علت سقوط هواپیمای اوکراینی از زبان رئیس سازمان هواپیمایی
رئیس سازمان هواپیمایی با تاکید بر توانایی و مسولیت ایران برای بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اظهار داشت جعبه سیاه با حضور امریکا، فرانسه و اوکراین در تهران خوانده می شود.
رییس سازمان هواپیمایی نکات مهمی را درباره دلیل شایعهسازی در خصوص دلایل سقوط هواپیما مطرح کرد و گفت: در پی سقوط دو فروند بویینگ مکس در دو سال اخیر که هواپیمایی اوکراینی هم از همان خانواده است، سهام بویینگ به شدت افت کرده است.
مهمترین اظهارات علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زیر آمده است:
جهت حرکت هواپیما در آسمان به سمت شمال بود و در زمان برخورد به زمین به طرف جنوب شرق بود که این موضوع نشان میدهد که خلبان به وقوع آتش در هواپیما پی برده و تلاش میکرده تا آن را بنشاند بنابراین امکان انفجار بر اثر شلیک موشک از لحاظ فنی وجود نداشته است.
احتمالاً خلبان از وقوع آتش مطلع شده ولی ممکن است دود به داخل کاک پیت ورود کرده باشد و خلبان نتوانسته با برج ارتباط بگیرد ضمن اینکه کنترل هواپیما برای خلبان از اطلاع دادن سانحه به برج مراقبت از اولویت برخوردار است.
مرتباً لیست پروازها به پدافند هوایی داده میشود و پرسنل پدافند در کنار پرسنل مرکز کنترل فضای کشور حضور دارند، در عین حال ادعای پیدا شدن بقایای موشک روسی در کنار بقایای هواپیما صحت ندارد.
رسیدگی به این سانحه بر اساس ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و انکس ۱۳ آن در ایران انجام میشود. همچنین طبق قوانین بین المللی، کشور بهره بردار هواپیما که در این سانحه کشور اوکراین بوده موظف به همکاری با ایران است.
از فرانسه به عنوان کشور سازنده موتور هواپیمای سقوط کرده و آمریکا به عنوان کشور طراح هواپیما نیز دعوت کردهایم تا در نشستهای بررسی سانحه حضور داشته باشند.اوکراین و فرانسه نمایندگان خود را معرفی کردهاند. تیم اوکراینی صبح امروز به تهران آمد و امروز جلساتی داشتیم.
ما در ایران توانایی بازخوانی جعبه سیاه را داریم؛ ضمن اینکه از اوکراینیها نیز کمک میگیریم. بازخوانی جعبه سیاه چیز پیچیدهای نیست.
امکان دارد جعبه سیاه کمی صدمه خورده باشد و مصمم هستیم آن را خودمان بازخوانی کنیم. اما وظیفهای نداریم جعبه سیاه را به کشور دیگری بدهیم.
مسیرهای هوایی همگی بین المللی هستند. ضمن اینکه در همان لحظه ۸ تا ۹ پرواز در حال انجام بود و دهها هواپیما در حال پرواز در ارتفاع ۱۰ هزار پایی بودند. چگونه پدافند هوایی موشکی با ارتفاع ۸ هزار پا در چنین شرایطی شلیک میکند؟
هواپیما تنها ۵ دقیقه در آسمان بود و دو دقیقه قبل از سقوط اجازه ارتفاع ۲۱ هزار پایی از طریق اپروچ فرودگاه مهرآباد به این هواپیما داده شد.
این هواپیما تا ۸ هزار و ۱۰۰ پا پریده بود، شاهدان عینی دیدهاند که هواپیما أتش گرفته و قطعات باقی مانده از هواپیما نیز این اتفاق را تأیید میکند، آتش بیش از ۱ دقیقه روی هواپیما بوده است.
نو بودن هواپیما دلیلی بر دچار سانحه نشدن آن نیست، کما اینکه دو هواپیمای مکس که سقوط کردند، از هواپیمای اوکراینی نوتر بودند و ممکن است نقص فنی یا خطای انسانی عامل سقوط باشد.
چک کردن هواپیماها قبل از پرواز با خود ایرلاینها است، این هواپیما نیز موقع برخاستن مشکل خاصی نداشته است.
درخواست رئیس جمهور اوکراین از نخست وزیر انگلیس برای ورود به این سانحه تا کنون سابقه نداشته است در نشستی هم که امروز با تیم اوکراینی داشتیم، حرفی در این خصوص زده نشد اما هرگونه ورود کشوری دیگر به کمیته بررسی سانحه باید با هماهنگی و اجازه سازمان هواپیمایی کشوری باشد.
از اوکراینیها درباره حذف اطلاعیه آنها از سایت سفارت اوکراین سوال کردیم که گفتند اطلاعیهای که منتشر شد، حرف بدون پشتوانهای بوده و تا زمانی که اطلاعات تکمیل نشود، نمیتوان دلیل قطعی را اعلام کرد.
آسمان ایران همچنان امن بوده و حتی امروز تعداد پروازهای عبوری از روز گذشته بیشتر بود که علت آن ایمن و امن بودن فضای کشور است.