janbebe
علل تقسیم کره به دو بخش شمالی و جنوبی

علل تقسیم کره به دو بخش شمالی و جنوبی

شبه جزیره کره از سال 1953 رسما به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است کره شمالی دارای حکومت کمونیستی و کره جنوبی دارای حکومتی سرمایه داری است در مطلب زیر به بررسی علل تقسیم دو کره و مقایسه این دو کشور می پردازیم.

 

برای بررسی این اتفاق باید به تاریخ کره نگاهی بیاندازیم، کشور های شرق آسیا مانند چین، کره ژاپن و... تاریخ دراز و پر فرازو نشیبی دارند. البته به لطف پخش سریال های کره ای مانند افسانه جمونگ و امپراطور باد ها از تلوزیون مردم ایران آشنایی خوبی با تاریخ این کشور ها پیدا کرده اند. علاوه بر این ها فیلم هایی با سبک رزمی و سامورایی توسط این کشور ها باعث آشنایی مردم سایر کشور ها با تاریخ و فرهنگ این کشور ها شده است. اما اگر که ما تاریخ باستان کشور های شرق آسیا را کنار بگذاریم باید بگوییم که این کشور ها در قرون متوالی بسیار عقب تر از کشور های دیگر بودند شاید بتوان گفت که آغاز تغییرات در شرق آسیا به زمانی بر می گردد که انگلیسی برای استعمار راهی این منطقه شدند. اولین کشوری که در شرق آسیا راه پیشرفت را در پی گرفت ژاپن بود. امپراطوری ژاپن از اواخر قرن هجدهم با تلاش روز افزون خود را در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت نوظهور جهانی قرار داد. 

 

اشغال کره توسط ژاپن::

ژاپنی ها برای اثبات قدرت خود به جهان تصمیم  به  اشغال کره و ناحیه منچوری گرفتند، اما روسیه تزاری که از شرق با کره و ناحیه منچوری هم مرز بود این را نپذیرفت برای همین در سال 1905 جنگی بین امپراطوری ژاپن و روسیه تزاری رخ داد، این جنگ با پیروزی مطلق ژاپن به پایان رسید. در این جنگ نیرو های ژاپنی به طور کامل نیروی دریایی روسیه را در دریا شرق سیبری نابود کردند، همچنین  به نیرو های ارتش روسیه در شرق سیبری صدمات گسترده ای زدند.  از جمله این خسارات تصرف پایگاه پرت آرتور، تصرف شهر موکدن از ایالت منچوری، تصرف جزیره ساخالین و... بود در تمامی این مناطق نیرو زمینی ارتش روسیه با تجهیزات کامل مستقر بود. اما ژاپنی با قدرت کامل آن ها را شکست می دادند. حملات ژاپنی به همین جا ختم نشد و آن ها با حمله به چند پادگان مهم ارتش روسیه در شرق سیبری صدمات جبران ناپذیری به ارتش روسیه وارد کرد. این حملات باعث شد که روسیه تزاری شکست خفت باری را بپزیرد و ژاپن با این پیروزی قدرت خود را به جهان نشان دهد. با عقب نشینی روس ها ژاپنی ها شبه جزیره کره را به اشغال خود درآوردند.

 

رژه سربازان امپراتوری ژاپن در خیابان های کره

پوستر تبلیغاتی از حمله ژاپن به کره

 

سلطه ژاپنی ها و نا آرامی کره ای ها:

