چو یئو جئونگ، چوی وی شیک و.... اشاره کرد. کارگردان این فیلم یعنی بونگ جون هو با ساخت این فیلم به شهرتی جهانی رسیده و دنیا به انتظار فیلم بعدی او نشسته است.این اولین فیلم ساخت کره بود که توانست جایزه ای جهانی نصیب خود کند فیلم انگل با بودجه ای بسیار کم نسبت به رقبای خود به این موفقیت دست پیدا کرد کل بودجه فیلم نزدیک به ۱۲ میلیون دلار بود که در مقایسه با فیلم های مطرح هالیوودی مبلغ زیادی محسوب نمی شود اما با این حال توانست حدود ۲۷۰ میلیون دلار فروش کند و گیشه خوبی را برای خود رقم بزند.

نام کارگردان: بونگ جوون هوو

سال ساخت: 2019

امتیاز: 8.6 از 10

 

 

2. کتاب سبز Green book:

 کتاب سبز فیلمی به کارگردانی پیتر فارلی است که در مراسم اسکار سال ۲۰۱۹ موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم سال شد از بازیگران این فیلم می توان به ویگو مورتنسن، ماهرشلا علی ، لیندا کاردلیانی و... اشاره کرد. داستان فیلم درباره دان شارلی پیانیست و موزیسین آمریکایی_ جامائکایی است که در دهه شصت میلادی زندگی می کرده است وی محافظ و راننده ای به نام تونی لیپ دارد و فیلم داستان زندگی آن ها را نمایش می دهد. این فیلم با استقبال خیلی خوب از طرف مردم و منتقدین مواجه شد فیلم با بودجه ای ۲۳ میلیون دلاری حدود ۳۱۷ میلیون دلار فروش داشت. کتاب سبز در نودو یکمین مراسم اسکار در پنج زمینه کاندید جایزه شد و در سه زمینه موفق به دریافت جایزه شد.کتاب سبز  علاوه بر این ها برنده جایزه هیئت ملی بازبینی برای بهترین فیلم شد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا یکی از ده فیلم برتر سال لقب گرفت.

نام کارگردان: پیتر فارلی

سال ساخت:2018

امتیاز: 8.2 از 10

 

 

3. فیلم به شکل آب the shape of water:

فیلم به شکل آب فیلمی است محصول کشور آمریکا و به کارگردانی گیرمو دل تورو،از باریگران این فیلم می توان به سالی هاوکینز، مایکل شنون، ریچارد جنکینز، داگ جونز، مایکل استلبرگ و... اشاره کرد.
 داستان فیلم در سال ۱۹۶۲ و در شهر بالتیمور اتفاق می‌افتد و وقایع زنی لال بنام الیسا را دنبال می‌کند که در آزمایشگاهی دولتی به عنوان نظافتچی کار می‌کند. با ورود موجود دوزیست عجیبی به آزمایشگاه، رابطه‌ای عاشقانه بین الیسا و آن موجود شکل می‌گیرد که این سبب آغاز ماجراهایی پر از خطر برای او می‌شود.این فیلم با تحسین گسترده مردم و منتقدان قرار گرفت و در مراسم اسکار در ۱۳ رشته مختلف کاندید جایزه شد که در چهار رشته  آن برنده شد. همچنین این فیلم در هفتاد و پنجمین مراسم گلدن گلوب نامزد پنج جایزه بود که توانست جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی و جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی را برای الکساندر دسپلا بدست آورد. این فیلم با وجود بودجه ۱۹/۵ میلیون دلاری حدود ۱۹۵ میلیون دلار فروش داشت که با موفقیت نسبتا خوبی مواجه شد.

