janbebe
عسل گزینه‌ای طبیعی؛ 5 خاصیت مهم عسل برای سلامتی که نمی‌دانید

عسل گزینه‌ای طبیعی؛ 5 خاصیت مهم عسل برای سلامتی که نمی‌دانید

اخیراً با انتشار اخباری مبنی بر برتری عسل نسبت به درمان های معمول در بهبود علائم عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، خبرساز شد.

این اولین بار نیست که عسل یک هیاهوی جدی ایجاد میکند. چندین مطالعه در مورد عسل که به عنوان طلای مایع شناخته می شود، نشان داده است که عسل دارای مزایای عمده سلامتی است.

عسل گزینه‌ای طبیعی، بسیار در دسترس و نسبتاً مقرون به‌صرفه برای اکثر خانواده‌ها است. در این مطلب به تحقیق در مورد قدرت محافظت از سلامتی توسط عسل، نحوه تهیه بهترین انواع عسل و روشهای ترکیب این شیرین کننده در وعده‌های غذایی، میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها می پردازیم که مطمئناً خیلی هیجان انگیز است.

 

عسل عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی (URI) را درمان می‌کند

محققان دانشگاه آکسفورد در مقاله جدیدی که در مجله BMJ Evidence based Medicine، به‌همراه 14 مطالعه قبلی منتشر شده در رابطه با اثربخشی عسل برای تسکین علائم URI پرداختند. آنها دریافتند که در مقایسه با درمان‌های معمول (آنتی بیوتیک‌ها)، عسل هم فرکانس سرفه و هم شدت آن را بهبود می بخشد، و ممکن است به عنوان یک گزینه ارزان قیمت برای آنتی بیوتیکها باشد.

نویسندگان این تحقیق نتیجه گرفتند که به آزمایش‌های کنترل شده بیشتری نیاز است. اما تجزیه و تحلیل ناشی از نگرانی در مورد مقاومت ضد میکروبی است که تا حدی با تجویز بیش از حد آنتی بیوتیک برای URI ها مرتبط است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از مهمترین نگرانی‌های بهداشت عمومی در جهان عنوان کرده است و یک مطالعه دیگر در سال 2017 نشان داد که عسل ممکن است کلید را حفظ کند. دانشمندان دانشگاه ایلینوی در شیکاگو کشف کردند که یک ترکیب ضد میکروبی ساخته شده توسط زنبورهای عسل می‌تواند زمینه ساز آنتی بیوتیکهای جدید شود.

عسل به مبارزه با سندرم متابولیک کمک می‌کند

مقاله ای در سال 2018 که در مجله Nutrients منتشر شده است، اثرات محافظتی عسل را در برابر سندرم متابولیک (MetS)، خوشه ای از عوامل خطر خاص که در یک سوم بزرگسالان ایالات متحده یافت می‌شود، بررسی کرده است. برای تشخیص MetS، حداقل باید پنج شرط داشته باشید: دور کمر بزرگ (بیش از 90 سانتیمتر برای خانمها و بیش از 100 سانتیمتر برای آقایان). فشار خون بالا؛ سطح بالایی از تری گلیسیریدهای مضر در خون؛ کلسترول HDL کم «خوب»؛ و قند خون بالا.

در این مقاله، محققان دلایلی را نشان میدهند که چرا عسل ممکن است به بهبود این شرایط کمک کند. اول، عسل دارای شاخص گلیسمی پایین است، بنابراین افزایش قند خون و سطح انسولین را ایجاد نمی‌کند و به افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که عسل با کاهش تریگلیسیرید و همچنین کلسترول تام و کلسترول LDL «بد»، ضمن افزایش HDL «خوب» از افزایش وزن بیش از حد و بهبود متابولیسم چربی جلوگیری می کند.

خواص آنتی اکسیدانی عسل همچنین به کاهش استرس اکسیداتیو، یکی از مکانیسمهای اصلی در MetS کمک می‌کند. به طور خلاصه، استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین تولید رادیکالهای آزاد آسیبپذیر به سلول و توانایی بدن در مقابله با اثرات مضر آنها است. به همین دلایل، محققان نتیجه می‌گیرند که احتمال قوی‌ای وجود دارد که عسل در مدیریت MetS، هم از نظر پیشگیری و هم از نظر درمانی، یکپارچه شود.

عسل به جلوگیری از سخت شدن شریان کمک میکند

مقاله دیگری که اخیراً درباره مزایای عسل منتشر شده است، توانایی آن را در مبارزه با تصلب شرایین، علت اصلی مرگ در سراسر جهان بررسی می‌کند. محققان این مقاله را در سال 2019 منتشر کردند و عنوان کردند که عسل حاوی بیش از 180 ماده است، از جمله قندهای طبیعی و همچنین یک ویتامین، همچنین مواد معدنی و فیتوشیمیایی. محققان نتیجه گرفتند که ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در عسل، علاوه بر توانایی آن در مقابله با استرس اکسیداتیو، از عوامل اصلی موثر در فواید محافظتی آن هستند.

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که با مصرف عسل در واقع سطح آنتی اکسیدان خون را افزایش می دهد و جایگزین کردن قند فرآوری شده با عسل ممکن است به تقویت دفاع آنتی اکسیدانی در بزرگسالان سالم کمک کند.

 

عسل  به حمایت از روده سالم کمک می‌کند

بررسی اخیر در مورد استفاده از عسل در داروهای تکمیل کننده، که در مجله Integrative Medicine Insights منتشر شده است، نشان می‌دهد که عسل دارای خواص پربیوتیک است. پربیوتیکها به تخمیر باکتری های مفید روده از جمله بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیل کمک می کنند. این تغییر با عملکرد ایمنی بیشتر و افزایش بهزیستی ذهنی مرتبط است. محققان همچنین به فعالیت ضد ویروسی عسل اشاره کرده اند.

عسل مواد مغذی را تأمین می کند

عسل علاوه بر قند طبیعی و آنتی اکسیدان های خود حاوی برخی مواد مغذی است. به عنوان مثال، در حالی که مقدار آن در هر وعده کم است، 31 ماده معدنی در عسل یافت شده است. از جمله تمام مواد معدنی اصلی مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم، عسل همچنین حاوی تقریباً 600 ترکیب فرار است که تصور می شود در اثرات بالقوه زیست پزشکی آن نقش دارد.

به طور خلاصه، عسل درصد زیادی از مواد مغذی را در رژیم غذایی شما تأمین نمی کند، اما مطمئناً کالری خالی نیست. و محققان هنوز در حال بررسی در مورد مزایای عملکردی ترکیب پیچیده آن هستند.

نحوه انتخاب بهترین عسل

مواد شیمیایی محافظ طبیعی عسل تا حد زیادی به محل تولید و نحوه تولید آن بستگی دارد. بیش از 300 نوع عسل شناخته شده است که براساس تعداد شهد جمع آوری شده توسط زنبورهای عسل متفاوت است. در یک مطالعه اخیر بر روی 90 نمونه، نشان داده شد که عسل گندم سیاه دارای قوی ترین فعالیت آنتی اکسیدانی است. و به طور کلی، عسل های تیره در مقایسه با انواع روشن، فعالیت آنتی اکسیدانی بهتری را نشان می دهند، به استثنای عسل طلای طلا که دارای رتبه بالایی است.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که همه عسل ها به طور یکسان تولید نمی شوند. بعضی اوقات برای درمان بیماری های باکتریایی موجود در کندو به زنبورهای عسل آنتی بیوتیک داده می شود. همچنین ممکن است از آنها به عنوان پیشگیری، برای سالم نگه داشتن زنبورهای عسل در اوج گرده افشانی بهار یا در دوزهای پایین به عنوان محرک رشد استفاده شود. این کاربرد در تلاش برای مبارزه با توسعه باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها تا حدودی محدود شده است. دادن آنتی بیوتیک به زنبورهای عسل باعث تعجب بسیاری از مصرف کنندگان می شود. تحقیقات نشان می دهد که بقایای آنتی بیوتیک، سموم دفع آفات و علف کش در نمونه های عسل یافت شده است.

بهترین راه برای شناخت عسل واقعی و دانستن نحوه تولید آن، پرسش از زنبورداران محلی است. امااگر این امکان وجود ندارد، همیشه پیش از خرید نکات مربوط به شناخت اصل را بخوانید تا مطمئن شوید که عسل خالص است و با سایر مواد افزودنی در پروسه تولید آن نقش نداشته اند.

علاوه بر این، عسل با برچسب خام، که تحت هیچگونه گرمایش، پردازش یا فیلتر قرار نگرفته باشد، بهترین انتخاب است. اگر عسل خام شما بلوری شد یا به اصطلاح شکرک زد، کافی است یک ظرف آب را روی حرارت کم تا متوسط گرم کرده سپس از روی اجاق بردارید، ظرف شیشه ای عسل خود را در آب قرار داده و هم بزنید تا کریستال ها حل شوند.