ژاپنی ها بعد از اشغال کره به این کشور و مردم آن به عنوان برده نگاه می کردند. آن ها در چهل سال سلطه خود بر کره هر ظلمی را به مردم این کشور روا داشتند و منابع کره را غارت کردند.  در این دوران مردم کره دست به 23 شورش زدند که همه آن ها با سرکوب ژاپنی ها به اتمام رسید.  در حقیقت ژاپنی ها از سرکوب و کشتار مردم کره هیچ ترسی نداشتند و هر بار با خشونتی بیشتر مردم کره را سرکوب کردند. کره ای ها مبارزات زیادی را بر علیه ژاپن انجام می دادند، یکی از مبارزان معروف بر علیه ژاپنی مردی به نام کیم ایل سونگ بود که بعد ها رهبری کره شمالی را بر عهده گرفت. کیم در خانواده ای مبارز به دنیا آمد پدرش کشاورزی بود که به بچه تاریخ و فرهنگ می آموخت و از مخالفان ژاپنی ها بود برای همین ژاپنی ها او را به قتل رساندند. برادر بزرگ وی هم توسط ژاپنی ها به قتل رسید. برای همین کیم به مبارزات پارتیزانی روی آورده بود و به صورت چریکی با ژاپنی ها می جنگید. هم مرزی شبه جزیره کره واتحاد جماهیر شوروی و همچنین سفر کیم به چین باعث شد وی تحت تاثیر جوانان کمونیست چینی قرار بگیرد و خود نیز به مکتب کمونیستی روی آورد. وی در نهایت پس از مبارزات گسترده با ژاپنی ها به شوروی فرار کرد. مبارزات او باعث شده بود بسیاری از کره ای ها طرفدار وی شوند با اتمام جنگ جهانی دوم کره هم از اشغال ژاپن آزاد شد و کیم ایل سونگ به کره برگشت او با تحریک مردم و جمع کردن طرفدارانی برای خود جنبش خود را گسترش داد وی در شمال کره حکومتی کمونیستی تحت حمایت شوروی  و چین کمونیست راه انداخت و نهایتا در سال 1950 به قسمت جنوبی کره که تحت حمایت آمریکا بود لشکر کشی کرد و جنگ دو کره آغاز شد .

 

زنان کره ای که توسط ارتش ژاپن به اسارت گرفته شده اند

تصویری ازجوانی  کیم ایل سونگ زمانی که با ژاپنی می جنگید

 

جنگ دو کره پیامد ها و اتفاقات:

نیرو های طرفداران کیم ایل سونگ با حمایت های چین کمونیست و شوروی سابق حمله خود را به جنوب کره آغاز کردند و شهر سئول را هم به اشغال خود درآوردند. اما حمله  ناتو به رهبری آمریکا باعث شکست آن ها شد.  نیرو های ناتو در حال پیشروی بودند که مائو تسه تونگ رهبر چین کمونیست یک میلیون سرباز برای حمایت از کره شمالی ارسال کرد و این باعث شد نیرو های کره شمالی روحیه مجدد بگیرند نهایتا پس از سه سال جنگ در سال 1953 جنک دو کشور پایان یافت. کره قبل از شروع جنگ هم کشور پیشرفته ای نبود اما در این جنگ کاملا نابود شد شهر های بزرگ کره از جمله پیونگیانگ و سئول با خاک یکسان شد با قبول  آتش بس قرار شد که کره شمالی کشوری کمونیستی تحت حمایت بلوک شرق و کره جنوبی کشوری سرمایه داری تحت حمایت بلوک غرب باشد.

 

تصویری از جنگ داخلی کره

 

دو کره پس از پایان جنگ:

هر دو کشور پس از پایان جنگ  با کمک متحدانشان شروع به بازسازی کشور خود کردند. کره جنوبی با کمک آمریکا و ژاپن و کره شمالی با کمک جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق، هر دو کشور در سی سال ابتدایی حکومت خود موفق به بازسازی سریع کشورشان شدند. کره شمالی با کمک متحدان خود ارتشی بزرگ و مدرن را ساخت اما کره جنوبی سرمایه گذاری کمتری در بخش نظامی کرد و بیشتر روی اقتصاد و تکنولوژی سرمایه گذاری کرد. با این حال کره شمالی به پیشرفت بیشتری دست پیدا کرده بود به نحوی که در دهه هفتاد میلادی رادیو بی بی سی انگلستان طی گزارشی از کره شمالی به عنوان «قدرت جدید آسیا» یاد کرد. این شبکه با تعریف از کره شمالی عنوان کرد که این کشور به سرعت در مسیر پیشرفت و تعالی قرار گرفته است. مطلبی که شاید امروز برای شما عجیب باشد زیرا امروز کره جنوبی بسیار پیشرفته تر از همسایه شمالی خود است. جالب است بدانید که کره شمالی زودتر از همسایه جنوبی خود به تکنولوژی دست پیدا کرد. آن ها در دهه هشتاد میلادی موفق به ساخت مترو، استادیوم بزرگ فوتبال، نیروگاه برق، کارخانه های مختلف صنعتی و... شدند. و این باعث پیشرفت آن ها شد علاوه بر این پیشرفت های عظیم نظامی از جمله ساخت موشک، کاتیوشا، تانک و... باعث مطرح شدن نام این کشور شد. اما کره جنوبی هم کم کم روی دور پیشرفت افتاد آن ها با ساخت کارخانه های خودرو سازی و تکنولوژی به مرور خود را در جهان مطرح کرد.

