janbebe
غذاهایی که در مبارزه با کرونا می‌جنگند

غذاهایی که در مبارزه با کرونا می‌جنگند

به گفته یک کارشناس و مشاور تغذیه، لازمه خط دفاعی هر فرد در تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب در فرد است.

به گفته یک کارشناس و مشاور تغذیه، لازمه خط دفاعی هر فرد در تقویت سیستم ایمنی بدن داشتن یک سبک زندگی سالم و رژیم غذایی مناسب در فرد است.

سارا فوضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عدم استعمال دخانیات، مصرف میوه‌ها و سبزیجات سالم در رژیم غذایی مناسب به ویژه میوه‌ها و سبزیجاتی که دارای رنگدانه‌های سالم  غذایی مانند نارنجی، قرمز و بنفش، ورزش منظم، کنترل وزن و خواب کافی از عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند.

فوضی عنوان کرد: از آنجایی که دستگاه گوارش انسان منبع تولید باکتری‌های مفید در روده برای مبارزه با بیماری‌ها و انواع ویروس‌ها در بدن است می‌توان گفت که بیش از 70 درصد از سیستم ایمنی بدن انسان وابسته به دستگاه گوارشی است.

 

دوری از غذاهای فراوری شده و آماده

وی با اشاره به اهمیت دستگاه گوارشی در تقویت سیستم ایمنی بدن افزود: رژیم غذایی روزانه انسان باید سرشار از ترکیبات غذایی غنی شده با فیبر بوده و تا حد امکان از  غذاهای فرآوری شده، قند، چربی، کربوهیدرات، شیرینی، شکلات، همچنین فست فودها و غذاهای آماده امتناع کنیم زیرا این ترکیبات سبب از بین رفتن باکتری‌های مفید در فلور روده شده و همین امر سبب کاهش سطح دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تضعیف و بدن خیلی سریع در معرض انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها قرار می‌گیرد.

فوضی ادامه داد: به طور کل ایمنی بدن نقش حیاتی و برجسته‌ای در بدن هر انسانی ایفا می‌کند که می‌تواند به عنوان یک سد محافظ از بدن در مقابل ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها محافظت کرده و بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها مصون نگه دارد.

این کارشناس تغذیه به نقش موثر تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد و گفت: داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند با افزایش حجم مناسب گلبول‌های سفید در خون و لنفوسیت‌ها تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدنی انسان داشته باشد.

سارا فوضی ادامه داد: مصرف ماهی و فرآورده‌های دریایی، مصرف غلات، جوانه گندم، جوانه عدس، جوانه ماش و همچنین سبزیجات دارای رنگدانه‌های سالم نارنجی، بنفش و قرمز، مصرف سیب، کلم بروکلی،  اسفناج و همچنین مصرف حبوبات و مصرف غذاهایی که دارای باکتری‌های پروبیوتیک هستند که معمولا در محصولات لبنی همچون پنیر و ماست یافت می‌شوند در تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارند.

به گفته وی، از آنجایی که سیستم ایمنی بدن به طور گسترده به عملکردهای درون بدن انسان بستگی دارد پس با خوردن غذاهای سالم می‌توان از سیستم ایمنی قوی برخوردار بود؛ زیرا کمبود مواد مغذی از جمله زینک، آهن، سلنیم، اسیدفولیک و ویتامین‌های گروهb، ویتامینa، ویتامینc و ویتامینe می‌تواند از جمله عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن انسان باشد.

فوضی اضافه کرد: همچنین نوشیدن چای سبز و بعضی از دمنوش‌های گیاهی در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد.

 

 

ویتامین دی

سارا فوضی به ویتامین‌های مفید در تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره و عنوان کرد: ویتامینd یکی از ویتامین‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است که کمبود آن می‌تواند سبب تشدید عوارض افسردگی، عدم جذب کلسیم در سطح استخوان و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شود به ویژه در شرایطی که بیماری کرونا غالب است لازم است سطح سرمی ویتامینd در افراد مشخص شده و اگر کمبود ویتامینd در افراد محرز بود باید از مکمل‌های رژیم غذایی ویتامینd استفاده کنند.

 

 

منابع ویتامین دی

فوضی افزود: فرآورده‌های دریایی، زرده تخم‌مرغ، پروتئین‌های حیوانی، جگر و تا حدودی قارچ و فلفل دلمه‌ای منبع سرشار از ویتامینd به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه شکلات تلخ یکی از ترکیبات موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان است اظهار کرد: از آنجایی که شکلات حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام تئوبرومین است که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند که همین امر سبب تقویت ایمنی بدن می‌شود اما در کنار همه مزایایی که دارد حاوی کالری و چربی اشباع شده بسیاری است که باید در حد اعتدال مصرف شود.

 

سارا فوضی برخی از مواد غذایی سالم و ساده و قابل دسترس در تقویت ایمنی بدن را اینگونه برشمرد و گفت: سیب یکی از میوه‌های بسیار سالم و غنی از ترکیبات مغذی، ویتامین‌های گروه b و a و فیبر کافی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد که لازم است هر شخص با توجه به شرایط فصلی از میوه سیب یک الی دو عدد در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کند.

 

 

به گفته این کارشناس و مشاوره تغذیه، سیر یکی دیگر از ترکیبات موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود؛ زیرا سیر سرشار از آنتی‌بیوتیک و آنتی‌اکسیدان و آلیسین است که بدن را در مقابل سرماخوردگی و عفونت‌ها مقاوم می‌سازد.

 

 

فوضی در ادامه سخنان خود بیان کرد: عسل یکی از ترکیباتی است که با خاصیت ضدباکتری و ضد ویروسی که دارد سبب تقویت ایمنی بدن شده و علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: روغن زیتون اصل و بکر یکی از روغن‌هایی است که با دارا بودن ویتامین e و اسید چرب و اسید اولئیک به سلامت سیستم قلبی عروقی انسان کمک کرده و با کاهش کلسترول موجب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان خواهد شد.

 

سارا فوضی با اشاره به اینکه مواد غذایی حاوی ویتامین c در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش بسزایی دارد، یادآور شد: مرکباتی همچون پرتقال، لیموسنگی، لیمو ترش، گریپ‌فروت، کیوی و گوجه‌فرنگی جزء ترکیبات حاوی ویتامینc هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی داشته و لازم است با توجه به فصول مختلف سال در رژیم غذایی لحاظ شوند.

 

وی توصیه کرد: بهتر آن است که افراد در رژیم‌های غذایی خود از چربی‌ها، قندهای ساده، فست‌فودها،  غذاهای آماده و غذاهای فرآوری شده حاوی نگهدارنده‌هایی به مقادیر زیاد دوری کنند و در عوض غذاهای سالم و مفید غنی شده از باکتری‌های پروبیوتیک مانند سبزیجات، میوه و غذاهایی با روش طبخ مناسب را جهت سلامت سیستم گوارشی خود به عنوان یک سد دفاعی در مقابل سیستم ایمنی بدن در رژیم غذایی خود استفاده کنند.  

 

به گفته این کارشناس و مشاور تغذیه، بادام درختی یک منبع سرشار از ویتامین e، منگنز، منیزیوم و فیبر مناسب است که اگر در رژیم غذایی لحاظ شود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

 

وی ادامه داد: ادویه‌هایی همچون آویشن و پودر گل‌محمدی به دلیل وجود آنتی اکسیدان مناسب در آن‌ها در کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد که بهتر است در فصول مناسب از آن‌ها استفاده کرد برای نمونه در فصول سرد سال زنجبیل یکی از ترکیبات موثر است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی خود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

فوضی، زردچوبه را نیز یکی از مواد موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و خاطرنشان کرد: کلم بروکلی به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب و حاوی ویتامین c و a و فیبر مناسب است از جمله سبزیجات سالمی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد که به دو صورت پخته و خام می‌توان از آن استفاده کرد، همچنین مصرف اسفناج یکی از سبزیجات بسیار مناسب حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های c و e است که می‌تواند از بدن در مقابل بیماری‌ها محافظت کرده و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان خواهد شد.

 

 

وی در پایان یادآور شد: در کل داشتن رژیم غذایی موثر، دوری از استرس، مدیریت خواب، برنامه‌ریزی غذایی، کنترل وزن، کاهش وزن مناسب و همچنین رعایت بهداشت فردی از جمله نکات موثری است که در شرایط کنونی سبب تقویت ایمنی بدن شده و هرچه سیستم ایمنی بدن فرد مقاوم‌تر باشد به عنوان سدی دفاعی در برابر ویروس‌ها عمل کرده و اشخاص کمتر در معرض انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها قرار خواهند گرفت.

 

 

ایسنا

 

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

تازه‌ترین‌ها

بیوگرافی جمیله علم‌الهدی ، همسر ابراهیم رئیسی

بیوگرافی جمیله علم‌الهدی ، همسر ابراهیم رئیسی

خاطره خنده دار لُری خواندن ژاله صامتی در برنامه پیشگو

خاطره خنده دار لُری خواندن ژاله صامتی در برنامه پیشگو

علی کریمی از دخترش رونمایی کرد

علی کریمی از دخترش رونمایی کرد

علائم کمبود ویتامین B ۱۲ چیست؟

علائم کمبود ویتامین B ۱۲ چیست؟

زمان پخش و تکرار برنامه دورهمی و خندوانه

زمان پخش و تکرار برنامه دورهمی و خندوانه

اختراع جدید دانشمندان؛ تست تشخیص یک دقیقه ای کرونا از طریق تنفس

اختراع جدید دانشمندان؛ تست تشخیص یک دقیقه ای کرونا از طریق تنفس

تولد 44 سالگی مهناز افشار در آلمان+ تصاویر

تولد 44 سالگی مهناز افشار در آلمان+ تصاویر

رضا رشیدپور مهاجرت کرد! واکنش رضا رشیدپور به خبر مهاجرتش از ایران

رضا رشیدپور مهاجرت کرد! واکنش رضا رشیدپور به خبر مهاجرتش از ایران

منیزیم برای بانوان چه فوایدی دارد؟

منیزیم برای بانوان چه فوایدی دارد؟

سردار آزمون این 5 نفر را الگوهای زندگی خود نامید

سردار آزمون این 5 نفر را الگوهای زندگی خود نامید

سورپرایز دیدنی امین حیایی برای جشن تولدش در سال 1400

سورپرایز دیدنی امین حیایی برای جشن تولدش در سال 1400

۱۰ بازیکن برتر فوتبال جهان در فصل ۲۰۲۱_۲۰۲۰

۱۰ بازیکن برتر فوتبال جهان در فصل ۲۰۲۱_۲۰۲۰

لباس‌های کپی‌ شده  هنرپیشه های ایرانی از سلبیریتی‌های خارجی

لباس‌های کپی‌ شده هنرپیشه های ایرانی از سلبیریتی‌های خارجی

بازیگر نقش رمال در سریال زیرخاکی را بیشتر بشناسید

بازیگر نقش رمال در سریال زیرخاکی را بیشتر بشناسید

25 هزار امضا برای شفاف سازی مرگ علی انصاریان

25 هزار امضا برای شفاف سازی مرگ علی انصاریان

آیا درگذشت فرح پهلوی واقعیت دارد؟

آیا درگذشت فرح پهلوی واقعیت دارد؟

10 حقیقت جالب درباره بدن انسان که شما را متعجب خواهد کرد!

10 حقیقت جالب درباره بدن انسان که شما را متعجب خواهد کرد!

این اتفاقات اعصاب خورد کن روزانه روان همه را به هم می‌ریزد

این اتفاقات اعصاب خورد کن روزانه روان همه را به هم می‌ریزد

عصبانیت امیر تتلو از رسانه‌ها؛ تکذیب حمایت از رئیسی

عصبانیت امیر تتلو از رسانه‌ها؛ تکذیب حمایت از رئیسی

بیوگرافی کامل گیتی قاسمی بازیگر نقش

بیوگرافی کامل گیتی قاسمی بازیگر نقش "کشور" در سریال زیرخاکی 2

پردرآمدترین ورزشکار زن جهان کیست؟

پردرآمدترین ورزشکار زن جهان کیست؟

آموزش تهیه تارت کوکی بروانی به روش اروپایی

آموزش تهیه تارت کوکی بروانی به روش اروپایی

حمایت دوباره تتلو از کاندیدای محبوب‌اش

حمایت دوباره تتلو از کاندیدای محبوب‌اش

ترندهای لباس زنانه بهار و تابستان 2021 که هر خانمی باید بداند؛ ترندهای تابستانه 1400 را بشناسید

ترندهای لباس زنانه بهار و تابستان 2021 که هر خانمی باید بداند؛ ترندهای تابستانه 1400 را بشناسید

کنایه سریال زیر خاکی به آقای روحانی؛ من خودم امروز صبح فهمیدم

کنایه سریال زیر خاکی به آقای روحانی؛ من خودم امروز صبح فهمیدم