نام کارگردان: گیرمو دل تورو

سال ساخت: 2017

امتیاز: 7.3 از 10

 

 

4. مهتاب moonlight:

 مهتاب فیلمی در ژانر درام و بلوغ به کارگردانی بری جنکینز است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. فیلمنامه آن توسط خود بری جنکینز بر اساس رمان «پسرهای سیاه زیر نور مهتاب آبی به نظر می‌رسند»، به قلم تارل الوین مک کرینی نوشته شده‌است.  از بازیگران این فیلم می توان به تراونته رودز، اندره هلند، جنل مونی، نائومی هریس، ماهرشلا علی و...اشاره کرد.فیلم روایتگر زندگی شایرون یک سیاهپوست همجنس‌گرا می‌باشد و داستان زندگی او را در سه مقطع کودکی، نوجوانی و بزرگسالی به تصویر می‌کشد که با مشکلات فرهنگی و خانوادگی بسیار زیادی در یک محله فقیر و بدنام سیاهپوستان بزرگ می‌شود و....مهتاب با واکنش خیره‌کننده منتقدان همراه بوده‌است و بر اساس ۵۱ نقد ازمنتقدینوب‌گاه متاکریتیک امتیاز ۹۹/۱۰۰ را دریافت کرد.این فیلم در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار در هشت رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد و موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی شد. مهتاب در هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب موفق شد جایزه بهترین فیلم درام را از آن خود کند. مهتاب با بودجهٔ بسیار ناچیز ۱٫۵ میلیونی دلاری ساخته شد و توانست در گیشه به فروشی بیشتر از ۴۰ میلیون دلار برسد.
 کمتر فیلمی در سال‌های اخیر هم در وبسایت روتن تومیتز و هم در متاکریتیک و هم در آی ام دی بی به چنین میانگین نمره خیره کننده‌ای دست پیدا کرده‌است. آخرین فیلم پسرانگی ساخته ریچارد لینک لیتر در سال ۲۰۱۴ بود که میانگین نمره‌اش ۱۰۰/۱۰۰ بود که به معنای تحسین جهانی است.

کارگردان: بری جنکینز

سال ساخت: 2016

امتیاز: 7.4 از 10

 

5. افشاگر spotlight:

افشاگر یک فیلم زندگینامه‌ای جنایی آمریکایی، به کارگردانی توماس مک کارتی و نویسندگی جاش سینگر و توماس مک‌کارتی است، که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.  در این فیلم بازیگرانی همچون مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، جان اسلتری، استنلی توچی، لیو شرایبر و بیلی کروداپ ایفای نقش می‌کنند. خلاصه داستان از این قرار است که در سال ۲۰۰۱، بوستون گلوب یک سردبیر جدید به نام مارتی بارون استخدام می‌کند. بارون با والتر رابی رابینسون ملاقات می‌کند که دبیر تحریریه گروه اسپات‌لایت است. این گروه کوچک متشکل از روزنامه‌نگارانی است که بعد از ماه‌ها تحقیق، مقاله‌هایی تحقیقی می‌نویسند و چاپ می‌کنند. بارون در ستونی از گلوب دربارهٔ وکیلی به نام میچل گارابدیان مطلبی می‌خواند. گارابدیان اذعان می‌کند جناب کاردینال لاو می‌دانسته که کشیش جان گِیگان، از کودکان سوءاستفاده جنسی می‌کرده‌است، اما هیچ کاری برای توقف او انجام نداده است. سپس از گروه اسپات‌لایت تقاضا می‌کند در این باره تحقیق کنند. مایکل رزندس با گارابدیان تماس می‌گیرد اما وی ابتدا با مصاحبه موافقت نمی‌کند. پس از مدتی رزندس فاش می‌کند که عضو گروه اسپات‌لایت است و گارابدیان تشویق می‌شود.
  اسپات‌لایت در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار در شش رشته مختلف نامزد شد که در این بین توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی را دریافت کند. این فیلم در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

کارگردان: توماس مک کارتی

سال ساخت: 2015

امتیاز: 8.1 از 10

 

 

6. مرد پرنده ای bird man:

 بردمن فیلمی در ژانر کمدی سیاه به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی الخاندرو گونسالس اینیاریتو است. از بازیگران فیلم می توان به مایکل کیتون، زک گالیفیاناکیس، ادوارد نورتون ، آندرا ریسبرو و... اشاره کرد.
ریگان تامسون  بازیگر هالیوودی است که دو دهه قبل به خاطر بازی در نقش ابرقهرمانی به نام بردمن (مرد پرنده‌ای) در فیلم‌های بلاک‌باستر، مشهور بوده، ولی حالا شهرتش لکه‌دار شد. در ذهنش صدای شخصیت بردمن با او صحبت می‌کند و از او انتقاد می‌کند و او خودش تصور می‌کند قدرت‌های خارق‌العادهٔ بردمن را در زندگی واقعی نیز داراست. ریگان امیدوار است با اقتباس نمایش‌نامه‌ای از داستان کوتاه ریموند کارور به نام «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» که خودش نویسندگی، کارگردانی و بازیگری در آن را بر عهده دارد، شهرتش از دست‌رفته‌اش را باز یابد. و....
 بردمن عموماً نقدهای مثبتی دریافت کرد و توسط بسیاری از جمله هیئت ملی بازبینی فیلم و بنیاد فیلم آمریکا به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۴ میلادی انتخاب شد. در ۷۲مین مراسم گلدن گلوب نامزد دریافت ۷ جایزه شد که از این بین کیتون جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی یا درام را دریافت کرد و فیلم‌نامهٔ فیلم نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه را به دست آورد. در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار، بردمن با نامزدی در ۹ بخش، همراه هتل بزرگ بوداپست بیشترین تعداد نامزدی در این دوره را کسب کردکه از این بین موفق به دریافت چهار جایزهٔ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی و بهترین فیلمبرداری شد.

کارگردان: الخاندرو گونزالس

سال ساخت: 2014

امتیاز: 7.7 از10

 

7. دوازده سال بردگی   yeras a slave:

 دوازده سال بردگی فیلم در  ژانر درام و زندگی نامه ای است که داستان فیلم بر اساس زندگی نامه سالومون نورثاپ است.که یک سیاه پوست آزاد بود اما ربوده شد و به عنوان برده فروخته شد. کارگردان فیلم، استیو مک‌کوئین و نویسندهٔ آن جان ریدلی است.  چویتل اجیفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کمبریج، پل دینو، پل جیاماتی و... از باریگران این فیلم هستند.
این فیلم برنده جایزه فیلم درام از هفتاد و یکمین مراسم گلدن گلوب و همچنین بهترین فیلم سال ۲۰۱۳ توسط آکادامی اسکار شده‌است. جایزهٔ اسکار برای بهترین بازیگر زن در نقش مکمل هم به این فیلم رسید.این فیلم هچنین جوایزی مانند اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی، بفتای بهترین فیلم و بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد را تصاحب کرد.دوازده سال بردگی با بودجه حدود ۱۸ میلیون دلاری فروش ۱۸۷ میلیون دلاری داشت.این فیلم همچنین عضو دویستو پنجاه فیلم برتر تاریخ در فهرست آی ام دی بی هم قرار دارد.

 

کارگردان: سالومون نورثاب

سال : 2013

امتیاز:8.1 از 10

 

 

 

8.  آرگو argo:

 فیلم  argo فیلمی است محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی بن افلک و نویسندگی کریس تریو و بازیگرانی چون بن افلک، برایان کرانستون، آلن آرکین، جان گودمن و...در این فیلم ایفای نقش کرده اند.داستان فیلم روایتگر گروگان گیری در سفارت آمریکای تهران در سال ۱۹۸۰ است و نشانگر فرار چند تن از گروگان ها و پناهنده شدن آن ها به سفارت کاناداست.آرگو نامزد هفت جایزهٔ مختلف در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار بودو در نهایت سه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین تدوین را کسب کرد. آرگو نامزد هفت جایزهٔ مختلف در هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار بود و در نهایت سه اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی و بهترین تدوین را کسب کردالبته این جوایز با حرف و حدیث هایی همراه بود برخی جوایز این فیلم را همراه با رنگ و بوی سیاسی دانسته و فیلم را از نظر هنری ضعیف می دانستند که البته این حرف نمی تواند خیلی واقعی باشد.