 

تصویر تبلیغاتی کره شمالی در دوران بازسازی کشور

 

در عصر امروز و پس از فروپاشی بلوک شرق:

پس از فروپاشی شوروی و بلوک شرق مشکات کره شمالی زیاد شد. زیرا این کشور متحدان خود را از دست داده بود. کره شمالی تا قبل از آن یکی از کشور های کوچک اردوگاه کمونیست محسوب میشد و به خاطر حمایت متحدانش از خطر جنگ به دور بود و مسیر پیشرفت را می پیمود اما پس از فروپاشی شوروی کره شمای تنها شده و متحدی ندارد این کشور فقط با چین و ویتنام ارتباط دارد از طرف دیگر فشار آمریکا و غرب باعث شده که این کشور اکثر بودجه خود را صرف تجهیزات نظامی کند و بودجه کمی را برای مردم خود اختصاص می دهد، زیرا این کشور باید از حمله آمریکا جلو گیری کند. کره شمالی علاوه بر تولید تجهیزات عظیم نظامی هزینه زیادی را صرف ساخت بمب اتم کرده است. مردم این کشور در فقر به سر می برند زیرا حکومتشان پول زیادی ندارد که برایشان هزینه کند. حکومت کره شمالی از دهه نود برای این که جلوی مردم فقیر و ناراضی خود را بگیرد دست به سرکوب همه جانبه زده و به یک دیکتاتوری بزرگ تبدیل شده است. این کشور هر کسی را که کوچکترین اعتراضی بکند می کشد. همچنین این کشور با تشکیل اردوگاه های کار اجباری عده ای از مخالفین خود را به آن جا می فرستد. نهاد حقوق بشری درباره وضعیت موجود در این کشور ابراز نگرانی کرده اند. دلیل این مشکلات در کره شمالی این است که این کشور با دنیا رابطه ای ندارد و فقط با کمک چین سرپا مانده مقامات کره شمالی  آرمان های خود را هم که خدمت به مردم بود طی سه دهه گذشته فراموش کرده اند. و به دیکتاتور هایی بی رحم تبدیل شده اند.  در مقابل این کشور کره جنوبی در سی سال اخیر با سرعت نور پیشرفت کرده این کشور در علوم مختلف به رتبه ممتاز جهانی رسیده است. با تولید برند های هوشمند مانند سامسونگ، ال جی و دوو در تکنولوژی به یک وزنه جهانی تبدیل شده همچنین با ساخت دو کارخانه بزرگ خودرو سازی یعنی هیوندا و کیا موتورز در صنعت خودرو سازی هم به پیشرفت عظیمی  رسیده است. این کشور در زمینه پزشکی و زیست فناوری هم به یک وزنه بزرگ جهانی تبدیل شده است. همه این ها کره جنوبی را به یک کشور پیشرفته و هوشمند با اقتصادی شکوفا و مدرن تبدیل کرده است. پیشرفت کره جنوبی طی چهل سال به قدری زیاد بوده که مقامات اروپایی و آمریکا اعتراف کرده اند که کره جنوبی ظرف چهار دهه به اندازه سیصد سال جلو رفته است. امروزه آرزوی بسیاری از مردم کره جنوبی آزادی و رهایی هم وطنانشان از حکومت شیطانی کیم جونگ اون است. جمهوری خلق کره یا کره شمالی اجازه خروج مردم را از کشورش نمی دهد و این کشور را به یک زندان بزرگ تبدیل کرده است. با این حال برخی از افراد که از این جهنم فرار می کنند و به کشور های دیگر پناهنده می شوند داستان هایی وحشتناک از وضعیت این کشور تعریف می کنند.

 

سئول پایتخت کره جنوبی و یکی از پیشرفته ترین شهر های جهان

کارخانه برند معروف سامسونگ در کره جنوبی

 

تصویری از مردم فقیر کره شمالی

 

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده