پیمان معادی: در نقشهایم غرق میشوم / چشمها برای یک بازیگر ابزار مهمیاند
گفتگوی پیمان معادی با یک وبسایت فرنسوی را در این مطلب بخوانید:
پیمان معادی بازیگر معتبر و بین المللی سینما به بهانه بازی در فیلم «پلیس» به کارگردانی آن فونتین، گفت و گویی با یک وب سایت فرانسوی زبان انجام داده که در ادامه بخشهایی از آن را خواهید خواند: .
من ساعتها مقابل آینه گذراندم و سعی کردم بیشترین عبارت ممکن را بیان کنم. چشمها برای یک بازیگر ابزار مهمی اند که می توانند جایگزین گفتار شوند... من باید در نقش هایم غرق شوم. .
من مشکلی با یادگیری یک زبان جدید ندارم. در مورد فیلم «پلیس» به دلیل نزدیکی زبان تاجیکی با زبان مادریام فارسی، یادگیریاش بسیار ساده بود، اما در فیلم «آخرین شوالیهها» یا وقتی روی زبان انگلیسیام کار میکردم یا به هنگام کُردی حرف زدن در فیلم «درخت گردو» سختیهای زیادی متحمل شدم. روش من برای یادگیری زبان همیشه یکسان است. یک معلم خوب پیدا میکنم و چنان با وسواس تمرین میکنم تا بتوانم تمام متنم را بدون فکر کردن بگویم. .
پس از رخشان بنی اعتماد، یکی از بزرگ ترین سینماگرهای ایرانی، دومین بار است با یک کارگردان زن (آن فونتین) کار میکنم. با اینکه هیچ وقت سینماگرها را از زاویه جنسیتشان قضاوت نکردهام، می دانم که آنها از مردها دقیقترند. دنیای آنها را دوست دارم. در فیلم اولم به عنوان کارگردان «برف روی کاجها» از مشکلات یک زن معلم پیانو گفتم. احساس کردم که انگار یک زن را صحنه آرایی کردهام. اگر امور کارها را به دست زنها بسپاریم، ممکن است همه چیز بهتر شود. .
من چالشها، گشتن و پیدا کردن چیزهای جدید را دوست دارم. همه چیز میخوانم. هر چیزی که اکران شود تماشا میکنم. فیلمهای تمام ژانرها و ملیتها. این کنجکاوی برای من به عنوان بازیگر، فیلمنامه نویس و کارگردان، دستاورد بسیاری داشته است. وقتی می نویسم یا سر صحنه هستم، به من اجازه میدهند که بتوانم از عهده تصویر کشیدن چیزهای متعدد برآیم. بیش از یک سال است که در حال کار روی یک فیلم کمدی و یک فیلم ترسناک هستم. .
سبک، حقیقت و عمق یک پروژه است که مرا به خود جلب میکند. مهم نیست که در ایران اتفاق بیفتد، هالیوود یا فرانسه. همیشه تلاش کردهام که محدودیتهای جغرافیایی نداشته باشم.
منبع: ماهنامه 24