همچنین می توانید به دنبال عسل خام که دارای نشان ارگانیک USDA است، بروید. این بدان معناست که عسل مطابق با استانداردهای ارگانیک بودن دیگر دام‌ها، از جمله محدودیت در استفاده و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، است.

یک نکته: در عسل احتمال وجود میکروارگانیسم ها به شکل اسپور وجود دارد. یکی از این میکروارگانیسم های خطرساز باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که توانایی بروز بوتولیسم به ویژه در نوزادان را دارد بنابراین به هیچ وجه به بچه های زیر 12 ماه عسل داده نشوند، می توانند در سیستم گوارش نابالغ کودک تکثیر یافته و باعث بروز بیماری جدی شوند.

 

راه های لذت بردن و استفاده از عسل

 از عسل برای شیرین کردن چای و قهوه استفاده کنید، یا آن را به شکل یک اسموتی درست کنید.برای دادن طعم مطبوع‌تری به سس‌ها حتما به آنها کمی عسل اضافه کنید. مقداری عسل را روی نان تست جوی دوسر و یا پنکیک مالیده و با اضافه کردن دانه چیا، میوه‌های تازه، یا آووکادو له شده یک صبحانه یا عصرانه سالم و کامل میل کنید. عسل را با کره مغزها مانند کره فندق و بادام زمینی و مواد افزودنی مانند جو دوسر ، میوه های خشک ، ادویه ها و شکلات تلخ خرد شده مخلوط کرده و به گلوله های انرژی زا تهیه کنید.از عسل برای تهیه چیپس کلم پیچ یا لعاب دادن هویج ، چغندر ، گردو یا بادام هندی استفاده کنید.

در برخی از محصولات پخته شده می توانید عسل را با شکر جایگزین کنید. یک فنجان شکر را با نصف تا دو سوم فنجان عسل جایگزین کنید و مایع موجود در دستور العمل را کاهش دهید. حتی می توانید از عسل برای شیرین سازی اسموتی‌ها و شربت‌های تابستانی و دمنوش‌های زمستانی استفاده کنید.

سینتیا ساس ، MPH ، RD ، ویراستار تغذیه بهداشتی ، نویسنده پرفروش نیویورک تایمز و متخصص تغذیه عملکرد خصوصی است که برای پنج تیم ورزشی حرفه ای مشورت کرده است.

منبع: healthline

 


آیا این مطلب برایتان مفید بود؟

دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

داغ ترین‌ها

تازه‌ترین‌ها

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

مشکل روانی دارم و خودم را به پلیس ایران تحویل می دم!

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

امیر تتلو ممنوع‌الورود شد

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

خالق فیلم «خشم اژدها» درگذشت

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

مرموزترین سرقت هوایی تاریخ چگونه رخ داد؟

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

سرگذشت پلاسکو را بشنوید

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ازدواج سوم بهاره رهنما با مرد عرب قطعی شد؟

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ماشین بوگاتی کریستیانو رونالدو در یک تصادف به فنا رفت!

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

ببینید: زن و شوهرهای مجری مشهور تلویزیون

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

چگونه از رنگ ادرار متوجه بیماری خود می‌شویم؟

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

2 روش آسان برای تهیه کیک تی‌تاپ خانگی

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

بهترین ترفند تازه نگه داشتن کاهو در یخچال

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

توقف ساخت دکل مخابراتی به دلیل تخمگذاری شاهین! + فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

«‎سلام فرمانده» سرقت هنری از آب درآمد!+فیلم

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

جاستین بیبر خواننده معروف کانادایی و بیماریِ عجیب‌اش!

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

قهوه‌خورها کمتر دچار مرگ زودهنگام ‌می‌شوند

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

8 بازیگران ایرانی که بدل ترکیه ای دارند! + عکس

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

ورزش کنید، کریپتو و NFT هدیه بگیرید؛ ایده شرکت OliveX برای تشویق کاربران به تحرک

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

گلشیفته فراهانی بین 8 زن ثروتمند ایرانی! + اسامی ناشناخته 7 زن و منبع ثروتشان!

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

پردانلودترین اپ‌های ابتدای سال ۲۰۲۲

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

وقتی تهرانی‌ها از درختان «نان» می‌چیدند!

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

اگر جزو این افراد هستید هرگز سیب ترش نخورید / خواص سیب زرد یا سیب قرمز و تفاوت‌های آنها

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

با مصرف این روغن سفیدی مو را از بین ببرید

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

پسر رونالدو در گذشت +عکس و جزئیات

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

تیزر هیجان‌انگیز بازسازی کره‌ای سریال Money Heist را تماشا کنید

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده

از بین بردن پشه گلدان با این راهکار ساده