کارگردان: بن افلک

سال ساخت: 2012

امتیاز: 7.7 از 10

 

 

9. هنرمند artist:

آرتیست فیلمی فرانسوی در سبک عاشقانه و کمدی-درام محصول سال ۲۰۱۱ به کارگردانی میشل آزاناویسوس است و ژان دوژاردن و برنیس بژو بازیگران اصلی آن می‌باشند. داستان فیلم مربوط به سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۲ در هالیوود می‌باشد که سینمای صامت در حال افول بوده و گذر به سوی سینمای ناطق بوده‌است و بازیگران آن دچار مشکل شده‌اند. این فیلم خود به صورت صامت و سیاه-سفید فیلم‌برداری شده‌است. منتقدان از این فیلم تمجید بسیاری کرده‌اند.
آزاناویسوس در خصوص موفقیت فیلمش گفته‌است: «شاید چون آرتیست یک فیلم عاشقانه ساده است. جهانی است و یک سگ دوست‌داشتنی دارد. مردم عاشق سگ‌های دوست‌داشتنی‌اند
 در جایزه گلدن گلوب در ۶ بخش نامزد شد و توانست در ۱۵ ژانویهٔ ۲۰۱۲، برنده ۳ جایزه (بهترین فیلم کمدی یا موزیکال، بهترین موسیقی متن و بهترین بازیگر مرد کمدی یا موزیکال) شود. در ژانویهٔ ۲۰۱۲ این فیلم برای ۱۲ جایزه در بفتا نامزد شد و توانست در شصت و پنجمین دورهٔ این جشنواره، ۷ جایزه (بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه‌نویسی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی، بهترین طراحی لباس، بهترین فیلم‌برداری و بهترین فیلم) را از آن خود کند.آرتسیت هم‌چنین توانسته‌است جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی حلقهٔ منتقدان فیلم لندن و کارگردانش، میشل آزاناویسوس، جایزهٔ بهترین کارگردانی جایزه انجمن کارگردانان آمریکا را به دست آورد.
این فیلم صامت در ۵ رشته (بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس) برنده جایزهٔ اسکار شد و هم‌اکنون نیز در فرانسه در ۱۰ رشته برای جایزه سزار نامزد شده‌است.

کارگردان: میشل آزاناویسوس

سال ساخت: 2011

امتیاز: 7.9 از10

 

10 . سخنرانی پادشاه the king's speech:

 سخنرانی پادشاه نام فیلمی درام- تاریخی محصول سال ۲۰۱۰ ساخت بریتانیا است و کارگردانی آن بر عهده تام هوپر است بازیگرانی چون کالین فرث، جفری راش، هلنا بونهم کارتر، مایکل گومبن و‌... در این فیلم ایفای نقش کرده اند. داستان فیلم دربارهٔ بخشی از زندگی جرج ششم، پادشاه بریتانیا و پدر الیزابت دوم ملکه فعلی این کشور، است که دچار لکنت زبان بود. نقش پادشاه را در این فیلم کالین فرث و نقش پزشک او را جفری راش بازی کرده‌اند.این فیلم با وجود بودجه بسیار کم  که حدود ۸ میلیون پوند بود حدود ۴۱۴ میلیون پوند فروش کرد که فروش فوق العاده محسوب می شود. این فیلم نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد که در سه زمینه آن برنده شد.

کارگردان: تام هوپر

سال ساخت: 2010

امتیاز:8 از 10

 

 

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده